Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1398
5
1
gregorian
2019
8
1
12
3
online
1
fulltext
fa
تاثیر روش وارونه(معکوس) بر ماهیت علم و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دهم در درس زیست شناسی شهر تبریز
The effect of the flippingclassroom learning method on the nature of science and educational achievement of the female students of grade 10 in biology course in Tabriz city.
روشهای نوین تدریس در علوم پزشکی
New Methods of Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:iransans;"><strong>مقدمه:</strong> امروزه فناوری­ های جدید به عنوان یک بخش مهم و جدایی ناپذیر از مجموعه آموزشی، فرصت­ های منحصر به فردی برای معلمان در جهت بکارگیری شیوه­ های مختلف آموزشی برای یادگیری هر چه بهتر دانش آموزان ایجاد کرده اند. هدف کلی از انجام این پژوهش تاثیر روش وارونه بر ماهیت علم و پیشرفت تحصیلی می باشد.<br>
<strong>روش</strong>: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بوده و جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم شهرستان تبریز در سال تحصیلی96-95 می باشد.حجم نمونه متشکل از 44 دانش آموز پایه دهم بود که به کمک روش خوشه­ ای چند مرحله­ ای انتخاب شدند که 22 نفر آنها در گروه آزمایش و 22 نفر در گروه کنترل انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامه ماهیت علم و آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته در درس زیست شناسی بود.<br>
<strong>یافته ­ها:</strong> جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش که با روش سبک وارونه آموزش دیده اند نسبت به گروه کنترل که با روش مرسوم آموزش دیده بودند بطور معناداری بالاتر بود. نتایج نشان داد که تاثیر روش وارونه بر ماهیت علم معنی دار نبود و تفاوتی بین گروه آزمایش و کنترل وجود نداشت.<br>
<strong>نتایج: </strong>براساس نتایج بدست آمده می­ توان بر اهمیت روش وارونه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اشاره کرد چرا که میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان که با روش سبک وارونه آموزش دیده ­اند بالاتر بود ولی تاثیر روش وارونه بر ماهیت علم معنی دار نبود .</span></span><span style="font-size:14.0pt;"></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:iransans;"><span style="font-size:18px;"><strong><span dir="LTR">Introduction</span></strong> <span dir="LTR">:</span><span dir="LTR">Nowadays, new technologies as an integral part of the educational set-up have created unique opportunities for teachers to apply various educational methods to better learn their students.</span><span dir="LTR">the </span><span dir="LTR">purpose</span><span dir="LTR"> of this </span><span dir="LTR">study</span><span dir="LTR"> is the effect of the flipping classroom on the nature of science and </span><span dir="LTR">on the academic achievemen. </span><span dir="LTR"></span><br>
<strong><span dir="LTR">Methods:</span></strong><span dir="LTR">The research method was semi-experimental and pretest-posttest with control group and its </span><span dir="LTR">Statistical community is </span><span dir="LTR">all 10th grade female students of Tabriz city in the academic year of 1396-97. The sample size consisted of 43 students of 10<sup>th</sup> grade selected by multistage cluster sampling method in which 23 of them were in the examination group and 20 of them were in the controlled group.</span><span dir="LTR">data gathering tools in this researchincluded </span><span dir="LTR">a questionnaire on the nature of science and an </span><span dir="LTR">academic achievement test made by the teacher in biology course.</span><span dir="LTR">.In the end, the test of the nature of science and the test of academic achievementin the course of biology was taken</span><br>
<strong><span dir="LTR">Results:</span></strong><span dir="LTR"> Data were analyze </span><span dir="LTR">by covariance analysis method.</span><span dir="LTR">The results showed that the amount of academic achievement of the students of examination group who were trained by flipping classroom method compared to students of controlled group who </span><span dir="LTR">received training using conventional methods</span><span dir="LTR">was significantly higher. Also it showed that The effect of the flipping classroom method on the nature of science was not significant and there is no difference between two groups.</span><br>
<strong>Conclusion</strong>: Based on the obtained rudlts, it is Possible to emphasize the importance of flipping classroom on achievement of the students.who was trained by r flipping style was higher. The effect of the flipping classroom method on the nature of science was not significant</span></span><span dir="LTR"></span></div>
روش تدریس وارونه, ماهیت علم, درس زیست شناسی, عملکرد تحصیلی
flipping classroom learning method, the nature of science, the biology course, achievement
114
124
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1959-1&slc_lang=fa&sid=1
firooz
mahmoodi
فیروز
محمودی
firoozmahmoodi@tabrizu.ac.ir
100319475328460026759
100319475328460026759
Yes
Associate Professor, Tabriz. Tabriz University of Technology. Faculty of Education and Psychology
دانشیار برنامه درسی.تبریز.دانشگاه سراسری تبریز.دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
eskandar
fathi azar
اسکندر
فتحی آذر
e-fathiazar@tabrizu.ac.ir
100319475328460026760
100319475328460026760
No
Professor of Science Education, Tabriz. Tabriz University of Technology. Faculty of Education and Psychology
استاد آموزش علوم. تبریز. دانشگاه سراسری تبریز.دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
rahim
badri gargari
رحیم
بدری گرگری
badri_rahim@yahoo.com
100319475328460026761
100319475328460026761
No
Professor of Educational Psychology, Tabriz. Tabriz University of Technology. Faculty of Education and Psychology
استاد روان شناسی تربیتی. دانشگاه سراسری تبریز.دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
marzie
sardari
مرضیه
سرداری
sardarimarziye@yahoo.com
100319475328460026762
100319475328460026762
No
Ph.D. student, Tabriz. Tabriz University of Technology. Faculty of Education and Psychology
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی. دانشگاه سراسری تبریز.دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی