Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1388
7
1
gregorian
2009
10
1
2
3
online
1
fulltext
fa
به سازی برنامه های درسی آموزش عالی؛ گامی در جهت پرورش دانش آموختگان خلاق
Improvement of high education curriculum a step toward training creative alumni
سلامت
Health
پژوهشی کيفی
Qualitative Research
مقدمه. منابع انسانی محدودتر از منابع غنی طبیعی نیستند. در عین حال، همان طور که منابع طبیعی میزان معینی دارند و باید با برنامهریزیهای دقیق علمی مورد بهرهبرداری قرار گیرند، منابع انسانی نیز نامحدود نیستند و در بهرهگیری کارآمد از آنها باید کمال مراقبت بهعمل آید. پیشرفت هر جامعه، پیش از امکانات مالی به تولید و نوآوری افراد و نه تقلید و استفاده از راهنمای مکشوف و تقریباً منسوخ بستگی دارد. اولین شرط اجرای چنین سیاستی ایجاد زمینههای مناسب برای پرورش خلاقیتها است. برای انجام این مهم باید برنامههای درسی آموزش عالی بهصورت مسالهمحور و تلفیقی تدوین شوند. هدف این مقاله، بررسی ضرورت و مزایای بهرهگیری این رویکردهای برنامه درسی در دانشگاهها برای پرورش خلاقیت و نوآوری در دانشآموختگان بود. <p> <strong> نتیجهگیری. </strong>دانشگاهها و موسسات آموزش عالی باید زمینههای لازم برای استفاده از رویکردهای یادگیری عمیق را فراهم آورند. به این منظور، استفاده از شیوههای فعال تدریس که مستلزم توجه به فرآیند یادگیری و تحقق آن (و نه صرفاً افزایش اطلاعات) و درگیری مداوم دانشجویان در یادگیری و تعامل بیشتر آنان با یکدیگر و با معلمان خود است پیشنهاد میشود تا روحیه و مهارت خلاقیت، نوآوری و حلمسأله در دانشآموختگان پرورش یابد. </p>
<p> <strong>Introduction. </strong>Human resources are not more limited than rich natural resources. However, as natural resources have a certain amount and must be used with precise scientific programs, human resources are not infinite and must be used carefully for efficient utilization. Progress of any society before the financial possibilities depended on production and innovation of people and not on the imitation and usage of revealed and nearly obsolete guide. The first implementation of performing this policy is to create conditions suitable for breeding creativity. To do this important, curriculum of higher education must be designed problem-based and integrated . The purpose of this article was to review the necessity and benefits of utilizing these approaches for curriculum development at the University to breed the creativity and innovation in graduates. </p><p> <strong>Conclusion. </strong>Universities and higher education institutions should provide the needed texture of using the deep learning approaches. For this purpose, the use of active teaching methods that require paying attention to learning process and its realization (and not just increasing the information) and continuous involvement of students in their learning and more interaction with each other and their teachers are suggested to breed the spirit and skills of creativity, innovation and problem solving in the graduates. </p>
خلاقیت، برنامه درسی مبتنی بر مساله، آموزش عالی
Creativity, Problem-Based Curriculum, High Education
121
126
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-13-2&slc_lang=fa&sid=1
Momeni Mahmuee H.
حسین
مومنی مهموئی
moameni_57@yahoo.com
1003194753284600586
1003194753284600586
Yes