Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
13
3
online
1
fulltext
fa
تبیین تجربیات متخصصین تعلیم و تربیت از موانع موجود در سطوح برنامه ریزی آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران
Explaining the Experiences of Education Specialists from The Available Obstacles in The Levels of Planning of English Language Teaching in Iran Schools
سایر موضوعات
Other Fields
پژوهشی کيفی
Qualitative Research
<a name="OLE_LINK43"></a><a name="OLE_LINK34"></a><a name="OLE_LINK33"><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">مقدمه:</span></span></strong></a><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> تلاش برای شناسایی موانع موجود در لایه های برنامه ریزی آموزش زبان انگلیسی در</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> مدارس ایران به عنوان یک ضرورت آموزش و پرورش مطرح است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی موانع و راهکارهای موجود در لایه های برنامه ریزی آموزش زبان انگلیسی با استفاده از تجربه ی متخصصین تعلیم و تربیت در مدارس ایران است</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">روش</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></strong><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">ها:</span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> مطالعه کیفی حاضر با رویکرد پدیدارشناسی در پاییز 1397 بر روی 21 متخصص تعلیم و تربیت در حوزه آموزش زبان انگلیسی انجام شد. این مطالعه به روش نمونه گیری هدفمند و تا اشباع داده ها، با رعایت محرمانه بودن اطلاعات و امکان ترک مطالعه در هر زمان که مایل بودند، ادامه یافت. روش جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه عمیق باز و نیمه ساختاریافته انجام گرفت.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">یافتهها: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">با تحلیل داده های به دست آمده، 3 مولفه اصلی و 46 مولفه فرعی استخراج شد. مولفه های اصلی موانع در لایه برنامه ریزی شامل زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، زمان کم آموزش و حجم زیاد مطالب بود. مولفه</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">های اصلی موانع در لایه اجرا شامل شروع آموزش از پایه هفتم، تمرین و تکرار کم، عدم ارزشیابی درست بود.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">نتایج به دست آمده نشان داد که از میان مولفه های فرعی به دست آمده از تحلیل پاسخ های متخصصین تعلیم و تربیت در حوزه آموزش زبان انگلیسی، باید معلمان متخصص و آشنا با روشها و متدهای جدید تدریس در مدارس ایران به کار گرفته شود.</span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">واژگان کلیدی:</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> آموزش زبان انگلیسی، تجربیات متخصصین، سطوح برنامه ریزی، مدارس ایران</span></span></span>
<strong>Introduction:</strong> The attempt to identify the available obstacles on layers of the planning of English language education in Iran schools is a matter of urgency. Therefore, the purpose of this study was to investigate the obstacles and strategies existing in the English language teaching planning layers with using the experience of education specialists in Iran schools.<br>
<strong>Methods:</strong> This present qualitative study was conducted with a phenomenological approach in fall 2018 on 21 specialists of education in the field of English language education. This study was conducted by purposeful sampling and up to data saturation, with the confidentiality of information and the possibility of abandoning the study at any time. The data collection method was conducted through a deep open-ended and semi-structured interview.<br>
<strong>Results:</strong> By analyzing the obtained data, three main components and 46 sub-components were extracted. The main components of the obstacles in the planning layer included English as a foreign language, low education time and a large volume of content. The main obstacles elements in the implementation layer were the beginning of training from the seventh grade, low practice and repetition, lack of correct evaluation.<br>
<strong>Conclusions:</strong> The results showed that among the sub-components derived from the analysis of the responses of education of specialists in the field of English language teaching, specialists teachers familiar with new ways and methods in Iran schools should be employed.
کلمات کلیدی : آموزش زبان انگلیسی , لایه های برنامه ریزی , متخصصین , مدارس
Keywords: English language teaching, layers of planning, specialists, schools
193
204
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2163-1&slc_lang=fa&sid=1
Shahram
Ranjdoust
خدیجه
احمدی
dr.ranjdoust@yahoo.com
100319475328460031890
100319475328460031890
Yes
Educational Siences , Humanities , Islamic Azad university , Marand , Iran
گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهر مرند ، کشور ایران
Khadijeh
Ahmadi
شهرام
رنجدوست
kha.ahmadi2018@gmail.com
100319475328460031891
100319475328460031891
No
Curriculum , Humanities , Islamic Azad university
گروه برنامه ریزی درسی ،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهر مرند ، کشور ایران
Mohamad
Azimi
محمد
عظیمی
mohamadazimi1986@yahoo.com
100319475328460031892
100319475328460031892
No
Educational sciences ,Psychology and Educational sciences , Farhangian , Tabriz , Iran
گروه علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان ، شهر تبریز ، کشور ایران