Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1398
2
1
gregorian
2019
5
1
12
1
online
1
fulltext
fa
تبیین خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی با واسطهگری استرس تحصیلی
The explanation of academic self-efficacy based on personality traits with mediating academic stress
سایر موضوعات
Other Fields
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">مقدمه:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> در سالهای اخیر متخصصان تعلیم و تربیت و روانشناسی تربیتی به این باور رسیدهاند که انتظارات و باورهای دانشآموزان پیرامون تواناییهایشان نقشی کلیدی در موفقیت تحصیلی آنان دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف تبیین خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی با واسطهگری استرس تحصیلی در دانشآموزان انجام شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">روش کار</span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر یزد بود که از این تعداد 474 دانشآموز (186 پسر و 288 دختر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی، فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت و پرسشنامه استرس تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">AMOS</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> تحلیل شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> نتایج اثر مستقیم توافقپذیری و گشودگی به تجربه بر خودکارآمدی تحصیلی و اثر مستقیم رواننژندگرایی، وظیفهگرایی و گشودگی به تجربه بر استرس تحصیلی و همچنین اثر استرس تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی را مورد تأیید قرار داد. این نتایج همچنین نشان داد که استرس تحصیلی نقش واسطهای بین ویژگیهای شخصیتی وظیفهگرایی، گشودگی به تجربه و رواننژندگرایی و خودکارآمدی تحصیلی دارد.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<span dir="RTL" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">نتیجهگیری: در مجموع میتوان گفت که ویژگیهای شخصیتی با کاهش استرس تحصیلی در مواجهه با مسائل استرسزا به افزایش خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان منجر میشود.</span></span></span> <div dir="ltr"></div></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> In recent years, educators and educational psychologists have come to believe that students' expectations and beliefs about their abilities play a key role in their academic achievement. The purpose of this study was to explain the academic self-efficacy based on personality traits that mediates academic stress in students.<br>
<strong>Methods:</strong> The present research is descriptive and correlational. The research community is the second-grade secondary school students of Yazd, of which 474 Students (186 boys and 288 girls) were selected by cluster random sampling and responded to a questionnaire of academic self-efficacy, a short form of a questionnaire of five major factors and a questionnaire on academic stress. Data were analyzed using structural equation modeling.<br>
<strong>Results:</strong> The results of the direct effect of agreement and openness on experience on academic self-efficacy and the direct effect of psychosocialism, task-orientedness and openness to experience on academic stress and the effect of academic stress on academic self-efficacy were confirmed. These results also showed that academic stress has a mediator role between personality traits, task-orientedness, openness to experience and psychosocialism and academic self-efficacy.<br>
<strong>Conclusions:</strong> In general, it can be concluded that personality traits lead to an increase in academic self-efficacy in students by reducing academic stress in facing stressful issues.</div>
خودکارآمدی تحصیلی, ویژگی های شخصیتی, استرس تحصیلی
Academic Self-Efficacy, Personality Traits, Academic Stress
160
167
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-661-2&slc_lang=fa&sid=1
Seyed Mehdi
Poorseyed
سید مهدی
پورسید
seyed_mehdi_pourseyed@yahoo.com
100319475328460025367
100319475328460025367
No
Department of Educational Psychology, University of Shiraz, Shiraz, Iran
بخش روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
Farhad
Khormaei
فرهاد
خرمائی
khormaei@shirazu.ac.ir
100319475328460025368
100319475328460025368
Yes
Department of Educational Psychology, University of Shiraz, Shiraz, Iran
بخش روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران