Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
7
5
online
1
fulltext
fa
تاثیر زیرساختها و آمادگی اعضای هیات علمی در پیادهسازی اثربخش آموزش الکترونیک براساس مدل پذیرش فنّاوری
Effect of Infrastructure and Faculty Readiness in Effective Implementation of e-Learning Based on Technology Acceptance Model (TAM)
کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
The Function of Technology in Medical Education
پژوهشی اصيل
Original Research
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">اهداف:</span></b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra"> ماهیت و نوع محتوای یادگیری در دروس مختلف علوم
پزشکی، استفاده از امکانات چندرسانهای را برای تسهیل یادگیری فراگیران ضروری
نموده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آمادگی اساتید و زیرساختهای دانشگاه
علوم پزشکی همدان در جهت استقرار اثربخش آموزش الکترونیک براساس مدل پذیرش فنّاوری
بود.<o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">روشها:</span></b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra"> در این تحقیق کاربردی بهروش توصیفی- تحلیلی که از
نظر جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است، 183 نفر از اعضای هیات علمی
دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1393 بهروش نمونهگیری تصادفی و با استفاده از
فرمول کوکران مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه و یک
چکلیست استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی، <a name="OLE_LINK13"></a><a name="OLE_LINK20">تکنیک
تحلیلی عاملی تاییدی</a>، مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با کمک
نرمافزارهای </span><span dir="ltr" style="font-size: 10pt font-family: Cambria, serif">LISREL 8.5</span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span> و<span style="color: rgb(0, 176, 80)"> </span></span><span dir="ltr" style="font-size: 10pt font-family: Cambria, serif">SPSS 18</span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span> انجام شد.<o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">یافتهها:</span></b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra"> آمادگی اساتید فقط در حیطههای سطح دانش و پذیرش
دانشجویان نسبتاً مطلوب و در عوامل فرهنگی در سطح متوسط بود. در بخش زیرساختها،
بهترتیب حوزههای دسترسی و رفرنسها، نیروی انسانی و حمایت مالی مهمترین مشکلات بودند.
آمادگی اساتید و زیرساختها بر برداشت ذهنی از مفیدبودن و آسانی استفاده از آموزش
الکترونیک تاثیر معنیدار داشتند و این دو مولفه روی نگرش نسبت به استفاده و تصمیم
به استفاده از فنّاوری و درنتیجه، بر استفاده عملی از فنّاوری اثر مثبت و معنیدار
داشتند.<o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">نتیجهگیری:</span></b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra"> مدل پذیرش فنّاوری آموزش الکترونیک با توجه به
تاثیر معنیدار آمادگی اساتید و زیرساختهای دانشگاه و </span><span lang="AR-SA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">شاخصهای
برازش مناسب،</span><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra"> قابلیت بهکارگیری
در جامعه مورد نظر را دارد.</span><span dir="ltr" style="font-size: 10pt font-family: Cambria, serif"><o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 42.45pt 0.0001pt 42.55pt direction: ltr unicode-bidi: embed"><b><span style="font-family: Cambria, serif background: white">Aims:</span></b><span style="font-family: Cambria, serif background: white"> Nature and type of
learning content in different medical science courses, makes using multimedia
facilities essential to facilitate learners’ learning. This study aimed to
investigate the impact of teachers’ preparedness and Hamedan Medical Sciences
University infrastructures for effective implementation of e-learning
technology based on Technology Acceptance Model (TAM).<o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 42.45pt 0.0001pt 42.55pt direction: ltr unicode-bidi: embed"><b><span style="font-family: Cambria, serif background: white">Methods:</span></b><span style="font-family: Cambria, serif background: white"> In this
descriptive-analytical study, 183 Hamedan Medical Sciences University faculty
members were studied using random sampling method and Cochran formula in 2014.
Data collected by two questionnaires and one check list. Data were analyzed
using correlation coefficients, confirmatory factor analysis technique,
structural equations modeling and path analysis using LISREL 8.5 software and
SPSS 18.<o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 42.45pt 0.0001pt 42.55pt direction: ltr unicode-bidi: embed"><b><span style="font-family: Cambria, serif background: white">Findings:</span></b><span style="font-family: Cambria, serif background: white"> Teachers preparedness was
in the relatively ideal in the students' knowledge and acceptance domains and
it was in the medium level in cultural factors domain. In the infrastructure
sector, availability and references, human resources and financial support
domains were the most important problems, respectively. Teachers’ preparedness
and infrastructures had significant effect on the subjective perception of
usefulness and ease of using of e-learning and these two components had positive
and significant effect on attitude toward using and intention to use the
technology and as a result using technology, practically. <o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 42.45pt 0.0001pt 42.55pt direction: ltr unicode-bidi: embed"><b><span style="font-family: Cambria, serif background: white">Conclusion:</span></b><span style="font-family: Cambria, serif background: white"> E-learning technology
acceptance model can be applied in the studied society due to the significant
impact of teachers’ preparedness and university infrastructures and appropriate
fitness indices.<span class="apple-style-span"><o:p /></span></span></p>
علوم اطلاعات, یادگیری, مدل پذیرش فنّاوری, ابزار آموزشی
Information Science, Learning, Faculty, Medical, Teaching Materials,
329
328
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-550-2&slc_lang=fa&sid=1
Nasiri F.S.
فخرالسادات
نصیری
fsnasiri2002@yahoo.com
100319475328460012430
100319475328460012430
Yes
Educational Sciences Department, Humanities Faculty, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
Ghanbari S.
سیروس
قنبری
Siroosghanbari@yahoo.com
100319475328460012431
100319475328460012431
No
Educational Sciences Department, Humanities Faculty, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
Ardalan M.R.
محمدرضا
اردلان
ardalanmr@yahoo.com
100319475328460012432
100319475328460012432
No
Educational Sciences Department, Humanities Faculty, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
Karimi I.
ایمان
کریمی
i.karimi66@yahoo.com
100319475328460012433
100319475328460012433
No
Educational Sciences Department, Humanities Faculty, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران