Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
11
6
online
1
fulltext
fa
بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد عوامل مؤثر بر شکاف بین آموزشهای تئوری با عملی در دانشکده دندانپزشکی کرمانشاه
Assessing Viewpoints of Dental Students about Factors Affecting Bridge the Gap between Theoretical Education and Practical Training in Kermanshah University of Medical Sciences
سایر موضوعات
Other Fields
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">مقدمه</span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">در پژوهش حاضر با هدف دستیابی به راهکارهای کاهش شکاف میان آموزش تئوری و عملی، دیدگاه دانشجویان در مورد عوامل مؤثر بر این نقص آموزشی در دانشکده دندانپزشکی کرمانشاه در سال 1396 بررسی میشود.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر، دیدگاه 150 دانشجوی سال سوم، چهارم، پنجم و ششم دوره دکتری دندانپزشکی را با سرشماری ارزیابی کرد. سؤالات جمعیتشناختی پرسشنامه شامل جنس، سال تحصیلی، معدل و تجربه کار در بالین بود و سؤالات اصلی به عوامل مؤثر بر شکاف آموزش تئوری با عملی در سه بعد استاد، دانشجو و برنامهریزی آموزشی میپرداخت.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">52% از دانشجویان شرکت کننده در مطالعه حاضر، پسر بودند. بیشترین فراوانی معدل بین 14 تا 17 با 3/77% بود و 74% از دانشجویان سابقه کار در بالین را داشتند. دانشجویان شرکت کننده در مطالعه حاضر به عوامل مرتبط با استاد امتیاز 482/4</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">±</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">07/21، به عوامل مرتبط با دانشجو امتیاز 875/1</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">±</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">23/13 و به عوامل مرتبط با برنامهریزی آموزشی امتیاز 729/5</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">±</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">02/35 دادند. بررسی تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر این دیدگاه نیز تنها بر حسب سالهای مختلف تحصیلی و در حیطه عوامل مربوط به استاد (002/0=</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">) و عوامل مربوط به برنامهریزی آموزشی (027/0=</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">) اختلاف آماری معنیداری را نشان داد.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<span dir="RTL" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">نتیجهگیری: با توجه به نظرات دانشجویان در اهمیت هر یک از عوامل مؤثر بر شکاف بین آموزش تئوری و عملی، اتخاذ راهکارهای مناسب در سه حیطه عوامل مربوط به دانشجو در مرحله اول، استاد و سپس برنامهریزی آموزشی در جهت حذف یا کاهش فاصله بین آموزش تئوری و عملی در رشته دندانپزشکی ضروری به نظر میرسد.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction: </strong>In order to reach the solutions decreasing the gap between theoretical education and practical training, the present study assessed the dental students’ viewpoints of Kermanshah dental school about the factors affecting the gap in 2017.<br>
<strong>Methods:</strong> In the present cross-sectional study, the viewpoints of 150 students at third, fourth, fifth and sixth grades of Kermanshah dental school were evaluated by census method. Demographic questions included gender, academic year, academic grade, and clinical experience, and the main questions were related to the effective factors on the gap between theoretical education and practical training in three dimensions: instructor, student and educational planning.<br>
<strong>Results:</strong> 52% of students were male. The highest frequency was for academic grade 14 to 17 whit 77.3%.74% of students had a clinical experience. Students participating in this study rated to the instructor factors with a score of 21.07 ± 4.482.Also, Student's score was 13.23 ± 1.875, and educational planning's score was 35.02 ± 5.729. The evaluation of the effect of demographic variables on this Viewpoint, showed a statistically significant difference only in the academic year at the instructor factors (P = 0.002) and educational planning factors (P = 0.027).<br>
<strong>Conclusions:</strong> In total, according to the students' views about factors affecting on the gap between theoretical education and practical training, adopting appropriate strategies, in three dimensions student, educational planning, and instructor in order to eliminate or reduce the gap between theoretical education and practical training in dentistry seems necessary.</div>
آموزش تئوری, آموزش عملی, شکاف آموزشی
Educational gap, Practical training, Theoretical education
107
113
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2174-1&slc_lang=fa&sid=1
Ladan
Jamshidy
لادن
جمشیدی
ladanjamshidy@yahoo.com
100319475328460024463
100319475328460024463
No
Department of Prosthodontics, School of Dentistry, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
بخش پروستودونتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
Hamidreza
Mozaffari
حمید رضا
مظفری
mozaffari@kums.ac.ir
100319475328460024464
100319475328460024464
Yes
Department of Oral and Maxillofacial Medicine, School of Dentistry, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
بخش بیماریهای دهان و ماگزیلوفاسیال، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
Roohollah
Sharifi
روح الله
شریفی
roholahsharifi@gmail.com
100319475328460024465
100319475328460024465
No
Department of Endodontics, School of Dentistry, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
بخش اندودونتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
Hosein
Hamzeh
حسین
حمزه
h.hamzeh2019@gmail.com
100319475328460024466
100319475328460024466
No
Department of Oral and Maxillofacial Medicine, School of Dentistry, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
بخش بیماریهای دهان و ماگزیلوفاسیال، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
Hedaiat
Moradpoor
هدایت
مرادپور
100319475328460024467
100319475328460024467
No
Department of Prosthodontics, School of Dentistry, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
بخش پروستودونتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران