Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1392
1
1
gregorian
2013
4
1
6
1
online
1
fulltext
fa
نگرش دانشجویان پزشکی به برنامههای درسی علوم پایه سنتی و ترکیبی
Medical students’ attitudes to traditional and integrated basic sciences curriculums
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p><strong>اهداف</strong><strong>: </strong>بررسی نگرش دانشجویان رشته پزشکی به این رشته تحصیلی نقش موثری در برنامهریزیهای کشوری و ارزیابی برنامههای آموزشی دارد. این مطالعه با هدف تعیین نگرش دانشجویان نسبت به برنامههای آموزشی سنتی و ادغامیافته علوم پایه پزشکی، انجام شد. </p><p><strong>روشها: </strong>این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1390 در کلیه دانشجویان پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی انجام شد و 200 دانشجوی پزشکی در مقطع کارورزی به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دانشجویان منتخب از دانشگاه علوم پزشکی تهران در گروه برنامه آموزشی سنتی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گروه برنامه آموزشی ادغامی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه خودایفا و استانداردشده برای تعیین نگرش دانشجویان پزشکی بود. تجزیه و تحلیل آماری دادهها با نرمافزار SPSS 17 و با استفاده از آزمون T مستقل برای مقایسه گویههای 9گانه پرسشنامه در دو دانشگاه انجام شد. </p><p><strong>یافتهها</strong><strong>: </strong>اختلاف معنیداری در نگرش دانشجویان دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی در گویههای 1، 3، 4، 5، 7 و 9 مشاهده نشد (05/0<p)، ولی در گویههای 2، 6 و 8 اختلاف معنیدار ب ود. همچنین، در گویههای 6 و 8 بین پاسخ دانشجویان پسر و در گویه 1 بین پاسخ دانشجویان دختر دو دانشگاه، اختلاف معنیداری مشاهده شد. </p><p><strong>نتیجهگیری: </strong>دانشجویان پزشکی با وجود نداشتن نگرش چندان مثبت نسبت به اهمیت واقعی علوم پایه، نسبت به آموزش علوم پایه بهصورت ادغامی اشتیاق بیشتری دارند . </p>
<p><strong>Aims: </strong>Studying the medical students’ attitudes to their academic major is significant in the improvement of the national planning and evaluation of the curriculum. This study was an attempt to investigate the students’ attitudes toward the traditional and integrated basic sciences curriculum. </p><p><strong>Methods: </strong>This descriptive-cross sectional study was conducted in 2010 in all of Tehran and Shahid-Beheshti Universities of Medical Sciences and 200 internship medical students were selected using simple random sampling. The students selected from Tehran University of Medical Sciences were assigned to the traditional curriculum and students of Shahid-Beheshti University of Medical Sciences were assigned to the integrated curriculum. Data collection tool was standardized self-administered questionnaire to examine the medical students’ attitude. Statistical analysis of data was done using SPSS 17 software as well as independent T-test to compare the 9 items of the questionnaire in two mentioned universities. </p><p><strong>Results: </strong>For both of Tehran and Shahid-Beheshti Universities of Medical Sciences, no significant difference was observed between the students’ attitude regarding the items 1, 3, 4, 5, 7 and 9 (p>0.05). However, concerning items 2, 6 and 8, there was a significant difference. Moreover, for items 6 and 8, between the boy students and for item 1, between the girl students of two universities significant difference was observed. </p><p><strong>Conclusion: </strong>In spite of the lack of positive attitude toward the real importance of the basic sciences, medical students are more interested in the integrated teaching of basic sciences. </p>
نگرش، آموزش پزشکی، دانشجوی پزشکی، برنامه درسی
Attitude; Education, Medical; Medical Student, Curriculum
37
42
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-477-1&slc_lang=fa&sid=1
Kuhpayehzadeh J.
جلیل
کوهپایه زاده
10031947532846005307
10031947532846005307
No
Daryazadeh S.
سعیده
دریازاده
daryazadehs@yahoo.com
10031947532846005308
10031947532846005308
Yes
Department of Medical Education, Faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Soltani Arab Shahi K.
کامران
سلطانی عربشاهی
10031947532846005309
10031947532846005309
No