Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1393
1
1
gregorian
2014
4
1
7
1
online
1
fulltext
fa
توسعه آموزش از دیدگاه اساتید و دانشجویان؛ مطالعه کیفی
Educational Development in the view of Instructors and Students A Qualitative Study
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p><strong>اهداف: </strong><a name="OLE_LINK138"></a><a name="OLE_LINK137">آموزش مجموعه فعالیتها و تدابیری است که توسط معلم و فراگیر اجرا میشود و هدف آن کمک به فراگیر برای یادگیری بهتر مطالب است. محور توسعه آموزش، صاحبان فرآیند آموزش هستند و تجربیات آنان میتواند در تببین مفهوم توسعه آموزش نقش اساسی داشته باشد. هدف این مطالعه، تبیین توسعه آموزش از دیدگاه اساتید و دانشجویان به روش کیفی بود. </a></p><p><strong>روشها: </strong><a name="OLE_LINK6"></a><a name="OLE_LINK5">این مطالعه کیفی </a><a name="OLE_LINK58"></a><a name="OLE_LINK57"></a><a name="OLE_LINK84"></a><a name="OLE_LINK83"></a><a name="OLE_LINK212"></a><a name="OLE_LINK213">در یکی از </a>دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران انجام شد و 11 نفر از اساتید و دانشجویان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه انفرادی نیمهساختاریافته استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قراردادی استفاده شد. از نرمافزار MAXQDA 2007 برای دستهبندی، کدگذاری و طبقهبندی متون حاصل از مصاحبهها استفاده شد. </p><p><strong>یافتهها: </strong><a name="OLE_LINK215"></a><a name="OLE_LINK214">ابتدا حدود 650 کد اولیه استخراج شد. این کدهای اولیه در 9 طبقه </a>آموزش کارآمد، استفاده از تکنولوژیهای روز، تحقق اهداف، تعامل و تعادل عناصر آموزشی، تغییر در نگرش و عملکرد دانشجو، تلفیق شیوههای مختلف آموزشی، رشد کمی و کیفی، توسعه یادگیری، یاددهی فرآیند آموختن ، دستهبندی شدند. </p><p><strong>نتیجهگیری: </strong> توسعه آموزش، رشد و پویایی متعادل، همه جانبه و پایدار است. </p>
<p><strong>Aims: </strong>Training is a series of activities and strategies that carried out by the teacher and the learner, and its purpose is to help the learner to learn better. Training process owners are the axis of education development and their experiences can have a major role in defining the concept of educational development. The aim of this study was to define educational development from the lecturers’ and the students’ point of view, using qualitative method. </p><p><strong>Methods: </strong>This qualitative study was performed in one of the medical universities of Tehran city and 11 lecturers and students were selected through purposeful sampling method. Data were collected through semi-structured interview. Data analysis was performed, using qualitative content analysis with the contractual approach. MAXQDA 2007 software was used to group, code and classify the text which were aroused from interviews. </p><p><strong>Results: </strong>At first, about 650 initial codes were extracted. These initial codes were grouped into 9 classes including efficient training, the use of modern technologies, achieving the goals, interaction and balance of the training elements, change in the student’s attitude and performance, combination of different methods of teaching, qualitative and quantitative growth, learning development, teaching the learning process. </p><p><strong>Conclusion: </strong>Educational development is the balanced, comprehensive and sustainable dynamism and growth.</p>
توسعه آموزش, اساتید, دانشجویان, تحلیل محتوی
Educational Development, Lecturers, Students, Content Analysis
1
5
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-84-2&slc_lang=fa&sid=1
Mahmoudi H.
حسین
محمودی
h.mahmoudi@bmsu.ac.ir
10031947532846009057
10031947532846009057
Yes
Trauma Research Center, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات تروما، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران
Heidaranlou E.
اسماعیل
حیدرانلو
10031947532846009058
10031947532846009058
No
Department of Medical-Surgical, Nursing Faculty, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران
Ebadi A.
عباس
عبادی
10031947532846009059
10031947532846009059
No
Department of Medical-Surgical, Nursing Faculty, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران