Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1390
1
1
gregorian
2011
4
1
4
1
online
1
fulltext
fa
نقشه مفهومی شیوه تدریس نوین در آموزش پرستاری
Concept mapping modern teaching strategy in nursing education
سلامت
Health
مروری سيستماتيک
Systematic Review
<p> <strong> چکیده </strong></p><p> <strong> مقدمه: </strong>ارتقای مراقبتهای بهداشتی مستلزم توانایی پرستاران در ارایه مراقبتهای موثر، صحیح و مطمئن، مطابق با نیازهای مراقبتی بیماران و هماهنگ با سایر کارکنان بهداشتی است. مهمتر اینکه پرستاران باید برای دستیابی به پیامدهای مطلوب مراقبتهای بهداشتی، متفکرانی نقاد، حلکنندگان مساله و تصمیمگیرندگانی موثر باشند. در نتیجه، تفکر بهصورت انتقادی، بهطور وسیع در اهداف اساسی آموزش پرستاری گنجانده شده است. بنابراین، مدرسان پرستاری برای آمادهکردن فارغالتحصیلانی که قادر به تفکر نقادانه و حل مساله در بسیاری از مراکز بالینی باشند، تحت فشار قرار دارند. بهمنظور بهبود یادگیری معنیدار، استفاده از روشهای تدریس فعال بهجای استناد به روشهای سنتی که قدرت حفظکردن را افزایش میدهند مورد نیاز است. این مطالعه در صدد ارایه روشهای جایگزین است. </p><p> <strong> نتیجهگیری: </strong>نقشهکشی مفهومی از روشهای نوین تدریس است که اولینبار در سال 1984 توسط <i>نواک</i> و <i>گوین</i> برای تسهیل فرآیند یادگیری معنیدار معرفی شد. نقشهکشی مفهومی دیاگرامی است که مجموعهای از مفاهیم و معانی را در چارچوب منظم و سلسلهمراتبی منطبق بر ساختار و یادگیری مغز انسان با ایجاد ارتباطهای منطقی بین آنها، در کنار هم در سطوح مختلف قرار میدهد. بنابراین نقشهکشی مفهومی روش تدریس فعالی است که میتواند به مدرسان پرستاری برای آمادهکردن فارغالتحصیلانی دارای توانایی تفکر نقادانه در محیطهای پیچیده مراقبتهای بهداشتی کمک کند. از نقشههای مفهومی میتوان برای توسعه مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان، ارایه مراقبتهای بیمارمحور و جامعهنگر، آمادهکردن دانشجو برای انجام امور بالینی، برقرای ارتباط بین نظریه و بالین استفاده کرد. </p>
<p> <strong> </strong> <strong> Introduction: </strong>Nurses’ capabilities in providing correct, efficient and ensured healthcare based on patients’ needs and coordinate with other healthcare staff is essential in promotion of healthcare services. A noticeable fact is that nurses should be thoughtful critics and problem solvers and effective deciders in order to achieve desired healthcare outcomes. Critical thinking is extensively considered in the basic goals of nursing education. Therefore, nurse educators are under pressure to prepare graduates who are capable of critical thinking and problem solving in different clinical centers. Use of active teaching strategies instead of traditional memory improving methods is required in order to promote meaningful learning. Alternative methods are offered in the present study. </p><p> <strong> Conclusion: </strong>Concept mapping is one of the modern teaching strategies, which was first introduced by <i>Novak</i> and <i>Gowin</i> in 1984 to facilitate the process of meaningful learning. Concept maps are schematic diagrams that put together a set of concepts and meanings in an ordered and hierarchic framework based on the learning structure of human brain by creating a logical relationship among them. Therefore, concept mapping is an active teaching strategy that helps nurse educators prepare graduates that are capable of critical thinking in complex health care environments. Concept maps can be used to develop students’ critical thinking skills, provide holistic patient-oriented cares and prepare the students for clinical activities and link theoretical and clinical practices. </p>
کلیدواژهها:نقشه مفهومی، راهبرد تدریس، دانشجوی پرستاری
Keywords: Concept Map, Teaching Strategy, Nursing Student
47
51
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-128-1&slc_lang=fa&sid=1
Masoumi M.
معصومه
معصومی
masoumy@yahoo.com
10031947532846002359
10031947532846002359
Yes
Ebadi A.
عباس
عبادی
10031947532846002360
10031947532846002360
No
Daneshmandi M.
محمد
دانشمندی
10031947532846002361
10031947532846002361
No
Raeisifar A.
افسانه
رئیسی فر
10031947532846002362
10031947532846002362
No