Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1401
2
1
gregorian
2022
5
1
15
2
online
1
fulltext
fa
طراحی مدل فرآیند مدیریت مدارس موفق بر اساس یافته های پژوهش بین المللی ISSPP
Designing a successful school management process model based on ISSPP international research findings
سایر موضوعات
Other Fields
پژوهشی کيفی
Qualitative Research
<strong>مقدمه: </strong>پروژه <span dir="LTR">ISSPP</span> در سال 2001 به اجرا درآمد و همچنان به دنبال درک ویژگی ها، گرایشات و خصوصیات مدیران موفق مدارس موفق هستند. نتایج مطالعه موردی در کشورهای مختلف نشان میدهد که مدیران آموزشی موفق دارای خصوصیات برجستهای هستند. هدف پژوهش حاضر شناسایی ویژگی های مدیران مدارس موفق بر اساس پژوهش های انجام شده در پروژه <span dir="LTR">ISSPP</span>و ارائه الگوی مدیریت مدارس موفق با منطق پارادایمی است.<br>
<strong>روش ها: </strong>روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد است. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل متخصصان و صاحب نظران آموزش و پرورش و اساتید دانشگاهی بودند که تعداد 15 نفر به روش نمونه گیری گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقالات انتشاریافته در پایگاه رسمی اینترنتی <span dir="LTR">ISSPP</span> در دانشگاه ناتینگهام انگلستان و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. تعداد کل مقالات منتشر شده در این پایگاه تا پایان سال 2019 بالغ بر یکصد مقاله بود که این پژوهش به بررسی 36 مقاله مرتبط با ویژگی های مدیر مدارس موفق پرداخته است. تحلیل این داده ها با روش داده بنیاد و کد گذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد.<br>
<strong>یافته ها:</strong> از تحلیل مصاحبه ها و مقالات در مرحله کد گذاری از 393 مفهوم، در مرحله کد گذاری محوری 40 مقوله فرعی و در کد گذاری انتخابی پنج مقوله اصلی دسته بندی شد.<br>
<strong>نتیجه گیری</strong>: در نهایت مدل پارادایمی در قالب پدیده محوری(فلسفه، بینش و ارزش ها)، شرایط علّی(الگوی رهبری)، شرایط زمینه ای(رفتارها و خصوصیات شخصیتی)، شرایط مداخله ای(مداخلات سازمانی)، راهبرد ها(روابط) و پیامدها(موفقیت) تدوین شد.
<strong>Introduction</strong>: The ISSPP project was launched in 2001 and continues to seek to understand the characteristics, attitudes and characteristics of successful school<span dir="RTL">.</span> The results of a case study in different countries show that successful educational managers have outstanding characteristics. The purpose of this study is to identify the characteristics of successful school principals based on research conducted in the ISSPP project and to present a model of successful school management with paradigm logic.<br>
<strong>Method</strong>: The research method is qualitative and based on data foundation theory. The statistical population of the present study included education specialists and academics and 15 people were selected as a sample by snowball sampling. The research tools were articles published on the official ISSPP website at the University of Nottingham, England, and semi-structured interviews. The total number of articles published in this database by the end of 2019 was over 100 articles. This study examined 36 articles related to the characteristics of a successful school principal. The analysis of this data was performed by open source data and axial and selective coding methods.<br>
<strong>Result</strong>: From the analysis of interviews and articles in the coding stage of 393 concepts, in the axial coding stage 40 sub-categories and in the selective coding five main categories were categorized.<br>
<strong>Conclusion</strong>: Finally, the paradigm model in the form of central phenomena (philosophy, insights and values), causal conditions (leadership model), contextual conditions (behaviors and personality traits), intervention conditions (organizational interventions), strategies (relationships) and Consequences (success) were formulated.
مدیر موفق, مدارس موفق, ISSPP, پایداری موفقیت
Successful Principal, Successful Schools, ISSPP, Sustainability of success
195
206
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2941-2&slc_lang=fa&sid=1
Sara
Abedikooshki
سارا
عابدی کوشکی
sara.abedi.kooshki@semnan.ac.ir
100319475328460037889
100319475328460037889
No
Semnan University
دانشگاه سمنان
Aliakbar
Aminbeidokhti
علی اکبر
امین بیدختی
a.aminbeidokhti@semnan.ac.ir
100319475328460037890
100319475328460037890
Yes
Semnan University
دانشگاه سمنان
Hassanreza
Zeinabadi
حسن رضا
زین آبادی
hzeinabadi@yahoo.com
100319475328460037891
100319475328460037891
No
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی تهران