Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
12
2
online
1
fulltext
fa
مدل یابی هویت تحصیلی بر اساس جهت گیری هدف و نقش واسطه ای ذهن آگاهی
The role of mediation of mind-consciousness components in relation between different types of goal orientations with four-personality identities.
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
Theories of Learning and Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
<strong>چکیده:</strong><br>
<strong> هدف:</strong> بی تردید یکی از مهمترین اهداف نظامهای آموزشی، پرورش فراگیرانی باانگیزه، هدفمند، پیشرفت گرا و کارآمد است از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه گری مؤلفههای ذهن آگاهی در رابطهی بین انواع جهت گیری هدف با هویتهای چهارگانه تحصیلی انجام شد. <strong>روش:</strong> 216 نفراز دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان نهبندان به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای؛ انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسش نامه هویت تحصیلی (واس و ایساکسون،2008)؛ جهت گیری هدف(میدگلی و همکاران،1998) و ذهن آگاهی (بائر و همکاران،2010) را تکمیل نمودند. بهمنظور بررسی هدف پژوهش، رابطه متغیرها در قالب یک مدل علی، بررسی و مورد آزمون قرار گرفت. <strong>یافته ها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفه توصیف ذهن آگاهی واسطه بین جهت گیری هدف تسلط و هویت تحصیلی موفق است، مؤلفه مشاهده میتواند به عنوان واسطه بین جهت گیری هدف عملکردی با هویتهای تحصیلی موفق، دیررس و سردرگم و مؤلفه هوشیاری واسطهی بین جهت گیری هدف اجتنابی با هویتهای تحصیلی سردرگم و دیررس است. همچنین جهت گیری هدف تسلط یاب بهطور مستقیم بر مؤلفه توصیف، جهت گیری هدف عملکردی بهصورت مستقیم بر مشاهده و جهت گیری هدف اجتنابی بهصورت مستقیم بر مؤلفههای غیرواکنشی و هوشیاری ذهن آگاهی تأثیر دارد. در بررسی تأثیر مؤلفههای ذهن آگاهی بر هویت تحصیلی نیز مشخص شد که توصیف تنها بر هویت تحصیلی موفق و مؤلفه غیرواکنشی تنها بر هویت تحصیلی زودرس تأثیر داشته است. مؤلفه مشاهده، هویت تحصیلی موفق؛ زودرس و سردرگم را پیش بینی میکند و مؤلفه هوشیاری توانایی تبیین هویت تحصیلی دیررس و سردرگم را دارد. <strong>نتیجه گیری:</strong> توجه به مولفه های ذهن آگاهی و نوع جهت گیری هدف دانش آموزان به منظور تلاش در جهت شکل گیری هویت تحصیلی موفق در آنان ضروری است.<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> The formation of identity is one of the important issues in the field of education, which is subtly related to cognitive and motivational processes; therefore, this study aimed to investigate the mediating role of mindfulness in the relationship between goal orientations with educational identity.<br>
<strong>Methods:</strong> The research method was descriptive-correlational and its statistical population included all high school students in Nehbandan city in the academic year of 2016-2017, among whom 216 were selected by multi-stage cluster sampling. To collect data, the identity identity questionnaire (Wass and Isaacson, 2008); target orientation (Midgley et al., 1998) and mindfulness (Baer et al., 2010) used. Data analysis was performed using SPSS and Leisrel software.<br>
<strong>Results:</strong> Based on the structural equation model, relationships between variables have appropriate fit and show results; there is a relationship between goal orientations with educational identity with mindfulness mediation (0.06).<br>
<strong>Conclusions:</strong> Striving to adopt a goal orientation-orientation, along with effective mindfulness, leads to the formation of a successful academic identity in students, therefore, it is essential to plan, review, and regulate mentality within the curriculum.</div>
کلیدواژهها: هویت تحصیلی, جهت گیری هدف, ذهن آگاهی, جهت گیری هدف تسلط, هویت تحصیلی موفق.
academic identity, goal orientation, mindfulness, goal orientation orientation, successful academic identity.
73
79
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2136-3&slc_lang=fa&sid=1
farzaneh
yosefi
فرزانه
یوسفی
vahidi.s@gmail.com
100319475328460025650
100319475328460025650
No
zahra
zeinadini
زهرا
زین الدینی میمند
vahidi.s@gmail.com
100319475328460025651
100319475328460025651
Yes
vida
razavi
ویدا
رضوی نعمت الهی
vahidi.s@gmail.com
100319475328460025652
100319475328460025652
No
amanollah
soltani
امان الله
سلطانی
vahidi.s@gmail.com
100319475328460025653
100319475328460025653
No