Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1398
10
1
gregorian
2020
1
1
12
6
online
1
fulltext
fa
مبانی ارزش شناختی آموزش همزیستی برای بهبود نظام آموزشوپرورش ایران با توجه به مطالعات تطبیقی
The Basis of Axiology of coexistence Education for Improving the Iran Education System, Considering Adaptive Studies
سایر موضوعات
Other Fields
پژوهشی کيفی
Qualitative Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:iransans;"><strong><span style="font-size:11.0pt;">مقدمه:</span></strong><span style="font-size:11.0pt;"> وجود افراد مختلف از اقوام متفاوت در کشورهای چند فرهنگی، تفاوت در نوع دیدگاهها و نحوهی زندگی آنها را به دنبال خواهد داشت، پس یکی از مسائل مهم در اینگونه جوامع، ایجاد تعامل بین اقوام و گروههای گوناگون است. در این میان بررسی مبانی ارزششناسی آموزش همزیستی برای تبیین بهتر آموزش همزیستی در کشورهای موردمطالعه ضروری است. هدف پژوهش حاضر دستیابی به شیوههای آموزش همزیستی در اینگونه جوامع برای ارائهی راهکار به آموزشوپرورش ایران است.</span><br>
<strong><span style="font-size:11.0pt;">روش</span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></strong><strong><span style="font-size:11.0pt;">ها:</span></strong><span style="font-size:11.0pt;"> روش رسیدن به این شیوهها مطالعهی تطبیقی آموزشوپرورش کشورهای چند فرهنگی است. روش پژوهش، روش جرج بردی است که در چهار مرحلهی توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه صورت میگیرد. ابزار پژوهش فیش بوده و چون روش مطالعه، کیفی است، نمونهگیری انجام نشده است.</span><br>
<strong><span style="font-size:11.0pt;">یافتهها: </span></strong><span style="font-size:11.0pt;">نتایج پژوهش نشان میدهد، برخی از مبانی ارزش شناختی آموزش همزیستی عبارتاند از آزادی عقیده و فکر و همچنین حفظ کرامت انسانی. دو کشور چین و کانادا اهمیت قابل قبولی برای آموزش همزیستی قائل هستند. همچنین روشهای متنوعی برای آموزش همزیستی در این دو کشور وجود دارد که بر تعامل بین افراد و گروههای کلاسی استوار هستند. نهایتاً اینکه برخی از روشهای آموزش همزیستی در کشورهای چین و کانادا وجود دارد که باملاحظهی فرهنگ غالب کشور ایران میتوان از آنها جهت آموزش همزیستی استفاده نمود.</span><br>
<strong><span style="font-size:11.0pt;">نتیجهگیری: </span></strong><span style="font-size:11.0pt;">از نتایج حاصل از پژوهش میتوان به این دریافت رسید که ضمن توجه به بافت فرهنگی هر کشور میتوان روشهای تربیتی مختلف را در برنامه درسی کشورهای مختلف جستجو کرده و از آن برای بهبود آموزشوپرورش کشورها استفاده کرد.</span></span></div>
<strong>Introduction</strong>: The different people from different groups in multicultural countries will lead to differences in their views and their way of life, so one of the important issues in such societies is the creation of interactions between different groups. In this regard, the study of the Axiology foundations of co-existence education is necessary to better explain the coexistence education in the studied countries. The aim of this study is to achieve the methods of coexistence education in such communities to provide a solution to Iran's education<br>
<strong>Methods:</strong> The way for achieve to this methods is a comparative study of the education of multicultural countries. The method of research is George Brady's method, which is carried out in four stages of description, interpretation, neighborhood and comparison.<br>
<strong>Results:</strong> The results of the research show that some the Axiology foundations of co-existence education are: freedom in opinion and thought and maintaining human dignity. coexistence education is important for China and Canada education. There are also a variety of ways to learn about coexistence in these two countries that based on the interaction between class members and groups. Finally, there are some ways for coexistence education in the China and Canada that by considering the dominant Iranian culture, they can be used for coexistence education in Iran.<br>
<strong>Conclusions</strong>: From the results of the research it can be seen that considering the cultural context of each country, different educational methods can be searched in the curriculum of different countries and used to improve the education of countries<span dir="RTL">.</span><br>
همزیستی, مبانی ارزش شناختی, شیوههای آموزش همزیستی, کشورهای چند فرهنگی, ایران
coexistence, Axiology foundations, coexistence teaching methods, multicultural countries, Iran.
45
56
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2198-1&slc_lang=fa&sid=1
Salman
Rezvankhah
سلمان
رضوان خواه
s.kh.yass@gmail.com
100319475328460030285
100319475328460030285
Yes
Kharazmi university
دانشگاه خوارزمی
Soussan
Keshavarz
سوسن
کشاورز
ss.keshavarz@yahoo.com
100319475328460030286
100319475328460030286
No
Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
Akbar
Salehi
اکبر
صالحی
salehihidji2@yahoo.com
100319475328460030287
100319475328460030287
No
Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
Mohsen
Farmahini Farahani
محسن
فرمهینی فراهانی
farmahinifar@yahoo.com
100319475328460030288
100319475328460030288
No
Faculty of Psychology and Education, Shahed University
دانشکده ی علوم انسانی دانشگاه شاهد