Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
11
6
online
1
fulltext
fa
تعیین ابعاد و مولفه های ارتقاء کیفیت آموزش در رشته داروسازی و تعیین شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب
Determine the Dimensions and Components of Improving the Quality of Education in Pharmacy and Determine the Gap between the Existing and the Desired Situation
روشهای نوین تدریس در علوم پزشکی
New Methods of Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">مقدمه:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> هدف این پژوهش بررسی و شناسایی ابعاد و مؤلفههای ارتقاء کیفیت و تعیین شکاف بین وضعیت موجود ومطلوب در رشته داروسازی بوده است.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از لحاظ نوع دادهها کمی و از نظر نحوه اجرا ودستکاری متغیرها توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه و نمونه آماری پژوهش شامل 140 نفر (کلیه دانشجویان سال آخررشته داروسازی) دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی (96-95) بودند. که از روش تمام شماری استفاده شده است. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تعیین روایی محتوایی، پرسشنامه پس از تائید استاد راهنما و مشاور به تائید 30 نفر از خبرگان در حیطه آموزش عالی نیز رسید و جهت تعیین پایایی پرسشنامه، از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (96/0) استفاده شد. دادههای تحقیق پس از جمع آوری با روشهای آماری و معادلات ساختاری با استقاده از نرم افزارهای آماری 20 </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> و </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">PLS</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> تحلیل شدند.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> نشان دادکه به ترتیب چگونگی کاربرد روشهای تدریس در رشته داروسازی با بارعاملی (86/0) و مهارتهای رفتاری اساتید با بارعاملی (83/0) دارای بیشترین سهم و کاربرد استاندارهای آموزشی با بارعاملی (65/0) دارای کمترین سهم را در ارتقاء کیفیت آموزش رشته داروسازی دارا هستند.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<span dir="RTL" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین وضعیت موجود و مطلوب تمامی ابعاد شناسایی شده، تفاوت معنیداری وجود دارد و میانگین وضع مطلوب بطور معناداری بالاتر از میانگین وضع موجود است.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> The purpose of this study was investigating and identifying the dimensions and components of quality promotion and determining the gap between existent and available status the quality of pharmacy education.<br>
<strong>Methods:</strong> The purpose of this research is a functional one, its data is a quantitative and the research methodology and also manipulating variables method id descriptive-survey. The society and statistical sample includes 140 persons (all pharmaceutical seniors) of Tehran medical universities in (2016-2017) that they used Whole counting method. The main data collection tool was a researcher made questionnaire to determine content validity after the questionnaire being confirmed by the supervisor and adviser then it is confirmed by 30 certified expert in higher education field and to determine the reliability of the questionnaire. They used, Cranach’s alpha calculation (0.96). The collected data was analyzed by Structural Equations Modeling using SPSS20 and PLS.<br>
<strong>Results:</strong> These findings showed respectively how teaching methods in pharmacy with load (0.86) and behavioral skills of professor with total load (0.83) had highest effect on the improving the quality of training pharmacy and application of educational standards with a factor of (0.65) had the lowest effect on.<br>
<strong>Conclusions:</strong> The research results showed that there is significant difference between the current and desired situation of all detected dimensions, and also showed that the desired situation is significantly higher than current situation.</div>
مدل, ارتقای کیفیت, شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب ,آموزش داروسازی, دانشکده داروسازی
: model, quality improvement, the gap between current situation and desired situation, pharmacy training, pharmacy faculty.
65
72
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1677-2&slc_lang=fa&sid=1
masumeh
azimifar
معصومه
عظیمی فر
azimifar57@gmail.com
100319475328460024509
100319475328460024509
No
Department of Higher Educational Management, Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات، تهران، ایران
Hamideh
Reshadatjoo
حمیده
رشادت جو
Reshadatjoohamideh@gmail.com
100319475328460024510
100319475328460024510
Yes
Department of Higher Educational Management, Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات، تهران، ایران
Akhtar
Jamaali
اختر
جمالی
100319475328460024511
100319475328460024511
No
Department of Social Medicine, Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات، تهران، ایران
Shokoufeh
Nikfar
شکوفه
نیک فر
100319475328460024512
100319475328460024512
No
Department of Economics and Medicine Management, Faculty of Pharmacy, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه اقتصاد و مدیریت دارو، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران