Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1400
4
1
gregorian
2021
7
1
14
3
online
1
fulltext
fa
نگرش نسبت به تقلب تحصیلی و ارتباط آن با انگیزه پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دانشجویان
Attitude Towards Academic Fraud and Its Relation with The Motivation of Students' Academic Achievement and Self-Esteem
سایر موضوعات
Other Fields
پژوهشی اصيل
Original Research
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">مقدمه</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">تقلب به عنوان یکی از عوامل مهم تهدید کننده یادگیری در میان دانشجویان شایع است بنابراین شناسایی عوامل تاثیرگذار بر نگرش نسبت به تقلب تحصیلی ضروری می باشد. این مطالعه با هدف بررسی نگرش نسبت به تقلب تحصیلی و ارتباط آن با انگیزه پیشرفت تحصیلی و عزت نفس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1396 انجام شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">روش</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">ها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">در </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">این پژوهش توصیفی همبستگی 332 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بر اساس مطالعه مقدماتی</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> و به روش تصادفی </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">در مطالعه شرکت داشتند. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه های خصوصیات دموگرافیک، تقلب تحصیلی، انگیزه پیشرفت هرمنس و عزت نفس روزنبرگ استفاده شد. </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">اطلاعات پس از جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">SPSS</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> نسخه 18 و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تی مستقل و </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">ANOVA</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> آنالیز شدند. سطح معناداری 05/0 درنظر گرفته شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">یافتهها</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">نتایج نشان داد که بین میانگین نمره نگرش نسبت به تقلب و انگیزه پیشرفت تحصیلی ارتباط معکوس و معناداری وجود داشت، به عبارتی با افزایش نمره نگرش نسبت به تقلب نمره انگیزه پیشرفت تحصیلی کاهش می یافت و بالعکس(</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">۰.۲</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">2-</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">= </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">, </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Symbol;"><span style="font-size:11.0pt;">r</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> ۰.۰۰0= </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">P</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">). بین نمره نگرش نسبت به تقلب و عزت نفس ارتباط معکوس و معناداری وجود داشت به طوری که با افزایش نمره نگرش نسبت به تقلب، عزت نفس نیز کاهش می یافت(</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">۰.۱3</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">- </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">= </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;"> , </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Symbol;"><span style="font-size:11.0pt;">r</span></span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">۰.۰15= </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">P</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">).</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">نتیجهگیری</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">در آسیب شناسی تقلب تحصیلی، بهتر است به عواملی چون عزت نفس و انگیزه پیشرفت تحصیلی در ابتدای ورود به دانشگاه توجه شود تا درجات کمتری از آسیب تحصیلی مشاهده گردد<strong>.</strong></span></span>
<strong>Introduction</strong>: Fraud is one of the most important factors in learning among students Therefore, identification of factors influencing attitudes towards academic fraud is essential. The aim of this study was to investigate the attitude toward academic fraud and its relation to the motivation of academic achievement and self esteem in students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2018.<br>
<strong>Methods</strong>: In this descriptive-correlation study, 332 students of Rafsanjan University of Medical Sciences participated in the study based on a preliminary study. In order to achieve the research goals, demographic characteristics, academic fraud, motivation for Hermann's progress and Rosenberg self-esteem were used. Data were analyzed by SPSS software version 18 and Pearson & Spearman correlation coefficient, independent t-test and ANOVA.<br>
<strong>Results</strong>: The results showed that there was an inverse and significant relationship between the mean scores of attitude toward fraud and the motivation of academic achievement. In other words, with the increase in attitude toward cheating, the motivation score for academic achievement declined and vice versa (P =-0.22, P =0.0001). There was a reverse and significant relationship between attitude scores on cheating and self-esteem; so that self-esteem decreased with increasing attitude toward cheating (p= -0.13, P=0.015).<br>
<strong>Conclusion</strong>: In the survey of academic fraud, it is better to take into account factors such as self-esteem and the motivation of academic achievement at the beginning of university entrance to achieve a lower degree of academic harm.
نگرش,تقلب تحصیلی, انگیزه پیشرفت تحصیلی, عزت نفس, دانشجویان علوم پزشکی
Attitude Towards Academic Fraud and Its Relation with The Motivation of Students' Academic Achievement and Self-Esteem
103
111
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1342-3&slc_lang=fa&sid=1
Marzeyeh
Loripoor
مرضیه
لری پور
marzeyehloripoor@yahoo.com
100319475328460034999
1456-9874-1022-4005
No
Mansooreh
Azizzadeh forouzi
منصوره
عزیززاده فروزی
forozy@gmail.com
100319475328460035000
1456-9874-1022-4005
No
Majid
kazemi
مجید
کاظمی
maj_kaz@yahoo.com
100319475328460035001
1456-9874-1022-4005
No
aazam
heidarzadeh
اعظم
حیدرزاده
heidarzadehaazam@yahoo.com
100319475328460035002
1456-9874-1022-4005
Yes
Shima
Sarafi
شیما
صرافی زاده
shimasarafi@gmail.com
100319475328460035003
1456-9874-1022-4005
No