Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
14
4
online
1
fulltext
fa
تدوین الگوی توسعه منابع انسانی آموزش محور مبتنی بر حکمرانی خوب در دانشگاه های علوم پزشکی کشور(مطالعه کیفی)
Designing an education-based human resource development model with a good governance in Iranian medical universities: A Qualitative Research
سایر موضوعات
Other Fields
پژوهشی اصيل
Original Research
<strong>چکیده:</strong><br>
<strong>مقدمه:</strong> امروزه توسعه منابع انسانی جزء مهمترین مباحث برنامه­ریزی راهبردی سازمان­ها بوده و کارآمدسازی نیروی انسانی از کلیدی ترین ابزارهای موفقیت سازمانها میباشد. یکی از مفاهیمی<span dir="LTR"></span>که در راستای توانمندسازی کارکنان مطرح میشود، توسعه منابع انسانی است. حاکمیت خوب به عنوان کلید معمای توسعه مطرح گردیده است. هدف از انجام پژوهش تدوین الگوی توسعه منابع انسانی آموزش محور مبتنی بر حکمرانی خوب در دانشگاه های علوم پزشکی بود.<br>
<strong>روش ها</strong>: پژوهش از نوع کیفی بوده و داده ها بر اساس نظریه داده بنیاد از طریق بررسی متون و مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 12نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی با روش نمونه گیری گلوله برفی تا حد اشباع نظری جمع آوری و تحلیل داده ها با انجام مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت و برای شناسایی شاخص<span dir="LTR"></span>های نهایی از رویکرد دلفی فازی در 2مرحله استفاده گردید.<br>
<strong>نتایج:</strong> مدل توسعه منابع انسانی آموزش محور مبتنی بر حکمرانی خوب شامل ده عامل در شش طبقه: عوامل علی(پاسخگویی-شفاف سازی)، مقوله محوری(ظرفیت سازی حکمرانی-توسعه)، عوامل زمینه ای(نگرش-هویت بخشی)، عوامل مداخله گر(هماهنگ سازی)،راهبردها(نتیجه گرایی-اثربخشی نقش ها-وظایف) و پیامد ها(توسعه فرهنگی-اجتماعی، توسعه فردی، توسعه آموزشی)بود و ارتباط بین عوامل یاد شده در دیاگرام نظریه داده بنیاد ارائه گردید.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> پاسخگویی، شفافیت، نگرش و هویت بخشی، هماهنگ سازی، نتیجه گرایی، اثر بخشی نقش ها و وظایف در مسیر توسعه منابع انسانی مبتنی بر حکمرانی خوب منجر به توسعه فرهنگی-اجتماعی، توسعه فردی و توسعه آموزشی میگردد.<br>
<strong>کلمات کلیدی:</strong> توسعه منابع انسانی، حکمرانی خوب، دانشگاه علوم پزشکی
<strong>Abstract</strong><br>
<strong>Introduction: </strong>Today, human resource development is one of the most important issues in strategic planning of organizations and human resource efficiency is one of the key tools for organizational success. One of the concepts in order to empower employees is human resource development. Good governance has emerged as the key to the development conundrum. The purpose of this study was to develop an education-based human resource development model based on good governance in medical universities.<br>
<strong>Methods: </strong>The research is qualitative and the data are collected based on the grounded theory, through review of texts and in-depth and semi-structured interviews with 12 experts in the field of human resources in the Ministry of Health and medical universities by snowball sampling method to theoretical saturation. Data collection and analysis was performed by open, axial and selective coding steps and fuzzy Delphi approach was used in two stages to identify the final indicators.<br>
<strong>Results: </strong>The model of education-based human resource development based on good governance includes ten factors in six categories: causal factors(accountability-transparency), central category (governance-development capacity building), contextual factors(attitude-identity), intervention factors (Coordination), strategies(consequentialism-effectiveness of roles-tasks) and consequences(socio-cultural development, personal development, educational development) and the relationship between the factors mentioned in the data theory diagram of the foundation was presented.<br>
<strong>Conclusion: </strong>Accountability, transparency, attitude and identity, coordination, consequentialism, effectiveness of roles and tasks in the development of human resources based on good governance leads to socio-cultural development, personal development and educational development.<br>
<strong>Keywords: </strong>Human Resource Development, Good Governance, University of Medical Sciences
توسعه منابع انسانی, حکمرانی خوب, دانشگاه علوم پزشکی
Human Resource Development, Good Governance, University of Medical Sciences
161
171
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2836-1&slc_lang=fa&sid=1
mohammad
hajiloo
محمد
حاجیلو
hajiloo_mohammad@yahoo.com
100319475328460035872
100319475328460035872
No
Zanjan Azad University
دانشگاه آزاد زنجان
nabiollah
mohammadi
نبی اله
محمدی
nabi_mohammadi@yahoo.com
100319475328460035873
100319475328460035873
Yes
Zanjan Azad University
دانشگاه آزاد زنجان
homa
doroudi
هما
درودی
homa_doroudi@yahoo.com
100319475328460035874
100319475328460035874
No
Zanjan Azad University
دانشگاه آزاد زنجان
ali
mansori
علی
منصوری
mansory.ali@znu.ac.ir
100319475328460035875
100319475328460035875
No
University of Zanjan
دانشگاه زنجان