Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1394
3
1
gregorian
2015
6
1
8
2
online
1
fulltext
fa
تاثیر هوش فرهنگی بر یادگیری خودراهبر دانشجویان پرستاری
Effect of Cultural Intelligence on Self-Directed Learning of Nursing Students
طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
Curriculum Design in Medical Science
توصيفی و نظرسنجی
Descriptive & Survey
<p><strong>اهداف:</strong> هوش فرهنگی دامنه جدیدی از هوش است که میتواند باعث افزایش سازگاری دانشجویان شود و یادگیری آنان را تحت تاثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هوش فرهنگی بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان انجام شد.</p>
<p><strong>ابزار و روشها:</strong> این پژوهش علّی- مقایسهای در سال 1394 در دانشجویان دختر رشته پرستاری مقطع کارشناسی شهر قم انجام شد. 86 دانشجوی دختر پرستاری از یکی از دانشگاههای شهر قم بهروش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ و همکاران و پرسشنامه یادگیری خودراهبرِ فیشر، کینگ و تاگو توسط نمونهها تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 19 و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند.</p>
<p><strong>یافتهها:</strong> میانگین نمرات یادگیری خودراهبر و دو مولفه خودمدیریتی و رغبت به یادگیری، در دانشجویان دارای هوش فرهنگی بالا بهطور معنیداری بالاتر از دانشجویان با هوش فرهنگی پایین بود. اما در مولفه خودکنترلی بین دانشجویان با هوش فرهنگی بالا و پایین تفاوت معنیداری مشاهده نشد.</p>
<p><strong>نتیجهگیری:</strong> هر چه هوش فرهنگی فرد بالاتر باشد، خودراهبری در یادگیری، خودمدیریتی و رغبت به یادگیری نیز بالاتر است.</p>
<p><strong>Aims:</strong> Cultural intelligence is a new domain of intelligence that can increase students' adaptation and can influence their learning. The conducted study aimed to investigate the effects of cultural intelligence on self-directed learning.</p>
<p><strong>Instrument & Methods:</strong> This causal-comparative study was conducted in 2015 in undergraduate nursing students of Qom City, Iran. 86 female nursing students were selected from one university of Qom City, using the cluster sampling method. The Ang et al. cultural intelligence and Fisher, King and Tagoe self-directed learning questionnaires were completed by samples. Data was analyzed using SPSS 19 software by ANOVA and multivariate analysis of variance.</p>
<p><strong>Findings:</strong> The mean of self-directed learning, the two components of self-management and willingness to learn, were significantly higher in students with high cultural intelligence than students with low cultural intelligence. However, there was no significant difference in self-control between students with high vs. low cultural intelligence.</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> The higher a person's cultural intelligence is the higher self-directed learning, self-management and willingness to learn will be.</p>
هوش فرهنگی, یادگیری خودراهبر, خودمدیریتی, خودکنترلی, رغبت به یادگیری
Cultural Intelligence,Cultural Competency,Learning,
115
122
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-915-2&slc_lang=fa&sid=1
Hassani F
فهیمه
حسنی
fhassani14@yahoo.com
100319475328460014554
100319475328460014554
Yes
Psychology Department, Humanities Faculty, Islamic Azad University, Qom, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران