Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1395
1
1
gregorian
2016
4
1
9
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه سطوح یادگیری پرستاران به سه روش آموزش الکترونیکی تحت وب، بسته ی نرم افزار چند رسانه ای و سخنرانی در آموزش مراقبتهای پرستاری عوامل شیمیایی
The comparison of learning levels in chemical element nursing with three approaches: web-based electronics training, multi-media software packages and lecturing
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
Theories of Learning and Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
<p style="text-align: justify;"><strong>هدف:</strong> انواع متفاوت آموزش الکترونیک در مقابل شیوه سنتی سخنرانی این سئوال را مطرح میکند که کدامیک در آموزش موثرتر خواهند بود. این مطالعه با هدف مقایسه سطوح یادگیری پرستاران به سه روش آموزش الکترونیکی تحت وب، بستهی نرم افزار چند رسانهای و سخنرانی در درس مراقبتهای پرستاری عوامل شیمیایی یکی از مراکز درمانی نیروهای مسلح انجام شد.<br>
<strong>روشها: </strong>در مطالعهای نیمه تجربی تعداد 99 نفر از نفر پرستاران یکی از مراکز درمانی نیروهای مسلح واقع در شهر تهران در سال 1391، به روش مبتنی بر هدف انتخاب و سپس به صورت تخصیص تصادفی در سه گروه تقسیم شدند. از این سه گروه پیش آزمون کتبی با سؤالات استاندارد شده گرفته شد و سپس فراگیران بر اساس محتوای آموزشی تدوین شده، تحت سه شیوه آموزش الکترونیکی تحت وب، بستهی نرم افزار چند رسانهای و سخنرانی قرار گرفتند و بعد با همان پرسشنامه پس آزمون گرفته شد. بعد از جمع آوری دادهها با نرم افزار SPSS v16 و توسط آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی (کای دو و آنالیز واریانس یک طرفه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br>
<strong>یافته ها:</strong> میانگین نمرات شرکت کنندگان در کلیه سطوح یادگیری قبل از آموزش در هر سه گروه با هم اختلاف معناداری نداشت (<span style="line-height: 20.8px; text-align: justify;">0/05</span><p) 0="" 05="">) و این بهبود نمره در گروه بستههای نرم افزار چند رسانهای نسبت به دو گروه دیگر بیشتر دیده میشود. <br>
<strong>نتیجه گیری: </strong>با توجه به یافتههای پژوهش مبنی بر اثر بخشی یادگیری و همچنین ماندگاری طولانی مدت، و از طرفی دسترسی آسان و مقرون به صرفهتر بودن بستههای نرم افزار چند رسانه ای نسبت به آموزش از طریق برخط و سخنرانی، توصیه به آموزش فراگیران با بهره گیری از بستههای نرم افزار چند رسانهای می شود.</p)></p>
<p></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Aims:</strong> As there are several electronic training than traditional methods such as lecturing, there is a question that which one is more effective. This study is based on a comparison of lecturing, multi-media software packages and web-based education for Nursing Care of Chemical Agents in one of the military hospitals.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Methods:</strong> in a semi-experimental study, 99 nurses were selected by a target-based approach from one of the Tehran military hospitals in the year 2012. Nurses then have been put into three random groups. Three groups were evaluated using a pre-test with standardized questions then groups were trained necessarily with the aforementioned methods and they did the post-test as the same questions. After data collecting, the results have been analyzed using Spss 16 and statistical and analytical tests.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results:</strong> There wasn’t significant difference regarding mean scores among all groups in the pre-test (p>o.o5). After three methods of training, improvement could be noticeable in all three groups (p<o.o5) but="" improvement="" in="" more="" multi-media="" other="" outstanding="" p="" packages="" software="" than="" the="" this="" was=""> </o.o5)></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion:</strong> according to the findings, multi-media software packages can be efficiency for learning because of low price and the accessibility.</p>
مراقبتهای پرستاری, عوامل شیمیایی, آموزش تحت وب, بستههای نرم افزار چند رسانهای, آموزش از راه دور, سخنرانی
Nursing care, chemical agent, multi-media Software package, distance learning, lecturing
26
33
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-44-3&slc_lang=fa&sid=1
Saeid
Hashemi
سعید
هاشمی
hashemisaeid65@yahoo.com
100319475328460015583
100319475328460015583
No
Faculty of Nursing, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران
Mohammad Mehdi
Salaree
محمد مهدی
سالاری
mmsalaree@gmail.com
100319475328460015584
100319475328460015584
Yes
Chemical injuries Research center, Baqiyatallah university of Medical sciences, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات آسیبهای شیمیایی، گروه بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران
Mohammad
Salaree
محمد
سالاری
m73s73@yahoo.com
100319475328460015585
100319475328460015585
No
School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Ir
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
Abbas Ali
Delavari
عباسعلی
دلاوری
100319475328460015586
100319475328460015586
No
Department of Anesthesiology, Baqiyatallah University of Medical Science, Tehran, Iran
گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران
Somiya
Khoshsima
سمیه
خوش سیما
100319475328460015587
100319475328460015587
No
Emam Reza Hospital, Tehran, Iran
بیمارستان امام رضا، تهران، ایران