Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1401
5
1
gregorian
2022
8
1
15
3
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش چهره به چهره بر اصلاح سبک زندگی بیماران تحت جراحی اسلیوگاسترکتومی
The Effect of Face-to-face Education on Lifestyle modification of Patients Undergoing Sleeve Gastrectomy
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه: </strong>همهگیر شدن عمل جراحی چاقی در سطح کشور موجب نیاز به یک مراقبت ویژه و آمادهسازی روحی و روانی این بیماران به صورت مداخله آموزشی ضروری میباشد. بنابراین<span dir="LTR"></span> با توجه به اهمیت سبک زندگی در حفظ و نگهداری وزن مطلوب و کاهش عوارض مشکلات جراحی، هدف از این مطالعه تاثیر آموزش چهره به چهره بر اصلاح سبک زندگی بیماران تحت جراحی اسلیوگاسترکتومی بود.<br>
<strong>روش کار: </strong>این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی است که در مهر سال ۱۳۹8 در بخش جراحی بیمارستان حضرت ولیعصر شروع و تا فروردین سال 1399 به طول انجامید. جامعه پژوهش کلیه بیماران تحت عمل جراحی اسلیو<span dir="LTR"></span>گاسترکتومی بودند که تعداد70 بیمار با توجه به معیارهای ورود، به صورت هدفمند انتخاب، سپس به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. روز قبل از جراحی مداخله آموزش چهره به چهره اصلاح سبک زندگی انجام شد و همچنین قبل و دو ماه بعد از جراحی، ارزشیابی با پرسشنامه سبک زندگی ارتقاء<span dir="LTR"></span>دهنده سلامت دو در دو گروه اجرا گردید. دادهها با نرم افزار <span dir="LTR">SPSS</span> نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br>
<strong>یافتهها: </strong>اکثر شرکتکنندگان، 48 نفر (60/68 درصد) زن، 47 نفر (2/67 درصد) متأهل،40 نفر (1/57 درصد) خانهدار و 35 نفر (50 درصد) مدرک دیپلم داشتند. نتایج آزمون تی زوجی پس از مداخله نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمرات کسب شده در گروه آزمون و شاهد به ترتیب (1/2± 2/30) و (1/3 ± 4/23) بود، که نشاندهنده اختلاف معنیدار بین دو گروه بعد از مداخله است (000/0 <span dir="LTR">P =</span>)<span dir="LTR">.</span><span dir="LTR"></span><br>
<strong>نتیجهگیری: </strong>با توجه به تأثیر مثبت روش آموزش چهره به چهره در بهبود سبک زندگی بیماران بعد از جراحی اسلیوگاسترکتومی و نقش ویژه پرستاران در آموزش به بیمار، توجه به این روش آموزشی امری ضروی به نظر میآید. بنابراین برنامهریزی جهت اجرای آموزش مذکور، در جهت کاهش عوارض و مشکلات بالینی بیماران پیشنهاد میگردد.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> The Increasing of obesity surgery in the country causes the need for special care and psychological preparation of these patients in the form of necessary educational intervention. Therefore, considering the importance of lifestyle in maintaining the desired weight and reducing the complications of surgical problems, the aim of this study was the effect of Face-to-face Education on the lifestyle of patients undergoing sleeve gastrectomy surgery.<br>
<strong>Methods: </strong>This study is a clinical trial that started in October 2019 in the men and Women surgery department of Valiasr Hospital and lasted until April 2020. The study population was all patients undergoing sleeve surgery. A total of 70 patients were purposefully selected according to the inclusion criteria, then randomly assigned to experimental and control groups. The day before surgery, a lifestyle intervention Face-to-face Education was performed and also before and two months after surgery, evaluation was performed with a Health Promoting Lifestyle Profile II questionnaire in both experimental and control groups. Data were analyzed using SPSS software version 22.<br>
<strong>Results:</strong> Most of the participants, 48 (68.60%) were women, 47 (67.2%) were married, 40 (57.1%) were housewives and 35 (50%) had diploma. The results of paired t-test after the intervention showed that the mean and standard deviation of the scores obtained in the experimental and control groups were (30.2 ± 2.1) and (23.4 ± 3.1), respectively, which showed a significant difference between There are two groups after the intervention (P = 0.000).<br>
<strong>Conclusions:</strong> Considering the positive effect of Face-to-face Education method in improving the lifestyle of patients after sleeve gastrectomy and the special role of nurses in educating the patient, it seems necessary to pay attention to this training method. Therefore, planning for the implementation of this training is recommended to reduce the complications and clinical problems of patients.</div>
چاقی مرضی, سبک زندگی, آموزش چهره به چهره, اسلیوگاسترکتومی
Morbid obesity, Lifestyle, Teach-Back Education, Sleeve Gastrectomy.
302
308
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2884-1&slc_lang=fa&sid=1
Robabe
khalili
ربابه
خلیلی
khalili1120@gmail.com
100319475328460038234
100319475328460038234
Yes
Baqiyatallah University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
zeinab
kamali
زینب
کمالی
zkamali1358@gmail.com
100319475328460038235
100319475328460038235
No
Baqiyatallah University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
feryal
khamseh
فریال
خمسه
khamseh110@bmsu.ac.ir
100319475328460038236
100319475328460038236
No
Baqiyatallah University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
Mohammad Mehdi Salaree
Salaree
محمدمهدی
سالاری
mmsalaree@gmail.com
100319475328460038237
100319475328460038237
No
Baqiyatallah University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله