Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
7
5
online
1
fulltext
fa
ارتقای همزمان یادگیری و رضایتمندی با آموزش مشارکتی
Simultaneous Promotion of Learning and Satisfaction by Cooperative Training
روشهای نوین تدریس در علوم پزشکی
New Methods of Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">اهداف:</span></b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra"> در مطالعات گذشته، مشارکت دانشجو در امر تدریس، در
افزایش موفقیت تحصیلی و کسب مهارتهای ارتباطی موثر شناخته شده است. هدف از این
مطالعه، مقایسه روشهای مشارکتی تدریس با شیوه سنتی از نظر موفقیت تحصیلی و
رضایتمندی دانشجویان بود.</span><b><span dir="ltr" style="font-size: 10pt font-family: Cambria, serif"><o:p /></span></b></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">روشها:</span></b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra"> این پژوهش نیمهتجربی روی 21 دانشجوی سال سوم
مامایی در درس پزشکی قانونی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 93-1392 انجام
شد. 8 جلسه اول بهروش سخنرانی و 8 جلسه دوم بهروش مشارکتی اجرا شد. در پایان هر
روش، آزمون علمی با میزان دشواری یکسان برگزار شد و دانشجویان پرسشنامه رضایتسنجی
را که روایی و پایایی آن تایید شده بود، تکمیل کردند. تحلیل دادهها با نرمافزار </span><span dir="ltr" style="font-size: 10pt">SPSS 16</span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span> و
آزمون آماری </span><span dir="ltr" style="font-size: 10pt">T</span><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">مستقل انجام شد.</span><span dir="ltr" style="font-size: 10pt font-family: Cambria, serif"><o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">یافتهها:</span></b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra"> میانگین نمره آزمون علمی در روش مشارکتی با تفاوت
معنیداری از روش سخنرانی بیشتر بود (0/0001>p</span><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">). دانشجویان،
روش مشارکتی را باعث افزایش انگیزه آموختن (6/66%)، افزایش صمیمت و ارتباط
دانشجویان (1/80%)، افزایش بحث گروهی در داخل و خارج از کلاس (81%) و افزایش یادگیری
مطالب درسی (9/80%) دانستند. همچنین میانگین کلی رضایت با اختلاف معنیداری در
گروه مشارکتی بیشتر بود (0/0001>p</span><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">).<o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">نتیجهگیری:</span></b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra"> بهکارگیری روشهای نوین مشارکتی در کلاسهای
تئوری دانشگاه علوم پزشکی، میتواند به افزایش یادگیری و درک دانشجویان و بهبود
سطح مهارتهای ارتباطی آنها کمک کند.<o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 42.45pt 0.0001pt 42.55pt direction: ltr unicode-bidi: embed"><b><span style="font-family: Cambria, serif background: white">Aims: </span></b><span style="font-family: Cambria, serif background: white">In the previous studies,
the student's participation in teaching is effective in academic achievement
enhancement communication skills achievement. The aim of this study was to
compare the participatory teaching methods with traditional methods in
students’ academic achievement and satisfaction.<o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 42.45pt 0.0001pt 42.55pt direction: ltr unicode-bidi: embed"><b><span style="font-family: Cambria, serif background: white">Methods:</span></b><span style="font-family: Cambria, serif background: white"> This quasi-experimental
study was done on 21 third-year Nursing students of the Sabzevar University
Forensic Medical course in 2013-14. The first 8 session was lecture and the
second 8 session was participatory. At the end of each method, scientific tests
with the same level of difficulty was held and the students were completed the
satisfaction questionnaire which its validity and reliability had been
confirmed. Data analysis was done by SPSS 16 and independent-T test.<o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 42.45pt 0.0001pt 42.55pt direction: ltr unicode-bidi: embed"><b><span style="font-family: Cambria, serif background: white">Findings:</span></b><span style="font-family: Cambria, serif background: white"> The mean score of the
participatory method was significantly higher than the lecture method
(p<0.0001). Of the students’ view participatory method leads to increase in
learning motivation (66.6%), intimacy and students’ communication (80.1%),
group discussion inside and outside the classroom (81%) and learning (80.9%).
Also, the total mean of satisfaction was higher in the participatory group
significantly (p<0.0001).<o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 42.45pt 0.0001pt 42.55pt direction: ltr unicode-bidi: embed"><b><span style="font-family: Cambria, serif background: white">Conclusion:</span></b><span style="font-family: Cambria, serif background: white"> The new participatory
methods in the theory classes of Medical University can enhance students’
learning and understanding and improve their communication skills level.<o:p /></span></p>
یادگیری؛ سخنرانی؛ رضایتمندی شخصی؛ مامایی
Learning, Lectures, Personal Satisfaction, Midwifery,
309
314
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-935-1&slc_lang=fa&sid=1
Agah J.
ژیلا
آگاه
jilaagah@yahoo.com
100319475328460010450
100319475328460010450
Yes
Department of Obstetrics & Gynecology, Faculty of Medicine, Sabzevar University of Medical Sciences, Sabzevar, Iran
گروه زنان و مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
Sharifzadeh M.
معصومه
شریفزاده
msharifzade@yahoo.com
100319475328460010451
100319475328460010451
No
“Department of Midwifery, Faculty of Nursing and Midwifery”, and “Student Research Committee”, Shahrood University of Medical Sciences, Shahrood, Iran
"گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی" و "کمیته تحقیقات دانشجویی"، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران