Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1398
10
1
gregorian
2020
1
1
12
6
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر نرم افزار گوشی هوشمند بر دانش احیای قلبی-ریوی پایه بزرگسالان در دانشجویان کارشناسی پرستاری
The Effect of Smartphone-Based Learning on the Knowledge of nursing students’ of adult basic cardiopulmonary resuscitation.
روشهای نوین تدریس در علوم پزشکی
New Methods of Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:iransans;"><strong>مقدمه:</strong> ایست قلبی یک وضعیت اورژانسی حاد و مهم است که اگر بلافاصله احیای قلبی ریوی انجام شود، شانس زنده ماندن فرد تا سه برابر افزایش می یابد. کسب دانش احیای قلبی ریوی برای دانشجویان پرستاری از موارد آموزشی است که توجه ویژه ای به آن شده است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر یادگیری مبتنی بر نرم افزار آموزشی بر دانش احیاء قلبی ریوی پایه در دانشجویان پرستاری صورت گرفت.<br>
<strong>روش</strong><strong><span dir="LTR"></span></strong><strong>ها:</strong> این پژوهش به روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بر روی 64 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1397 که به روش تمام شماری انتخاب شده بودند، انجام گرفت. دو کلاس ترم پنج به روش تصادفی ساده به دو گروه مداخله (تعداد 30نفر) و کنترل(34 نفر) تقسیم شدند. به هر دو گروه آموزشهای اقدامات حیاتی پایه به صورت رایج و پس از آن به گروه مداخله نرم افزار آموزشی گوشی هوشمند داده شد. دانش دانشجویان قبل، یک و سه ماه پس از مداخله در دو گروه بررسی و مقایسه گردید. جمع آوری داده با استفاده از پرسشنامه تعدیل شده سنجش دانش اقدامات حیاتی پایه انجام شد.<br>
<strong>یافتهها: </strong>براساس نتایج، در مقایسه با گروه کنترل، دانش دانشجویان در گروه مداخله یک ماه پس از مداخله (0/001<<span dir="LTR">P</span>) و همچنین سه ماه پس از آن (0/001<<span dir="LTR">P</span>) افزایش معنی دار آماری داشت. اندازه اثر مداخله (فاصله اطمینان 95%) بر دانش دانشجویان یک ماه بعد از آموزش 4.405 (5.25، 3.44) و سه ماه بعد از آموزش 4.21 (5.07، 3.30) بود.<br>
<strong>نتیجهگیری: </strong>آموزش اقدامات حیاتی پایه مبتنی بر نرم افزار آموزشی گوشی هوشمند می تواند باعث افزایش دانش دانشجویان پرستاری در زمینه احیای قلبی ریوی شود. این مطالعه استفاده از نرم افزار گوشی هوشمند برای آموزش دانشجویان پرستاری و اطمینان از پایداری این آموزشها را توصیه میکند.</span></span></div>
<strong>Background and Aim: </strong>Cardiac arrest is an acute and important emergency situation, that started immediately cardiopulmonary resuscitation, your chance of survival increases. Acquiring knowledge and skills of cardiopulmonary resuscitation for nursing students from educational issues that has received special attention. The aim of this study was to determine the effect of educational software based on the knowledge of adult cardiopulmonary resuscitation in nursing students<strong>.</strong><br>
<strong>Method: </strong> The research study was conducted using a pretest-posttest method with control group on 64 undergraduate nursing students at Iran University of Medical Sciences in 2018, and they were selected by the full census method. Two classes at fifth semester were randomly divided into the intervention (n=30) and control (n=34) groups. Both groups received the current practice of Basic-Life-Support (BLS) education, and then the intervention group received the smartphone educational application. The students' knowledge were investigated and compared before, one and three months after the intervention in two groups. Data was collected using a modified knowledge assessment questionnaire about the BLS.<br>
<strong>Results: </strong>In comparison with the control group, the students’ knowledge in the intervention group one month after (p<0.001) and three months after the intervention (p = 0.001) were significantly increased.<br>
<strong>Conclusion: </strong>Smartphone - app CPR education increased the knowledge and skill of nursing students in the field of BLS-CPR. This study emphasized the importance of integrating smartphone - app trainings among nursing students. In addition, more studies are needed to ensure the retention of education.<br>
<br>
آموزش مبتنی بر نرم افزار آموزشی گوشی هوشنمد, احیاء قلبی ریوی پایه بزرگسالان, دانش, دانشجویان پرستاری
Keywords: Smartphone – app education, Adult basic cardiopulmonary resuscitation, Knowledge, Nursing students
36
44
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2241-1&slc_lang=fa&sid=1
Tahereh
Najafi
طاهره
نجفی قزلجه
taherehpaniz@gmail.com
100319475328460030289
100319475328460030289
No
Iran University of Medical Sciences Faculty of Nursing and Midwifery
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Hamid
Haghani
حمید
حقانی
haghani511@yahoo.com
100319475328460030290
100319475328460030290
No
Iran University of Medical Sciences Faculty of Nursing and Midwifery
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Zeynab
Mollaee
زینب
ملایی
z.mollaee@gmail.com
100319475328460030291
100319475328460030291
Yes
Iran University of Medical Sciences Faculty of Nursing and Midwifery
دانشگاه علوم پزشکی ایران