Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1399
8
1
gregorian
2020
11
1
13
5
online
1
fulltext
fa
نقش هوش اجتماعی و تابآوری در احتمال خودکشی دانش آموزان
The Role of Social Intelligence and Resilience in the Suicide Probability of Students
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">مقدمه</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">:</span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> هوش اجتماعی و تابآوری از عوامل مهم تأثیرگذار بر احتمال خودکشی دانش­آموزان به شمار می روند. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش اجتماعی و تابآوری در احتمال خودکشی دانش</span></span><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;">­</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">آموزان انجام شد.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">روش</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">ها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر اهر در سال تحصیلی 1397-1396 بود که 337 نفر از آن</span></span><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;">¬</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">ها با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (2001)، مقیاس خود تابآوری کلاهنن (1996) و مقیاس احتمال خودکشی کال و گیل (2002) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:BLotus;"><span style="font-size:11.0pt;">spss22</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> و روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه گامبهگام) استفاده گردید.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">یافتهها</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">نتایج ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش اجتماعی و تابآوری با احتمال خودکشی رابطه منفی معنادار وجود دارد </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">(01/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:BLotus;"><span style="font-size:11.0pt;">P<</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">). همچنین هوش اجتماعی و تابآوری توانستند بهطور معناداری احتمال خودکشی دانش­آموزان را پیشبینی کنند.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">نتیجهگیری</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">نتایج این پژوهش نشان داد که هوش اجتماعی و تابآوری نقش مهمی در کاهش احتمال خودکشی دانش­آموزان دارند؛ بنابراین، در هرگونه برنامهریزی برای پیشگیری و کاهش خودکشی دانشآموزان، باید به هوش اجتماعی و تابآوری توجه ویژهای شود</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span>
<strong>Introduction: </strong>Social intelligence and resilience are considered as important factors affecting the probability of suicide among students. Therefore, the aim of the present study was to investigate the role of social intelligence and resilience in the suicide probability of students.<br>
<strong>Methods:</strong> The research method was descriptive and correlational. The statistical population included all students second high school of Ahar city in the academic year 2017-2018 who A sample of 337 students was selected by the cluster random sampling method. For data collection from Tromso social intelligence scale (TSIS), Klohnen ego-resilient scale (1996) and the suicide probability scale (SPS) were used. Data were analyzed using software spss 22 and statistical tests Pearson correlation and multiple regression (stepwise).<br>
<strong>Results: </strong>Pearson correlation coefficient results showed that social intelligence and resilience with the suicide probability of students significant negative relationship (P<0/01). Also, multiple regression results showed that social intelligence and resilience, they could significantly predict the grades of suicide probability of students.<br>
<strong>Conclusions:</strong> The results of this study showed that social intelligence and resilience played an important role in reducing the probability of suicide among students. Therefore, in any planning for the prevention and reduction of suicide among students, social intelligence and resilience need special attention.
هوش اجتماعی, تابآوری, احتمال خودکشی, دانش آموزان
Social Intelligence, Resilience, Suicide Probability, Students
463
470
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2054-1&slc_lang=fa&sid=1
Arash
ShahbaziyanKhonig
آرش
شهبازیان خونیق1
arashshahbaziyan@yahoo.com
100319475328460033309
100319475328460033309
No
Azarbijand Shahid Madani University
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
Omid
Hasani
امید
حسنی
hasani.o@yahoo.com
100319475328460033310
100319475328460033310
No
Azarbijand Shahid Madani University
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
Siavash
Sheikhalizadeh
سیاوش
شیخعلی زاده
sy.sheikhalizadeh@gmail.com
100319475328460033311
100319475328460033311
Yes
Azarbijand Shahid Madani University
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان