Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
15
1
online
1
fulltext
fa
پیشبینی پیوند با مدرسه بر اساس خوشبینی تحصیلی و طرحوارههای هیجانی
Predicting a school bonding based on academic optimism and emotional schemas
تعامل دانشجویان با آموزش
Student Interaction with Education
پژوهشی اصيل
Original Research
<strong>چکیده</strong><br>
<strong>مقدمه:</strong> رابطه دانشآموزان با مدرسه یکی از مهمترین ابعاد تحصیلی است، متغیرهای متعددی می<span dir="LTR">‎</span>توانند در این ارتباط دخیل باشند و آن را تحت تاثیر قرار دهند. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پیوند با مدرسه بر اساس خوشبینی تحصیلی و طرحوارههای هیجانی صورت گرفت.<br>
<strong>روش:</strong> پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن عبارت بودند از کلیه دانشآموزان مقطع دوم متوسطه شهر کنگاور در سال تحصیلی 99-1398. تعداد 200 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای پیوند با مدرسه رضایی شریف و همکاران(1390)، پرسشنامه خوش بینیتحصیلی شیرر و کارور و پرسشنامه طرحوارههای هیجانی لیهی بود. دادههای بدست آمده با استفاده از<span dir="LTR">spss</span> نسخه 23 با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت.<br>
<strong>یافتهها:</strong> نتایج حاکی از آن بود که بین خوشبینی و طرحوارههای هیجانی با پیوند با مدرسه دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین 52 درصد از کل واریانس پیوند با مدرسه دانشآموزان بر اساس خوشبینی و طرحوارههای هیجانی قابل پیشبینی میباشد.<br>
<strong>نتیجه</strong><strong><span dir="LTR">‎</span></strong><strong>گیری:</strong> بر همین مبنا میتوان متغیرهای پیشبین را از مولفههای مهم و کلیدی در رابطه و پیوند دانشآموزان با مدرسه به شمار آورد و آگاهی والدین و همچنین معلمان از این مهم میتواند به تعمیق و تقویت پیوند با مدرسه دانش<span dir="LTR">‎</span>آموزان منجر شود.
<strong>Abstract</strong><br>
<strong>Introduction:</strong> Studentschr('39') relationship with school is one of the most important aspects of education, several variables can be involved in this relationship and affect it. In this regard, the present study was conducted with the aim of predicting school-based relationships based on academic optimism and emotional schemas.<br>
<strong>Method</strong>: The present study was descriptive and correlational and its statistical population consisted of all high school students in Kangavar in the academic year 1399-99. A total of 200 individuals were selected by multi-stage cluster sampling. Measurement tools were questionnaires related to Rezaei Sharif et al. (2011), Shearer and Carverchr('39')s academic optimism questionnaire and Leahy emotional schema questionnaire. Data were analyzed using SPSS version 23 using Pearson correlation coefficient and regression analysis.<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that there was a positive and significant relationship between optimism and emotional schemas associated with the school of students. Also, 52% of the total variance of the connection with the school of students can be predicted based on optimism and emotional schemas.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Accordingly, predictor variables can be considered as important and key components in the relationship and connection of students with school, and awareness of parents and teachers can lead to deepening and strengthening the connection with studentschr('39') school.<br>
کلید واژهها: خوشبینی, طرحواره, هیجان, مدرسه, دانشآموز
Keywords: optimism, schema, excitement, school, student
19
27
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2477-3&slc_lang=fa&sid=1
alireza
merati
علیرضا
مرآتی
alirezamerati60@yahoo.com
100319475328460037502
100319475328460037502
Yes
دانشگاه پیام نور
ezatolah
ghadampour
عزت اله
قدمپور
ghadampour@yahoo.com
100319475328460037503
100319475328460037503
No
دانشگاه لرستان
حسنعلی
ویسکرمی
veyskarami@yahoo.com
100319475328460037504
100319475328460037504
No
دانشگاه لرستان