Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
12
5
online
1
fulltext
fa
بررسی نوسانات کارآمدی چرخه های شبانه روزی و هفتگی توجه در دانش آموزان دوره متوسطه
The survey of fluctuations of attention on circadian and weekly rhythms among high school students
طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
Curriculum Design in Medical Science
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:iransans;"><strong>مقدمه:</strong> فعالیت های شناختی انسان متاثر از زمان انجام تکالیف، چرخه های زیستی و تعامل میان آنها است.<span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong>روش: </strong>پژوهش حاضر با هدف تعیین نوسانات الگوی چرخه های روزانه و هفتگی توجه دانش آموزان انجام شد. روش این پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه یازدهم علوم انسانی شهر خدابنده در اواسط سال تحصیلی 1397-1396 بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای دو کلاس به تعداد 45 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند، به مدت دو هفته به صورت چرخشی نوبت های صبح (8:00، 9:30 و11:00) و بعد از ظهر (13:00، 14:30 و 16:15) مورد آزمون قرار گرفتند. برای تعیین نوع تیپ زمانی دانش آموزان از پرسش نامه هورن و استبرگ (1976) و برای سنجش توجه از فرم های موازی آزمون <span dir="LTR">D2</span> استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد.<span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong>یافته ها:</strong> بین کارآیی توجه دانش آموزان در ساعات های مختلف روز و هم چنین روزهای مختلف هفته تفاوت معنی دار وجود داشت. تفاوت کارآیی توجه بین تیپ های زمانی صبحگاهی، میانی و عصرگاهی معنی دار نبود. بین کارآیی توجه دانش آموزان بر حسب تیپ های زمانی در ساعات مختلف روز تفاوت معنی دار بود.<span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به متفاوت بودن کارآیی توجه دانش آموزان از نظر ریتم های شبانه روزی و هفتگی ضروری است که این یافته ها در فرایند یاددهی و یادگیری در محیط های آموزشی مورد توجه قرار گیرد.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:times new roman;"><strong>Introduction:</strong> Human cognitive activities are affected by the time of doing homework, biologic rhythms and interaction among them.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Method:</strong> this research accomplished to specify the fluctuation patterns of daily and weekly cycles of the students attention. The research method was correlation. The statistical population of this study were 45 female students in 11<sup>th</sup> grade from a high school in humanities branch from khodabandeh city in 2017- 2018 academic year, that have been selected through randomized cluster sampling method at two works in a rotational shiftwork at two times on mornings (8, 9/30, and 11 a. m) and afternoons( 13, 14/30 and 16/15 p. m). Horn and Ostberg questionnaire was used for evaluation of the chronotype of students and for the attention assessment the parallel forms of the d2 test administered. The mixed analysis of variance was used to analyze data.<br>
<strong>Results: </strong>there was a significant difference between efficiency of students' attention at different times of day and also difference in efficiency of students' attention in the morning, midday and evening chronotypes. Efficiency of students' attention was different in chronotypes at different hours of the day.<br>
<strong>Conclusions: </strong>regarding the differences of efficiency of students' attention in circadian and weekly rhythms and also individual differences, it is necessary to consider them in teaching and learning process in educational environments.</span></span></div>
چرخه شبانه روزی, چرخه هفتگی, توجه, تیپ زمانی
circadian rhythms, weekly rhythms, attention, chronotype
29
38
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2002-1&slc_lang=fa&sid=1
omid ali
mohammadverdi
امیدعلی
محمدویردی
omidpsychology@yahoo.com
100319475328460029131
100319475328460029131
No
Educational Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran,Iran
گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Massoud
Sharifi
مسعود
شریفی
M-charifi@sbu.ac.ir
100319475328460029132
100319475328460029132
Yes
Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran,Iran
گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Jalil
Fathabadi
جلیل
فتح آبادی
J_fathabadi@sbu.ac.ir
100319475328460029133
100319475328460029133
No
Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran,Iran
گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
vahid
Nejati
وحید
نجاتی
nejati@sbu.ac.ir
100319475328460029134
100319475328460029134
No
Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran,Iran
گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Aminmohammad
mohammadverdi
امین محمد
محمدویردی
mohammadvirdyamin@gmail.com
100319475328460029135
100319475328460029135
No
Zanjan Farhangian University,Iran
دانشگاه فرهنگیان زنجان پردیس شهید بهشتی ، ایران