Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1391
11
1
gregorian
2013
2
1
5
4
online
1
fulltext
fa
عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان
Influential factors on academic achievement of university students
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p> <strong> اهداف: </strong>شناخت عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی میتواند موجب بهبود برنامهریزیهای آموزشی و تقویت بازده تدریس و آموزش گردد. هدف از این مطالعه ارزیابی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. </p><p> <strong> روشها: </strong>این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی منظم در 180 دانشجوی رشتهها و مقاطع مختلف یکی از دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در اردیبهشت 1391 انجام شد. شاخص پیشرفت تحصیلی، میانگین معدل دو نیمسال منتهی به مطالعه بود. ابزار گردآوری دادهها، 4 پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی، رضایت از محیط آموزشی، رضایت از محتوای آموزشی و <a name="OLE_LINK9"></a><a name="OLE_LINK10">سبک یادگیری <i>کولب</i> </a>بودند. دادهها با آزمونهای آماری آنالیز واریانس یکطرفه، T مستقل و همبستگی پیرسون و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. </p><p> <strong> یافتهها: </strong>متغیرهای جنسیت، گروه سنی، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، علاقه به رشته تحصیلی و سبک یادگیری، تفاوت معنیداری را در شاخص پیشرفت تحصیلی شرکتکنندهها نشان دادند. میانگین نمره رضایت از محیط آموزشی 06/9±17/38 و همبستگی آن با پیشرفت تحصیلی 067/0- بود (05/0<p). میانگین نمره رضایت از محتوای آموزشی 11/3±93/11 و همبستگی آن با پیشرفت تحصیلی 006/0 بود (05/0<p). سبکهای یادگیری واگرا، سازگار، جاذب و همگرا به ترتیب سبک یادگیری غالب بین 138 نفر (7/76%)، 23 نفر (8/12%)، 14 نفر (7/7%) و 5 نفر (8/2%) از شرکتکنندهها بود. </p><p> <strong> نتیجهگیری: </strong>سن، جنسیت، مقطع، رشته تحصیلی و سبک یادگیری میتوانند نقش تعیینکنندهای در عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی داشته باشند.</p>
<p> <strong> Aims: </strong>Knowing the factors affecting the academic achievement could lead to improved educational programming and reinforced teaching output. The aim of this study was to evaluate the factors which have influence on academic achievement among students. </p><p> <strong> Methods: </strong>This descriptive-analytical study was conducted using a systematic random sampling method among 180 students from various disciplines and levels of one of the universities of medical sciences in Tehran in April, 2012. The index for academic achievement was the mean of Grade Point Average (GPA) during the two past semesters. The instruments for data collection were four questionnaires containing demographic information, satisfaction of educational environment, satisfaction of academic content and also Kolb learning style inventory. Data were analyzed using ANOVA, independent sample T-test, and Pearson correlation statistical tests and by the use of SPSS 20 statistical software. </p><p> <strong> Results: </strong>Some variables, including gender, age, academic disciplines and grades, being interested in academic discipline and learning style showed a significant difference in the participants' academic achievement index. The mean grade of satisfaction of educational environment was 38.17±9.06 and its correlation with academic achievement was -0.067 (p>0.05). The mean grade of satisfaction of educational content was 11.93±3.11 and its correlation with academic achievement was 0.006 (p>0.05). Divergent, compatible, absorbent and convergent learning styles were respectively the dominant learning styles among 138 participants (76.7%), 23 participants (12.8%), 14 participants (7.7%) and 5 participants (2.8%). <strong></strong></p><p> <strong> Conclusion: </strong>Gender, age, academic disciplines and learning style can have determining role in the academic performance of medical sciences students.</p>
پیشرفت تحصیلی، عملکرد تحصیلی، دانشجویان علوم پزشکی
Academic Achievement, Academic Performance, Medical Sciences Students
243
249
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-470-1&slc_lang=fa&sid=1
Hormoz
Sanaeinasab
هرمز
سنایی نسب
10031947532846004374
10031947532846004374
No
Department of Health Education, Faculty of Health, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران
Hojat
Rashidi jahan
حجت
رشیدی جهان
10031947532846004375
10031947532846004375
No
Department of Health Education, Faculty of Health, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران
Mohsen
Saffari
محسن
صفاری
saffari.ches@gmail.com
10031947532846004376
10031947532846004376
Yes
Department of Health Education, Faculty of Health, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران