Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1389
4
1
gregorian
2010
7
1
3
2
online
1
fulltext
fa
موانع انجام تحقیقات از دیدگاه اساتید وکارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
Research barriers from the viewpoint of faculty members and employees of Shahrekord University of Medical Sciences
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p> <strong> اهداف: </strong>بیتردید توانمندی، توسعه و استقلال واقعی کشورها با توانایی آنها در تولید علم و توسعه فعالیتهای تحقیقاتی نسبت مستقیم دارد. این پژوهش با هدف تعیین موانع انجام تحقیقات از دیدگاه اساتید و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شد. </p><p> <strong> روشها: </strong>در این مطالعه توصیفی- تحلیلیِ مقطعی که در سال تحصیلی 85-1384 انجام شد، 480 نفر از اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به روش نمونهگیری سرشماری (برای اعضای هیات علمی) و خوشهای تصادفی (برای کارکنان) وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای شامل سه بخش خصوصیات فردی، موانع سازمانی و موانع فردی براساس مقیاس لیکرت بود. آنالیز دادهها با استفاده از آزمونهای T دانشجویی ، مجذور کای و آنالیز واریانس انجام شد. <strong></strong></p><p> <strong> یافتهها: </strong>در مجموع 452 پرسشنامه عودت داده شد. مهمترین موانع انجام پژوهش بهترتیب "عدم ایجاد انگیزه در پژوهشگران"، "کمبود وقت و مشغله زیاد"، "مقررات دستوپاگیر اداری"، "عدم استفاده از نتایج تحقیق" و "ناتوانی ترجمه مقالات فارسی به زبانهای دیگر" بودند. کماثرترین موانع "بیعلاقگی به امر پژوهش"، "ناتوانی در استفاده از کامپیوتر" و "مفیدنبودن پژوهش برای بیمار" بودند. میانگین نمره موانع سازمانی بیشتر از میانگین نمره موانع فردی بود (0001/0>p). تفاوت آماری معنیداری بین میانگین نمره موانع سازمانی و فردی انجام پژوهش بین اعضای هیات علمی و کارکنان وجود داشت (0001/0>p ) . </p><p> <strong> نتیجهگیری: </strong>لزوم از بین بردن موانع از طرف معاونت پژوهشی دانشگاه، مسئولان بیمارستانها و مراکز بهداشتی- درمانی احساس میشود. </p>
<p> <strong> Aims: </strong>Undoubtedly the power, development and real independency of countries have a straight relationship with their ability to produce science and developing research activities. This research was performed to determine the research barriers from the view point of Shahrekord University of Medical Sciences faculty members and employees. <strong></strong></p><p> <strong> Methods: </strong>In this descriptive analytic cross-sectional study which was carried out on in 2006-07, 480 of the faculty members and employees of on Shahrekord University of Medical Sciences were selected by census (for faculty members) and randomize cluster (for employees) sampling methods. The instrument for data collection was a questionnaire consisting of 3 individual characteristics, organizational barriers and individual barriers in Likert scale. Data analysis was done by student’s T, Chi square and variance analysis tests. </p><p> <strong> Results: </strong>452 questionnaires were returned. The most important barriers of research were “inadequate incentives in researchers”, “inadequate time and lots of work”, “too much official red tapes”, “not using the research results” and “inability to translate Persian articles to other languages”, respectively. The least important barriers were “not interesting in research”, “difficulties in computer usage” and “limited benefit of research to patients”. The mean of organizational barriers was more than personal barriers (p<0.0001). There was a significant difference between the mean of organizational and individual barriers of research among faculty members and employees (p<0.0001). </p><strong>Conclusion: </strong>Removing these barriers by the research officials & hospital managers is necessary.
کلیدواژه ها: اساتید، موانع تحقیق، کارکنان، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
Keywords: Faculty member, Research Barrier, Shahrekord, employees
51
57
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-121-1&slc_lang=fa&sid=1
Sereshti M.
منیژه
سرشتی
m_sereshti@skums.ac.ir
10031947532846001087
10031947532846001087
Yes
Kazemian A.
افسانه
کاظمیان
10031947532846001088
10031947532846001088
No
Daris F.
فاطمه
دریس
10031947532846001089
10031947532846001089
No