Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
8
5
online
1
fulltext
fa
میزان هماهنگی رسانههای آموزشی انتخابی اساتید با ترجیحات حسی- ادراکی دانشجویان
Matching Level between Professors’ Selected Media and Emotional-Perception Preferences of Students
کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
The Function of Technology in Medical Education
پژوهشی اصيل
Original Research
<p dir="RTL"><strong>اهداف:</strong> توجه به تفاوتهای فردی و سبکهای یادگیری گوناگون در فراگیران، برای اثربخش­ترشدن یادگیری ضروری است. اگر سبک تدریس بهکارگرفتهشده کاملاً مطابق با سبک ترجیحی دانشجویان باشد، عملکرد یادگیری بهبود می­یابد. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان تطبیق سبک­های یادگیری دانشجویان با فناوری و رسانه­­های آموزشی مورد استفاده اساتید در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.</p>
<p dir="RTL"><strong>ابزار و روش­ها:</strong> در این پژوهش توصیفی- همبستگی در سال تحصیلی 94-1393، 90 نفر از دانشجویان رشته پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه اصفهان بهروش نمونه­گیری طبقهای متناسب با حجم و بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته بررسی سبک­های یادگیری و فناوریهای مورد استفاده اساتید بود. داده­ها با کمک نرمافزار <span dir="LTR">SPSS 22</span> و با استفاده از آزمون <span dir="LTR">T</span> هتلینگ و ضرایب توافق سامرز، کندال و گاما مورد تحلیل قرار گرفتند.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته­ها:</strong> سبک دیداری بیشترین و سبک شنیداری کمترین سبک دارای ارجحیت از دیدگاه دانشجویان بودند. اساتید در تدریس خود از ترکیبی از فناوری­ها استفاده می­کردند و بیشترین فناوری مورد استفاده اساتید از نوع رسانههای دیداری و کمترین رسانه مورد استفاده اساتید رسانه جنبشی/حرکتی بود. میزان همخوانی سبکهای خواندنی/نوشتنی، شنیداری و جنبشی/حرکتی دانشجویان با فناوریهای انتخابشده توسط اساتید معنیدار نبود (05/0<span dir="LTR">p></span>)، اما تطابق سبک دیداری دانشجویان با فناوریهای دیداری انتخابشده توسط اساتید معنیدار بود (05/0<span dir="LTR">p<</span>).</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه­گیری:</strong> فناوری­های انتخاب<span dir="LTR">‎</span>شده توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با سبک یادگیری دیداری دانشجویان مطابقت دارد، ولی با سبکهای خواندنی/نوشتنی، شنیداری و جنبشی/حرکتی آنان سازگار نیست. </p>
<p style="margin-left:42.55pt;"><strong>Aims:</strong> Considering individual differences and different learning styles in the learners is necessary in more effective learning. If the used learning style may be fully correspond with the students’ preffered style, there is a better learning performance. The aim of this study was to assess the conformity of the students’ learning styles with educational media and technologies used by the teachers at Isfahan University of Medical Sciences.</p>
<p style="margin-left:42.55pt;"><strong>Instrument & Methods:</strong> In the descriptive-correlational study, 90 medicine and dentistry students of Isfahan University were randomly selected via Stratified Sampling method in 2014-15 academic year. The study tool was a researcher-made questionnaire to investigate the learning styles and technologies used by the teachers. Data was analyzed in SPSS 22 software using Hotelling’s T test, and Somers’, Kendall’s, and Gamma Agreement Coefficients.</p>
<p style="margin-left:42.55pt;"><strong>Findings:</strong> From the students’ viewpoints, visual and auditory styles were the most and the least preffered styles, respectively. A combination of the technologies was used by the teachers. In addition, visual and kinesthetic/motion mediae were the most and the least used technologies by the teachers, respectively. There was no significant conformity between read/write, aural, and kinesthetic/motion styles of the students and the technologies used by the teachers (p>0.05). Neverheless, there was a significant conformity between the students’ visual style and the visual technologies used by the teachers (p<0.05).</p>
<p style="margin-left:42.55pt;"><strong>Conclusion:</strong> There is conformity between the technologies used by the teachers of Isfahan University of Medical Sciences and the students’ viual learning style. However, the technologies are not compatible with read/write, aural, and kinesthetic/motion styles of the students.</p>
تکنولوژی آموزشی, دانشجویان پزشکی, ترجیحات حسی, تدریس, یادگیری
Educational Technology,Students,Medical,Emotions,Perception,Teaching,Learning,
309
316
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-947-2&slc_lang=fa&sid=1
Hedayati N
نسیم
هدایتی
100319475328460014639
100319475328460014639
No
Dentistry Department, Dentisry Faculty, Shahid Behshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
Amini N
نرجس
امینی
narjesamini@yahoo.com
100319475328460014640
100319475328460014640
Yes
Educational Sciences Department, Psychology & Educational Sciences Faculty, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Zamani BE
بیبیعشرت
زمانی
100319475328460014641
100319475328460014641
No
Educational Sciences Department, Educational Sciences & Psychology Faculty, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران