Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1401
12
1
gregorian
2023
3
1
16
1
online
1
fulltext
fa
نقش هوش فرهنگی در خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان با میانجیگری تفکر راهبردی
The role of cultural intelligence in students' entrepreneurial self-efficacy through the mediation of strategic thinking
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
New Approaches to Curriculum Design
پژوهشی اصيل
Original Research
<strong>مقدمه: </strong>خودکارآمدی کارآفرینانه نقش مهمی در پرورش نسل کارآفرین و توسعه اقتصادی- فرهنگی یک کشور دارد. ازاینرو مطالعه حاضر باهدف نقش هوش فرهنگی در خودکارآمدی کارآفرینانه با میانجیگری تفکر راهبردی انجام شد.<br>
<strong>روشکار:</strong> پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارآفرینان مشغول به فعالیت در واحد فناور پارک علم وفناوری خراسان جنوبی در بازه زمانی اردیبهشت تا تیرماه 1398 بودند، که از افراد واجد شرایط 120 نفر دانشجوی کارآفرین به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2004)، تفکر راهبردی گلدمن (2006) و خودکارآمدی کارآفرینانه دی نابل و همکاران (1999) بودند. برای تحلیل داده­ها از مدل­سازی ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی<span dir="LTR"> (PLS) </span>و نرم­افزار<span dir="LTR"> (SPSS) </span>استفاده شد.<span dir="LTR"></span><br>
<strong>یافتهها</strong><strong><span dir="LTR">:</span></strong> نتایج نشان داد که رابطه مستقیم و معناداری بین هوش فرهنگی با خودکارآمدی کارآفرینانه و تفکر راهبردی و رابطه مستقیم و معناداری بین تفکر راهبردی با خودکارآمدی کارآفرینانه وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که تفکر راهبردی نقش میانجی در رابطه بین هوش فرهنگی با خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان بازی میکند.<br>
<strong>نتیجهگیری</strong><strong><span dir="LTR">:</span></strong> با توجه به اثر مستقیم و غیرمستقیم هوش فرهنگی و تفکر راهبردی بر میزان خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان، به نظر میرسد با تقویت هوش فرهنگی و تفکر راهبردی میتوان خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان را بهبود بخشید.
<strong>Introduction:</strong> Entrepreneurial self-efficacy plays an important role in nurturing entrepreneurial generation and economic-cultural development of a country. Therefore, the present study aimed to investigate the role of cultural intelligence in entrepreneurial self-efficacy through mediating strategic thinking<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Methods:</strong> The present study was a descriptive-correlation structural equation study. The statistical population of this study included all entrepreneurs working in the technology unit of South Khorasan Science and Technology Park in the period from May to July 1398, from which 120 eligible entrepreneurial students were selected by targeted sampling method. Research tools were the cultural intelligence questionnaires of Ang et al. (2004), Goldman strategic thinking (2006) and Diabol et al. (1999) entrepreneurial self-efficacy questionnaires. Structural modeling and partial least squares algorithm (PLS) and software (SPSS) were used for data analysis<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Results: </strong>The results showed that there is a direct and significant relationship between cultural intelligence with entrepreneurial self-efficacy and strategic thinking as well as a direct and meaningful relationship between strategic thinking with entrepreneurial self-efficacy. The results of path analysis also showed that strategic thinking plays a mediating role in the relationship between cultural intelligence and students' entrepreneurial self-efficacy<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Conclusion:</strong> Given the direct and indirect effect of cultural intelligence and strategic thinking on students 'entrepreneurial self-efficacy, it seems that enhancing cultural intelligence and strategic thinking can improve students' entrepreneurial self-efficacy
هوش فرهنگی, خودکارآمدی کارآفرینانه, تفکر راهبردی, دانشجویان کارآفرین
Cultural Intelligence, Entrepreneurial Self-Efficacy, Strategic Thinking, Entrepreneurial students
71
81
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2722-1&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Larigol
زهرا
لاری گل
m.yaghoby98@gmail.com
100319475328460039847
100319475328460039847
Yes
Islamic Azad University, Birjand
دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند
Mohammad-Hassan
Ghanifar
محمد حسن
غنی فر
m.yaghoby98@gmail.com
100319475328460039848
100319475328460039848
No
Islamic Azad University, Birjand
دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند
Ghasem
Ahi
قاسم
آهی
m.yaghoby98@gmail.com
100319475328460039849
100319475328460039849
No
Islamic Azad University, Birjand
دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند
Fatemeh
Shahabizadeh
فاطمه
شهابی زاده
m.yaghoby98@gmail.com
100319475328460039850
100319475328460039850
No
Islamic Azad University, Birjand
دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند
Jalil
Jarahi
جلیل
جراحی
m.yaghoby98@gmail.com
100319475328460039851
100319475328460039851
No
Islamic Azad University, Birjand
دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند