Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1399
11
1
gregorian
2021
2
1
13
6
online
1
fulltext
fa
شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در ارائه آموزش الکترونیکی اثر بخش در دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل
Identification and ranking of impressive factors in the presentation of effective e-learning at Ardabil Payame Noor University
سایر موضوعات
Other Fields
پژوهشی اصيل
Original Research
<strong>مقدمه: </strong>این پژوهش به منظور شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در ارائه آموزش الکترونیکی اثر بخش در دانشگاه پیام نور اردبیل انجام شده است.<br>
<strong>روش ها:</strong> روش پژوهش توصیفی، از نوع تحلیلی بود جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران واساتید دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل تشکیل می داد. از این تعداد، با استفاده از روش نمونه گیری کل شماری 85 نفر انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه های محقق ساخته جمع آوری شد، دادهها با استفاده از آزمون <span dir="LTR">t</span> تک نمونه ای و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد.<br>
<strong>نتایج: </strong>بر اساس نتایج به دست آمده، وضعیت عوامل موثر بر آموزش الکترونیکی اثربخش مناسب و تنها عامل خودمختاری ادراک شده دارای میانگینی پایینتر از حد متوسط بود همچنین متغیرهای علاقه به تداوم یادگیری الکترونیکی، قابل کاربرد، رضایت کاربر، کیفیت اطلاعات و خودمختاری ادراک شده بر آموزش الکترونیکی اثربخش تاثیر معنادار دارند که تاثیر کیفیت اطلاعات بر آموزش الکترونیکی اثربخش کاهنده می باشد همچنین متغیر انگیزه درونی از طریق تاثیر بر متغیر قابل کاربرد و متغیر شایستگی ادراک شده از طریق تاثیر بر متغیر خود مختاری ادراک شده ، به صورت غیر مستقیم بر متغیر آموزش الکترونیکی اثربخش تاثیر گذاشته اند و در این بین متغیرهای علاقه به تدوام یادگیری الکترونیکی و کیفیت اطلاعات ، علاوه بر تاثیر مستقیم ، به صورت غیر مستقیم و با واسطه متغیر های قابل کاربرد و رضایت کاربر بر روی آموزش الکترونیکی اثر بخش تاثیر گذاشته اند.<br>
<strong>نتیجه گیری: </strong>نتیجه این پژوهش که نشان از وضعیت مناسب عوامل موثر بر آموزش الکترونیکی اثربخش و هچنین تاثیرگذاری مستقیم متغیرهای علاقه به تداوم یادگیری الکترونیکی، قابل کاربرد، رضایت کاربر، کیفیت اطلاعات و خودمختاری ادراک شده بر آموزش الکترونیکی اثربخش دارد. به عبارتی؛ می توان نتیجه گرفت که توجه به زیرساخت های آموزش الکترونیکی مهم ترین عامل در تعیین اثربخشی دوره های آموزشی خواهد بود.
<strong>Abstract</strong><br>
<strong>Introduction</strong>:This research was conducted to identify and rank the effective factors in providing effective electronic education in Payame Noor University in Ardebil. <strong>Methods</strong>:The research method was descriptive and analytical. The statistical population consisted of all the managers of the Payame Noor University of Ardebil. Of these, a total of 85 people were selected using a sampling method. Data were gathered through researcher-made questionnaires. Data was analyzed using one-sample t-test and path analysis.<br>
<strong>Results:</strong>Based on the results, the status of effective factors on effective e-learning and the only perceived self-efficacy factor was lower than the averageAlso, interest variables for the continuity of e-learning, applicability, user satisfaction, perceived quality of information and perceived self-efficacy have a significant effect on effective e-learning. The impact of information quality on effective e-learning is decreasing. Also, the internal motive variable, through influence on the applicable variables and perceived merit function variables, through influence on the perceived self-control variable, indirectly affected the effective electronic learning variable. In addition, interest-dependent variables on e-learning continuity and information quality, in addition to direct impact, have been indirectly impacted by effective variables and user satisfaction on effective e-learning.<br>
<strong>Conclusions:</strong> The results of this study indicate that the effective condition of effective factors on effective e-learning and direct effect of interest variables on the continuity of e-learning, applicability, user satisfaction, perceived quality of information and perceived autonomy on effective e-learning. In other words, it can be concluded that paying attention to the e-learning infrastructure is the most important factor in determining the effectiveness of training courses.<strong><span dir="RTL"></span></strong>
آموزش الکترونیکی اثربخش , عوامل موثر, دانشگاه پیام نور
Effective E-Learning, Effective Factors, Payame Noor University
618
627
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2250-2&slc_lang=fa&sid=1
majid
vahedi
مجید
واحدی
mjdvahedi@yahoo.com
100319475328460033927
100319475328460033927
Yes
payame noor
پیام نور