Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1398
10
1
gregorian
2020
1
1
12
6
online
1
fulltext
fa
تحلیل الگوی دانش ضمنی و بررسی پیامدهای آن در آموزش پزشکی
Analyzing the implicit knowledge model and examining implications in that medical education
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
Theories of Learning and Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:iransans;"><strong><span style="font-size:11.0pt;">مقدمه:</span></strong><span style="font-size:11.0pt;"> در آموزش پزشکی بر نقش انحصاری دانش صریح تاکید شده و دانش ضمنی به حوزه تفکر غیرحرفهای غیرعقلانی حتی رازآمیز رانده شده است. مساله این است که چرا پزشکان و سیاستگذاران حوزه سلامت و پزشکی بر اساس سنتی دیرپا، مولفههای دانش ضمنی را امری ناخوشایند و نا آشنا میپندارند که از نظر آنها برخلاف تفکر صریح، مفاهیم این نوع دانش مبهم غیرمشخص یا مغشوش به نظر میآید.</span><br>
<strong><span style="font-size:11.0pt;">روش</span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></strong><strong><span style="font-size:11.0pt;">ها:</span></strong><span style="font-size:11.0pt;"> رویکرد حاکم بر این تحقیق کیفی است .در این پژوهش از روش تحلیل مفهومی بهره گرفته شده است که هدف از آن تبیین مفهوم آموزش در پزشکی از دریچه دانش ضمنی است. در این روش مفاهیم به کار گرفته شده در یک ساختاربندی جدید مورد تحلیل و واکاوی مجدد مفهومی قرار میگیرند.</span><br>
<strong><span style="font-size:11.0pt;">یافتهها: </span></strong><span style="font-size:11.0pt;">ارزیابی مدلی جایگزین درباره تشخیص بالینی دارای الزامات و پیامدهای مهمی در عرصه آموزش پزشکی است. در این پژوهش با نشان دادن نقاط ضعف مدل مرسوم در آموزش پزشکی مبتنی بر دانش صریح که در آن جایگاهی برای دانش ضمنی پزشکان در نظر گرفته نشده است، با تحلیل مولفههای دانش ضمنی شامل مشاهده، کارآموزی و روایت؛ ارائه مدلی جایگزین با عنوان مدل آموزش ضمنی در پزشکی مطرح شده است.</span><br>
<strong><span style="font-size:11.0pt;">نتیجهگیری: </span></strong><span style="font-size:11.0pt;">مدل آموزش ضمنی شیوه مناسبی برای اصلاح رویکردهای تقلیلگرایانه و کمی در پزشکی است. این نوع نگرش حاصل از دانش ضمنی باید انگیزهها، عقاید، تمایلات و ارتباطات فردی را به عنوان شالودههای اصلی و ضمنی در نظام آموزش پزشکی مورد لحاظ قرار دهد.</span></span></div>
<pre>
<span style="font-family:times new roman;"><strong>Introduction</strong>: In medical education, the exclusive role of explicit knowledge has been emphasized, and tacit knowledge has been driven to the irrational, even mysterious, sphere of thought. The issue is why physicians and policy makers in the field of health and medicine, based on a long tradition, regard the components of tacit knowledge as unpleasant and unfamiliar. In their view, contrary to explicit thinking, the concepts of this type of knowledge are obscure or unobtrusive.</span></pre>
<span style="font-family:times new roman;"> </span><strong new="" style="font-family: " times="" white-space:="">Results: </strong><span new="" style="font-family: " times="" white-space:="">Evaluation of an alternative model for clinical diagnosis has important implications and results in medical education. This study demonstrates the disadvantages of the conventional model in explicit knowledge-based medical education that has no place in physicians' tacit knowledge. By analyzing the tacit knowledge components, including observation, training and narrative, an alternative model of tacit education model in medicine is proposed.</span>
<pre>
</pre>
<span style="font-family:times new roman;"><strong>Method</strong>: The dominant approach to this research is qualitative. In this research, conceptual analysis method has been used. The purpose of this paper is to clarify the concept of medical education as an implicit knowledge gate. In this method, the concepts used in a new structure are analyzed and redefined.</span><br>
<br>
<strong new="" style="font-family: " times="" white-space:="">‍Conclusion</strong><span new="" style="font-family: " times="" white-space:="">: The tacit teaching model is a suitable method for moderating reductive and quantitative approaches in medicine. This type of attitude derived from tacit knowledge should consider motives, beliefs, aspirations and personal connections as the main and tacit basis of the medical education system.</span>
<pre>
</pre>
دانش صریح, دانش ضمنی, آموزش پزشکی, مدل پزشکی.
Explicit knowledge, Tacit knowledge, Medical education, Medical model.
57
64
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2050-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohsen
Bohlooli Faskhoodi
محسن
بهلولی فسخودی
mohsenbohlooly@gmail.com
100319475328460030284
100319475328460030284
Yes
Humanities and Cultural Studies
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی