Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1392
4
1
gregorian
2013
7
1
6
2
online
1
fulltext
fa
عوامل موثر بر یادگیری الکترونیکی
Effective factors on electronic learning
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
Theories of Learning and Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
<p><strong>اهداف: </strong>تأکید بر یادگیری مستمر کارکنان از راههای مناسب برای کسب مزیت رقابتی پایدار است. در وضعیت رقابتی و مبتنی بر میزان هزینه به فایده، یادگیری الکترونیکی بهترین گزینه است. هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل فردی، شغلی، سازمانی و آموزشی و تعیین میزان تاثیرگذاری آنها بر یادگیریهای الکترونیکی بود. </p><p><strong>روشها: </strong>این پژوهش توصیفی- تحلیلی در کارکنان صنایع ارتباطی پایاگستر که طی سالهای 90-1389 تحت پوشش آموزشهای الکترونیکی قرار گرفتند انجام شد. 201 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده برای پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته 2بخشی استفاده شد. برای تحلیل دادههای گردآوریشده از نرمافزار SPSS 18 و روش تحلیلی عامل اکتشافی به عنوان روش تحلیل چندمتغیره و وابسته بهره گرفته شد. </p><p><strong>یافتهها: </strong>مهمترین متغیر تاثیرگذار بر یادگیریهای الکترونیکی از دیدگاه کارکنان، اعتقاد به آموزش مداوم و کماهمیتترین متغیر، ارایه گواهینامه آموزشی بود. حمایت مدیریت از آموزش الکترونیکی و کاربری آسان دورهها دارای بیشترین بار عاملی (967/0) و توجه به ویژگیهای سازمان و کارکنان در تدوین دورهها دارای کمترین بار عاملی (504/0) بود. 4 عامل اصلی در مجموع 92/69% واریانس کل را تبیین کردند. </p><p><strong>نتیجهگیری: </strong><a name="OLE_LINK16"></a><a name="OLE_LINK15">عوامل فردی، شغلی، سازمانی و آموزشی بر یادگیری الکترونیکی موثر است. </a></p>
<p><strong>Aims: </strong>Emphasize on permanent learning of personnel is one of the proper ways for gaining stable competitive advantage. In competitive situation, based on extent of cost over profit, E-learning is the best choice. The aim of the present research was analyzing personal, professional, organizational and educational factors and determining the level of their effectiveness on e-learning. </p><p><strong>Methods: </strong>This descriptive-correlative research was done in Payagostar communication industries’ personnel that were covered with E-learning during 2010-11. 201 individuals elected via simple randomly approach. Two-section researcher-made questionnaire was used for gathering data. SPSS 18 software and discovering factor analyze method, as multiple variable and dependent analyzing method, was used to analyze the data. </p><p><strong>Results: </strong>Believing in continuous training was the most and presenting training certificate was the least important effective variable about E-learning in personnel viewpoint. The management sponsorship of e-learning and courses’ easy applicability had the most (0.967) and attention to characters of organization and personnel in designing the courses had the least factor role (0.504). 4 main factors totally estimated 69.92% of total variance. </p><p><strong>Conclusion: </strong>Personal, professional, organizational and educational factors are effective on e-learning. </p>
آموزش تحت شبکه، یادگیری الکترونیکی، اثربخشی آموزشی
Web Based Training, E-Learning, Educational Efficiency
89
93
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-465-1&slc_lang=fa&sid=1
Hadavand S.
سعید
هداوند
hadvand@sairan.ir
10031947532846005855
10031947532846005855
Yes
Department of Educational Management, Faculty of Psychology & Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Kashanchi A.R.
علیرضا
کاشانچی
10031947532846005856
10031947532846005856
No