Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1391
1
1
gregorian
2012
4
1
5
1
online
1
fulltext
fa
وضعیت آزمون جامع پیشکارورزی دانشجویان پزشکی و عوامل مرتبط با آن
Pre-internship comprehensive test status in medical students and its related factor
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p> <strong> اهداف: </strong>امتحان جامع پیشکارورزی، مهمترین آزمون دانشجویان پزشکی بوده و میتواند تواناییهای حرفهای آنان را ارزشیابی نماید. این پژوهش با هدف تعیین وضعیت نتایج آزمون جامع پیشکارورزی دانشجویان یکی از دانشگاههای تهران طی سالهای 87-83 و تعیین عوامل مرتبط با نتایج آزمون پیشکارورزی انجام شد. </p><p> <strong> روشها: </strong>این مطالعه توصیفی- تحلیلی در جامعه 145 نفری دانشجویان پزشکی یکی از دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران که طی سالهای 87-1383 در آزمون جامع پیشکارورزی شرکت کرده بودند، انجام شد و همه دانشجویان بهروش سرشماری به مطالعه وارد شدند. بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز، پرسشنامه و چکلیست اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات مربوط به عوامل آموزش تهیه شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 15 طبقهبندی بهکمک آزمون T دانشجو، مجذور کای و آنووا تحلیل شد. </p><p> <strong> یافتهها: </strong>میزان قبولی دانشجویان این دانشگاه در آزمون پیشکارورزی در مقطع زمانی مذکور 32/79% بود. میانگین نمره دانشجویان مورد مطالعه 5/109 و میانگین نمره کشوری 3/121 بود. بین نمره پیشکارورزی و معدل دوره استاجری ارتباط آماری معنیدار وجود داشت (0001/0= p ). </p><p> <strong> نتیجهگیری: </strong>در مجموع دوره 5ساله بررسی شده، میانگین نمره آزمون جامع پیشکارورزی دانشگاه مورد مطالعه روند رو به رشدی داشته، ولی نسبت به سال 85 خود افت نموده است. این دانشگاه با توان بالقوه خوبی که دارد با سیاستگزاری بهتر و اصلاح برنامه درسی میتواند موقعیت مطلوبتری را بهدست آورد. </p><p> </p>
<p> <strong> Aims: </strong>Pre-internship comprehensive exam is the most important test of medical students and is able to evaluate their professional abilities. This study was done with the aim of determining the status of pre-internship comprehensive test results and related factors in one of Tehran medical universities during 2004-8. </p><p> <strong> Methods: </strong>This descriptive-analytical study was carried out on 145 medical students of a Medical Sciences University in Tehran who had participated in pre-internship exam during 2004-8. All students were selected by census sampling method. Data collection was done by questionnaire and checklist of demographic characteristics and information on educational factors. Data were analyzed by SPSS 5 software using Student T-test, Chi-square test and ANOVA. <strong></strong></p><p> <strong> Results: </strong>79.32% of students had passed the pre-internship exam in the studied time period . The average score of students was 109.5 and the national mean score was 121.3. There was significant correlation between pre-internship scores and sub-internship period mean score (p=0.0001). </p><p> <strong> Conclusion: </strong>The mean score of comprehensive pre-internship test of the studied university has had a growing trend during the 5-year studied period, but has decreased in comparison with 2006. Considering the potentials of the studied university, it can obtain a more appropriate position through better policy-making and curriculum changes. </p>
کلیدواژه ها: نتایج امتحان جامع پیشکارورزی، دوره پزشکی عمومی، عوامل مرتبط
Keywords: Pre-internship Comprehensive Exams Results, General Medicine, Related Factors
39
43
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-28-3&slc_lang=fa&sid=1
Rahmani R.
رمضان
رحمانی
rahmani@bmsu.ac.ir
10031947532846003566
10031947532846003566
Yes
Research & Education Development Center, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران
Mehrvarz Sh.
شعبان
مهرورز
10031947532846003567
10031947532846003567
No
Faculty of Medicine, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران
Hosseini Aghdam S. K.
سید کریم
حسینی اقدم
10031947532846003568
10031947532846003568
No
Faculty of Nursing, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران
Hashemi S.
سعید
هاشمی
10031947532846003569
10031947532846003569
No
Faculty of Nursing, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران