Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1401
7
1
gregorian
2022
10
1
15
4
online
1
fulltext
fa
واکاوی ضرورت طراحی برنامه درسی مهارتهای مطالعه و یادگیری در نظام آموزش عالی ایران
Investigating the necessity of designing a curriculum for learning and study skills in the Iranian higher education system
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
New Approaches to Curriculum Design
پژوهشی کيفی
Qualitative Research
<strong>مقدمه</strong>: عدم آگاهی از مهارتهای مطالعه، موجب می شود دانشجویان از تلاش خود نتیجه مطلوبی بدست نمی آورند. طراحی برنامه درسی مهارتهای مطالعه و یادگیری در ارتقاء وکیفیت بخشی نظام آموزشی و توانمند سازی فردی دانشجویان بسیار حائز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر، واکاوی ضرورت طراحی برنامه درسی مهارتهای مطالعه و یادگیری در نظام آموزش عالی ایران بود<br>
<strong>روش ها</strong>: تحقیق حاضر از نظر ماهیت پژوهش کیفی و از حیث نوع مطالعه، تحلیل محتوا بود. برای دست یابی به اجماع نظر متخصصان از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شدکه اشباع نظری در مصاحبه 15محرز گردید<span dir="LTR">.</span> سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای قراردادی داده های حاصل از مصاحبه ها کدگذاری شد و در نهایت تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار <span dir="LTR">MAXQDA10</span> انجام شد.<br>
<strong>یافته ها</strong> : نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافته ها شامل 119 کد اولیه بود که در نهایت با ادغام کدهای مشابه ،54 کد نهایی در6 زیر طبقه و 2طبقه اصلی استخراج گردید. طبقه اصلی« ارتقاءکیفیت آموزشی» شامل زیر طبقات:«کیفیت بخشی به یادگیری»،«پیشرفت تحصیلی» و«ایجاد علاقه و انگیزه»و طبقه اصلی«توانمند سازی فردی» شامل زیر طبقات:«ارتقاء خودباوری واعتماد بنفس»، «کمک به استعدادهای فطری» و« شناسایی تکنیک های مطالعه» بود.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> یافته های پژوهش حاکی از آن است که؛ طراحی برنامه درسی مهارتهای مطالعه و یادگیری در نظام آموزش عالی می تواند در جهت اعتلای ،توانمندسازی و پیشرفت دانشجویان کشور کمک سازنده ای باشد.
<strong>Introduction</strong>: Lack of knowledge of reading skills causes students not to get good results from their efforts. Designing a curriculum for learning and study skills is very important in improving the quality of the educational system and individual empowerment of students. The purpose of this study was to investigate the need to design a curriculum for study and learning skills in the Iranian higher education system.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Method</strong>: The present study, as a qualitative one, used the content analysis methodology. In order to reach the consensus among experts, a semi-structured interview was used, which showed theoretical saturation in the fifteenth interview. Then, the data obtained from the interviews were coded using the contractual content analysis method, and finally, the data analysis was performed through MAXQDA10 software.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Findings</strong>: The results of the analysis of the findings included 119 initial codes. Eventually, by merging similar codes, 54 final codes, in 6 subcategories and 2 main categories, were extracted. The main category of "improving the quality of education" includes the subcategories of "improving the quality of learning", "academic achievement" and "creating interest and motivation" and the main category of "individual empowerment" includes the subcategories of "promoting self-confidence", "helping the innate talents" and "identification of study techniques".<br>
<strong>Conclusion</strong>: The findings indicate that designing a curriculum for study and learning skills in the higher education system can be a constructive aid for the promotion, empowerment and development of students.
واکاوی,طراحی برنامه درسی,مهارتهای مطالعه و یادگیری,نظام آموزش عالی
Investigation, Curriculum design, Study and learning skills, Higher education system
368
375
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2777-2&slc_lang=fa&sid=1
Taliya
Torabi
تالیا
ترابی
taliya.torabi@yahoo.com
100319475328460038916
100319475328460038916
No
1. Ph.D. curriculum student, Educational Science group, Azadshahr unit, Islamic of Iran University, Azadshahr, Iran.
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
Aliasghar
Bayani
علی اصغر
بیانی
aabayani@yahoo.com
100319475328460038917
100319475328460038917
Yes
Educational Science group, Azadshahr unit, Islamic of Iran University, Azadshahr, Iran.
گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
Hasan
Saemi
حسن
صائمی
Saemi-61@yahoo.com
100319475328460038918
100319475328460038918
No
Educational Science group, Azadshahr unit, Islamic of Iran University, Azadshahr, Iran.
گروه علوم تربیتی ،واحد آزادشهر ،دانشگاه آزاد اسلامی ،آزادشهر ،ایران
Hamze
Akbari
حمزه
اکبری
akbarihamze@yahoo.com
100319475328460038919
100319475328460038919
No
Educational Science group, Azadshahr unit, Islamic of Iran University, Azadshahr, Iran
گروه علوم تربیتی ،واحد آزادشهر ،دانشگاه آزاد اسلامی ،آزادشهر ،ایران