Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1391
4
1
gregorian
2012
7
1
5
2
online
1
fulltext
fa
اعتباریابی پرسشنامه
Validity of “motivational factors of nurses’ participation in continuing education programs” questionnaire
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p> <strong> چکیده </strong></p><p> <strong> اهداف: </strong>از آنجا که برگزاری دورههای آموزش حین خدمت برای تمامی پرستاران که بیشترین کارکنان بیمارستانی را تشکیل میدهند و بیشترین زمان مراقبت از بیمار را بر عهده دارند، ضرورت دارد، سنجش موثربودن این دورهها نیازمند ابزارهای مناسب است. با توجه به کاربرد ابزارهای مختلف در این زمینه، مطالعه حاضر با هدف اعتبارسنجی پرسشنامه انگیزش پرستاران برای شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت انجام شد. <strong></strong></p><p> <strong> روشها: </strong>این مطالعه توصیفی در سال 1387 روی 276 نفر از پرستاران شاغل در سه بیمارستان منتخب نظامی شهر تهران که بهروش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. روش جمعآوری اطلاعات پرسشنامه انگیزش پرستاران برای شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت حاوی 34 سئوال بود که پس از تعیین ویژگیهای روانسنجی آن شامل اعتبار و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی بهکمک نرمافزار آمار SPSS 18 تحلیل شد. </p><p> <strong> یافتهها: </strong>پنج عبارت از 34 عبارت پرسشنامه اولیه پس از طی فرآیند اعتبار صوری و محتوا حذف شده و برخی از عبارات نیز ویرایش شدند. تحلیل عاملی اکتشافی روی 29 عبارت باقیمانده پرسشنامه انجام شد که آزمون KMO برابر با 75/0 بهدست آمد و آزمون کرویت بارتلت نیز از نظر آماری معنیدار بود (001/0 p< ، 406= df ، 442/1694=<sup>2</sup> X ). </p><strong>نتیجهگیری: </strong>ابزار اندازهگیری مورد مطالعه با 29 عبارت در مقیاس پنجدرجهای لیکرت از اعتبار و پایایی لازم برخوردار است. این پرسشنامه ابزار مناسبی برای اندازهگیری چهار بعد مهم آموزش حین خدمت است.
<p> <strong> Abstract </strong></p><p> <strong> Aims: </strong>Holding the courses of in-service training is essential for nurses since they compose they highest proportion of hospital personnel and are responsible for the most hours of patient care therefore, assessing the effectiveness of such courses depends on the presence of appropriate assessment tools. The aim of this study was validating the questionnaire of nurses’ motivation for attending in-service training courses. </p><p> <strong> Methods: </strong>This descriptive study was carried out in 2008 on 276 nurses of three selected military hospitals in Tehran, Iran. The study cases were selected by random sampling method. The data collection tool was the questionnaire of nurses’ motivation for attending in-service training courses that contained 34 questions and was applied after confirming its psychometric properties such as reliability and validity. Data were analyzed by descriptive and analytical statistical methods using SPSS 18 software. </p><p> <strong> Results: </strong>Five of the 34 statements of the initial questionnaire were excluded after passing the face and content validity process and some phrases were also modified. The exploratory factor analysis was carried out on the remaining 29 questions. The KMO test came out to be 75% and Bartlett's test of sphericity was statistically significant (p<0.001, df=406, X<sup>2 </sup>=1694.442). </p><strong>Conclusion: </strong>The studied assessment tool has proper validity and reliability with 29 statements in five-choice Likert scale. This questionnaire is an appropriate tool for assessing the four important dimensions of in-service training.
کلیدواژه ها: اعتباریابی، عوامل انگیزشی، پرستاران، آموزش مداوم
Keywords: Validation, Motivational Factors, Nurses, Continuing Education
113
117
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-46-1&slc_lang=fa&sid=1
Amerioun A.
احمد
عامریون
10031947532846003871
10031947532846003871
No
Ebadi A.
عباس
عبادی
ebadi1347@yahoo.com
10031947532846003872
10031947532846003872
Yes
Sanaienasab H.
هرمز
سنائی نسب
10031947532846003873
10031947532846003873
No