Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
11
6
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر یک برنامه آموزشی مبتنی بر ایفای نقش با مضمون همدلی با بیمار بر نمره مهارتهای ارتباطی دانشجویان اتاق عمل: یک مطالعه نیمه تجربی
Effect of a Role-Playing Based Training Program about Empathy with Patient on Communication Skills Scores of Operating Room Students: A Quasi-Experimental Study
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
Research in Medical Science Education
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">مقدمه</span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">برخورداری از مهارتهای ارتباطی مؤثر، ویژگی اساسی مراقبین درمانی است و همدلی یکی از مؤلفههای ارتباط است. بعلت تکنولوژی محور بودن کار در اتاق عمل، توجه کمی به آموزش این مضامین به دانشجویان این رشته شده است. لذا هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یک برنامه مبتنی بر ایفای نقش با مضمون همدلی با بیمار بر نمره مهارتهای ارتباطی دانشجویان اتاق عمل میباشد.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">این مطالعه نیمه تجربی در سال تحصیلی 97-1396 بر روی 36 نفر از دانشجویان سالهای اول تا چهارم رشته اتاق عمل در دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان انجام شد. نمونه گیری بصورت تصادفی طبقهای بود. مداخله شامل یک برنامه آموزشی 12 ساعته (طی 3 جلسه) با موضوع تقویت ارتباط همدلانه با بیمار به روش ایفای نقش بود و پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوییندام (</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">Queendom</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">) قبل و بعد از مداخله توسط نمونهها تکمیل شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آمار توصیفی و آزمونهای آماری در نرم افزار </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">SPSS 22.0</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> انجام شد.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">میانگین نمره کل مهارتهای ارتباطی دانشجویان اتاق عمل قبل از مداخله در حد متوسط (76/8 </span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">±</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> 69/117) بود. میانگین نمره کل مهارتهای ارتباطی و همه ابعاد آن بعد از مداخله به طور معناداری نسبت به قبل از مداخله افزایش یافت (05/0 > </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">).</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<span dir="RTL" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">نتیجهگیری: آموزش ارتباط همدلانه به روش ایفای نقش، سبب افزایش نمره مهارتهای ارتباطی دانشجویان اتاق عمل شد. روش ایفای نقش، شیوه آموزشی جذابی برای دانشجویان بود. بنظر میرسد ایجاد تغییراتی در کوریکولوم آموزشی دانشجویان اتاق عمل بمنظور آشنایی آنها با مهارتهای ارتباطی ضروری باشد.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction: </strong>Effective communication skill is an essential characteristic of healthcare providers and empathy is one of the components of communication. Due to the technology-centered characteristics of operating rooms, not much attention has been paid to teach these subjects to the students of this field. So, this study aimed to explore the effect of a role-playing based training program about empathy with patient on communication skills scores of operating room students.<br>
<strong>Methods:</strong> This quasi-experimental study was carried out in the academic year 2017-2018 on 36 operating room students from the first to the fourth years enrolled in the School of Nursing and Midwifery at Isfahan University of Medical Sciences. The sampling method was of stratified random type. The intervention consisted of a 12-hour training program (within 3 sessions) about empathetic communication with patient using a role-playing method and Queendom communication skills questionnaire was completed before and after the intervention by the samples. Data were analyzed using descriptive statistics and statistical tests in SPSS 22.0 software.<br>
<strong>Results:</strong> Before training, the total mean communication skills score of students was moderate (117.69 ± 8.76). After training, the total mean communication skills score and its dimensions was significantly higher than before training (P<0.05).<br>
<strong>Conclusions:</strong> Empathetic communication training through a role-playing method, increased communication skills scores of operating room students. Role-playing was an attractive teaching method for students. It seems that making changes in the educational curriculum of operating room students is essential to make them familiar with the concept of communication skills.</div>
آموزش, ایفای نقش, همدلی, ارتباط, دانشجو, اتاق عمل.
Education, Role- Playing, Empathy, Communication, Student, Operating Room.
139
146
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1971-1&slc_lang=fa&sid=1
Negin
Larti
نگین
لارتی
surgicaltechnologist89@yahoo.com
100319475328460024477
100319475328460024477
No
Department of Operating Room, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
Elaheh
Ashouri
الهه
آشوری
ashori@nm.mui.ac.ir
100319475328460024478
100319475328460024478
No
Nursing and Midwifery Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
Akram
Aarabi
اکرم
اعرابی
aarabi@nm.mui.ac.ir
100319475328460024479
100319475328460024479
Yes
Nursing and Midwifery Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران