Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
13
2
online
1
fulltext
fa
شناسایی مولفه های الگوی مدیریت مشارکتی درکلاس درس علوم پایه نهم مدارس ناحیه یک شهرکرج
Identification of Components of the Collaborative Management Model of a Classroom in 9th Grade in a Karaj District School
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
Theories of Learning and Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
<span style="font-size:16px;"><strong><span style="font-family:B Mitra;">مقدمه:</span></strong><span style="font-family:B Mitra;"> مطالعه حاضر در ارتباط با شناسایی مولفه های الگوی مدیریت مشارکتی درکلاس درس علوم پایه نهم مدارس ناحیه یک شهرکرج انجام شده است . مدیریت مشارکتی درکلاس درس بخش مهمی از فرایند تعلیم و تربیت را تشکیل داده و بر نظام یاددهی-یادگیری سایه افکنده و روند آموختن را تسهیل میکند. پژوهشهای انجام شده در ایران نشان میدهد که مدیریت مشارکتی در کلاس درس نسبت به سایر جنبههای کلاس کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف اصلی از انجام این پژوهش ترکیبی اکتشافی عبارتست از: شناسایی مولفه های الگوی مدیریت مشارکتی درکلاس درس علوم در پایه نهم مدارس ناحیه یک شهرکرج.</span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">روش</span></strong><strong><span dir="LTR"></span></strong><strong><span style="font-family:B Mitra;">ها:</span></strong><span style="font-family:B Mitra;"> استخراج مولفه ‏ها از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮا ﮐﯿﻔﯽ با ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری متشکل از کلیۀ ﻣﻌﻠﻤﺎن علوم (135 نفر) و دانش آموزان (2865 نفر) شاغل به کار و تحصیل در پایه نهم مدارس ناحیه یک شهرکرج در سال تحصیلی 1397-1396 بوده که ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﺗﺼﺎدﻓﻲ 8 کلاس درس در چهار دبیرستان به تعداد 164 ﻧﻔﺮ ازدانش آموزان و ﺗﻌﺪاد 15 نفر از معلمان انتخاب ﺷﺪه است. </span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">یافتهها: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">یافته های پژوهش حکایت از وجود رابطه مثبت و معنی دار ((</span><span dir="LTR">p<0/05</span><span style="font-family:B Mitra;"> بین مدیریت مشارکتی و مولفه های تحلیل، محتوا، دانش آموزان، معلمان، راهبردهای آموزشی، روش های تدریس، ارزشیابی و محیط مدرسه و شرایط کلاس درس دارد.</span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">نتیجهگیری: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">سنجش واندازه گیری پژوهش از اعتبار (درونی) مناسب وقابل قبولی برخوردار بوده ، و،نتیجه پژوهش ضمن تایید فرضیه اصلی ،نشان داد که مدیریت مشارکتی میزان تمرکز روی تکالیف را افزایش ووابستگی به معلم را کاهش داده وفرصتهای مناسبی را برای کسب مهارتهای خواندن وتفکر از طریق مشاهده رفتار دیگران را فراهم نموده و ارتباط قوی بین دانش آموزان ایجاد ومهارت گوش دادن را درآنان تقویت می نماید.</span></span>
<strong>Introduction: </strong>The present study was conducted to identify the components of the participatory management model in the ninth-grade science classroom in a district of Karaj. Classroom participatory management is an important part of the education process and facilitates the teaching-learning system and facilitates the learning process. Studies in Iran show that classroom management has received less attention than other aspects of the classroom. The collaborative management model of the class was conducted in the science course in the first secondary school of the city of Karaj, Iran.<br>
<strong>Methods</strong>: Components extraction was done by a qualitative content analysis, and the statistical population consisted of all teachers of science (135 teachers) and all students (2865 students) employed in the 9th grade of primary school in the district of Alborz province in the academic year 2017. Using a random sampling method, 15 subjects of the teachers and 8 classrooms in four high schools (164 students) were selected.<br>
<strong>Results</strong>: The results of the research indicated that there was a positive and significant (p<0/05) relationship between participatory management and the components of analysis, content, students, teachers, educational strategies, teaching methods, evaluation, school environment and classroom conditions.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Conclusion</strong>: Assessment and measurement of research has appropriate (internal) validity and is acceptable, and the result of the research while confirming the main hypothesis, has been shown that collaborative management increases the focus on homework and reduces teacher dependence, provides good opportunities for reading and thinking skills by observing the behavior of others, and builds strong relationships between students and enhances listening skills.
مدیریت مشارکتی, کلاس درس, راهبردهای آموزشی
Collaborative Management, Classroom, Educational Strategies
97
103
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2224-2&slc_lang=fa&sid=1
seyedeh batoul
molaei ruzbehani
سیده بتول
مولایی روزبهانی
molayi.sb@gmail.com
100319475328460031255
1111-1111-1111-1111
Yes
. Ph.D. student of pharmacy management at the University of Tehran
دانشجوی مقطع دکترای مدیریت آموزشی
Abbas
Abbas pour
عباس
عباسپور
abbaspour@atu.ac.ir
100319475328460031256
1111-1111-1111-0000
No
Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University
ستاد دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
Ziaee@it.ac.ir
100319475328460031257
100319475328460031257
No
asadzadehD@yahoo.com
100319475328460031258
100319475328460031258
No