Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1394
3
1
gregorian
2015
6
1
8
2
online
1
fulltext
fa
انواع رویکردهای دانشجویان به یادگیری؛ سطحی، استراتژیک و عمیق
Students\' Approaches to Learning Superficial, Strategic and Deep
طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
Curriculum Design in Medical Science
توصيفی و نظرسنجی
Descriptive & Survey
<p><strong>اهداف:</strong> رویکردهای یادگیری، مجموعهای از فعالیتهای ذهنی فراگیران در هنگام مطالعه هستند که برای دریافت، سازماندهی و یادآوری موثرتر اطلاعات بهکار میروند. هدف این پژوهش، بررسی رویکردهای سطحی، استراتژیک و عمیق یادگیری در میان دانشجویان بود.</p>
<p><strong>ابزار و روشها:</strong> در این پژوهش توصیفی- پیمایشی در سال تحصیلی 92-1391، 380 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (152 پسر و 228 دختر) با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با جنسیت انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه برگرفته از پرسشنامه رویکردها و مهارتهای مطالعه برای دانشجویان تیت و همکاران استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری دادهها با استفاده از آزمونهای Tتکمتغیره، Tمستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی در نرمافزار SPSS 20 صورت گرفت.</p>
<p><strong>یافتهها:</strong> 179 نفر از دانشجویان (1/47%) از رویکرد استراتژیک، 133 نفر (0/35%) از رویکرد سطحی و فقط 68 نفر (9/17%) از رویکرد عمیق استفاده میکردند. در دو رویکرد عمیق (001/0p<) و استراتژیک (005/0p<) بین میانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود داشت. بین گروههای سنی نیز در رویکرد سطحی (01/0p<) و رویکرد عمیق (005/0p<) تفاوت آماری معنیدار وجود داشت.</p>
<p><strong>نتیجهگیری:</strong> بیش از 80% دانشجویان برای مطالعه و یادگیری از رویکردهای سطحی و استراتژیک استفاده میکنند که متکی بر حافظه و نتیجهمحور است. در مقابل، دانشجویان گرایش کمتری به استفاده از رویکرد عمیق در یادگیری دارند.</p>
<p><strong>Aims:</strong> Approaches to learning are series of mental activities of learners during study which used for more effective receiving, organizing and recalling information. The purpose of this study was to study superficial, strategic and deep approaches to learning among students.</p>
<p><strong>Instrument & Methods:</strong> In this descriptive survey which is done in 2012-13 academic year, 380 students of Zahedan University of Medical Sciences (152 males and 228 females) were selected using a stratified sampling method based on gender. The instrument of this research was the Tait et al revised ASSIST questionnaire. SPSS 20 was used to analyze data by single variant T, independent T, Analysis of Variance, and Bonferroni Post Hoc tests.</p>
<p><strong>Findings:</strong> 179 of students (47.1%) were using strategic approach, 133 students (35.0%) were using superficial approach and only 68 (17.9%) were using deep approach. There was a significant difference in the deep (p<0.001) and strategic (p<0.005) approaches between average scores of male and female students. Among the age groups, there was also a significant difference in the superficial superficial (p<0.01) and deep approach (p<0.005).</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> More than 80% of students use superficial and strategic approaches that are memory-based and result-oriented. In contrast, students are less oriented to use deep approach to learning.</p>
رویکرد یادگیری سطحی, رویکرد یادگیری عمیق, رویکرد یادگیری استراتژیک, دانشجویان علوم پزشکی
Learning,Students Medical,Education,
83
89
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1047-1&slc_lang=fa&sid=1
Mehdinezhad V
ولی
مهدی نژاد
valmeh@ped.usb.ac.ir
100319475328460014540
100319475328460014540
Yes
Educational Planning & Administration Department, Education & Psychology Faculty, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
Esmaeeli R
رقیه
اسماعیلی
100319475328460014541
100319475328460014541
No
1Education Department, Education and Psychology Faculty, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
گروه آموزش و پرورش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران