Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
12
4
online
1
fulltext
fa
تبیین عوامل اصلی شکل دهنده و استقرار رهبری خلاق مدیران: رویکرد داده بنیاد
Explaining the main factors shaping and establishing leadership of managers: grounded theory method
سایر موضوعات
Other Fields
پژوهشی کيفی
Qualitative Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family: iransans;"><strong>مقدمه:</strong> در میان منابع انسانی، نقش رهبری ممتازتر و برجسته تر از سایر افراد است به طوری که می توان گفت موفقیت یک سازمان تا حدود زیادی به کارآمدی مدیریت و رهبری بستگی دارد. پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل اصلی شکل دهنده و استقرار رهبری خلاق مدیران تدوین شده است.<br>
<strong>روش</strong>: این پژوهش با رویکرد آمیخته از نوع روش های اکتشافی انجام شد. در گام کیفی و در مرحله نخست بر مبنای نظریه داده بنیاد با استفاده از شیوهی نمونهگیری هدفمند 14 نفر از متخصصان ذیصلاح (خبرگان) و مدیران حوزه آموزش و پرورش مصاحبه به عمل آمد. دادههای این بخش با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی اسناد مکتوب، جمعآوری شدند. تحلیل دادهها به کمک نرمافزار تحلیل کیفی (<em><span dir="LTR">MAXQDA</span></em>) و بر مبنای رهیافت نظاممند استراوس و کربین، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت.<br>
<strong>یافته ها:</strong> پس از تحلیل داده ها فرایند پرورش رهبری خلاق در مدارس و استنباط در خصوص روابط بین آنها بدست آمد. ابعاد الگوی پارادایمی، شامل: 4 مقوله کلّی زمینههای بسترساز (بلوغ مدیریتی، نظام پرورش خلاقیت)، شرایط علّی (آگاهی بخشی، گسترش دانش، فرهنگسازی)، راهبردهای عملی (بومیسازی، انعطافپذیری عملکردی) و مقوله محوری (خلاقیتجویی، خلاقیتپروری و واگذاری اختیار) به دست آمد<span dir="LTR">.</span><br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به اینکه برخی از عوامل پیشنهادی برگرفته از دیدگاه های خبرگان است، لذا می توان به محققان آینده پیشنهاد کرد که با توجه به بدیع بودن سازه رهبری خلاق به بررسی تفصیلی پیامدهای حاصل از اجرای این عوامل بپردازند، ازجمله برنامه های آموزشی مبتنی بر الگوی پرورش رهبری خلاق خاصیت طولی داشته باشند و با عمل و فعالیت شغلی همراه شوند.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:times new roman;"><span style="font-size:18px;"><strong>Introduction</strong>: Among human resources, the role of leadership is more privileged and more prominent than others, so it can be said that the success of an organization depends to a large extent on the efficiency of management and leadership. The present study aims to explain the main factors shaping and establishing the creative leadership of managers.<br>
<strong>Method:</strong> This study was carried out within the framework of qualitative approach by the grounded theory methodology. In qualitative and in the first stage, based on the data theory of the Foundation, 14 competent experts (experts) and managers of the education field were interviewed using a targeted sampling method. The data of this section were collected using semi-structured interview technique and reviewing of published documents. Data analysis was conducted using the qualitative analysis software (MAXQDA) based on the Strauss and Carbine systematic approach in three stages of open, axial and selective coding.<br>
<strong>Results:</strong> The process of developing creative leadership in schools and inferring about the relationships between them was obtained. Dimensions of the paradigmatic pattern include: 4 general categories of fundamentals (managerial maturity, creativity development), causative conditions (knowledge, knowledge development, culture), practical strategies (localization, functional flexibility), and axial categories (creativity, creativity, and empowerment) Obtained.<br>
<strong>Conclusion</strong>: Due to the fact that some of the proposed factors are based on the views of the experts, future researchers may suggest that, given the innovative nature of the creative leadership structure, they would be examined in detail the implications of the implementation of these factors, including the educational programs based on creative leadership development must have a longitudinal property and associate with practice and activity.</span></span></div>
رهبری خلاق, مدیران, نظریه داده بنیاد
Grounded Theory, Leadership, Managers, Creative.
107
123
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2308-1&slc_lang=fa&sid=1
Leyla
Momenian
لیلا
مومنیان
momenian.leyla@gmail.com
100319475328460028614
100319475328460028614
No
Educational Administration, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
Hamid
Rahimian
حمید
رحیمیان
rahimiyan@atu.ac.ir
100319475328460028615
100319475328460028615
Yes
Educational Administration, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
دانشیار رشته مدیریت آموزشی، گروه آموزشی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
abbas
abbaspour
عباس
عباس پور
abbaspour@atu.ac.ir
100319475328460028616
100319475328460028616
No
Educational Administration, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
دانشیار رشته مدیریت، گروه آموزشی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
noorali
farokhi
نورعلی
فرخی
farrokhinoorali@yahoo.com
100319475328460028617
100319475328460028617
No
Allameh Tabatabaee University, Faculty of Psychology, Department of Measurement and Measurement
دانشیار رشته روانشناسی تربیتی، گروه آموزشی روانشناسی تربیتی، دانشکده سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی تهران
Faramarz
Sohrabi Asmaroud,
فرامرز
سهرابی اسمرود
sohrabi@atu.ac.ir
100319475328460028618
100319475328460028618
No
Faculty of Psychology and Education, Allame tabatabaei University,Tehran ,Iran
استاد تمام رشته آموزش و پرورش، گروه آموزشی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.