Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1388
10
1
gregorian
2010
1
1
2
4
online
1
fulltext
fa
اعتبار پیش بین معدل دیپلم در پیشرفت تحصیلی
Predictive validity of high school grade average on educational progress
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p> <strong> اهداف. </strong>عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی تبیینکننده کفایت حرفهای آنها و متاثر از عوامل مختلف است. در این میان، یکی از عواملی که در پذیرش دانشجو مورد کمتوجهی قرارگرفته، پیشینه تحصیلی است. لذا، این مطالعه بهمنظور بررسی نقش معدل دیپلم در تبیین عملکرد تحصیلی کلیه دانشآموختگان رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام گرفت. </p><p> <strong> روشها. </strong>در این مطالعه مقطعی، کلیه دانشآموختگان پزشکی از سال 1365 تا 1382 (586 نفر) انتخاب شدند. دادهها بهوسیله پرسشنامهای حاوی اطلاعات دموگرافیک، معدل کتبی دیپلم و پیشرفت تحصیلی (معدل هر یک از مراحل آموزش پزشکی و معدل کل دوره) جمعآوری و با استفاده از آزمون تی مستقل، همبستگی پیرسون، آنالیز رگرسیون خطی دو متغیره، نقطه برش، حساسیت، ویژگی و ارزش اخباری مثبت و منفی تحلیل شد. </p><p> <strong> یافتهها. </strong>بین معدل دیپلم با معدل هر یک از مراحل تحصیلی تفاوت معنیدار وجود داشت (01/0>p)؛ تفاوت معدل دیپلم با معدل کل دوره معنیدار نبود (76/0>p). بالاترین همبستگی بین معدل دیپلم با معدل دوره علومپایه مشاهده شد. بالاترین قدرت پیشبین، معدل دیپلم مربوط به تبیین معدل علومپایه بود. معدل دیپلم برای تشخیص معدل هر یک از مراحل تحصیلی ویژگی زیادی داشت و بهترین ویژگی و ارزش اخباری مثبت مربوط به تشخیص معدل دوره کارآموزی بود. </p><p> <strong> نتیجهگیری. </strong>معدل دیپلم برای پیشبینی وضعیت تحصیلی اختصاصیت بالایی دارد و از ارزش اخباری مثبت و منفی نسبتاً قابلقبول برخوردار است. </p>
<p> <strong> Aims. </strong>Academic performance of medicine students explain their professional merit and are influenced by various factors . One of these factors which is less appreciated in the admission of university students is educational background. So, this study was carried out in order to determine the predictive validity of high school grade average (HSGA) on the academic performance of medical alumni. </p><p> <strong> Methods. </strong>In this cross-sectional study, all the medical alumni of Kashan University of medical sciences (KAUMS) from 1986 to 2003 (n=586) were selected. The questionnaire including demographic data, HSGA and academic performance status was used. Data was analyzed using independent t-test, <i>Pearson</i> correlation coefficient, bivariate linear regression analysis, cut-off point, sensitivity, specificity, positive and negative predicative value. </p><p> <strong> Results. </strong>The difference between HSGA and the averages of each educational courses except final average of faculty were significant (p<0.01). HSGA had highest correlation with basic sciences course average. The highest predictive validity coefficient of HSGA was related to basic sciences course. HSGA had high specificity for determination of academic performance. the best specificity and PPV were related to externship course. </p><p> <strong> Conclusion. </strong>HSGA is a specific test for prediction of academic performance its PPV and NPV are almost acceptable and it can be used as a valid criterion for acceptance of students to medical schools. </p>
معدل دیپلم، عملکرد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، رشته پزشکی، اعتبار پیش بین
High School Grade Average, Academic Performance, Academic Achievement, Medical Major, Predictive Validity
147
151
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-85-2&slc_lang=fa&sid=1
Fakharian E.
اسماعیل
فخاریان
1003194753284600561
1003194753284600561
No
Tagharrobi Z.
زهرا
تقربی
tagharrobi_z@kaums.ac.ir
1003194753284600562
1003194753284600562
Yes
Mirhoseini F.
فخرالسادات
میرحسینی
1003194753284600563
1003194753284600563
No
Rasoulinejad S. A.
سیداصغر
رسولی نژاد
1003194753284600564
1003194753284600564
No
Akbari H.
حسین
اکبری
1003194753284600565
1003194753284600565
No
Ameli H.
حسین
عاملی
1003194753284600566
1003194753284600566
No