Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1395
1
1
gregorian
2016
4
1
9
1
online
1
fulltext
fa
بررسی اثربخشی آموزش سنتی در مقایسه با آموزش مجازی در یادگیری درس ارزیابی سلامت جنین در دانشجویان مامایی
Comparison the effect of Web-based Education and Traditional Education on midwifery students about survey of fetus health
روشهای نوین تدریس در علوم پزشکی
New Methods of Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
<p dir="rtl"><strong>مقدمه: </strong>آموزش مجازی از جمله روش های نوین و فعال برای ارتقای کیفیت آموزشی است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش سنتی در مقایسه با آموزش مجازی در یادگیری درس ارزیابی سلامت جنین در دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گرفت.</p>
<p dir="rtl"><strong>روش ها: </strong>این مطالعه یک کارآزمایی میدانی است که بر روی 44 نفر انجام شد. دانشجویان به روش سرشماری در دو گروه آموزش سنتی (۲۲ نفر) و آموزش مجازی (22 نفر) قرار گرفتند<span dir="ltr">.</span> پیش آزمون و پس آزمون برای هرگروه قبل و بعد از آموزش انجام گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی، تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.</p>
<p dir="rtl"><strong>نتایج: </strong>اختلاف آماری معنی داری در میانگین نمرات کل، قبل از آموزش بین گروه آموزش مجازی و سنتی دیده نشد، ولی در هر دو گروه آموزش، افزایش میانگین نمره قبل و بعد از آموزش مشاهده شد. طبق آزمون قبل و بعد، هر دو روش آموزش مجازی و سنتی در ارتقای میزان یادگیری دانشجویان مؤثر بودند.</p>
<p dir="rtl"><strong>نتیجه گیری: </strong>آموزش مجازی می تواند همانند روش های آموزش سنتی به نحو مؤثری جهت ارائه برنامه های آموزشی دانشجویان به کار رود. با عنایت به مزایای فراوان آموزش الکترونیکی، بکارگیری آن در برنامه های آتی آموزشی توصیه می شود.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Aims: </strong>Web-based education is one of active and new methods for promotion of educational quality. The aim of this study was to compare the effect of web-based and traditional teaching methods on midwifery students' knowledge about survey of fetus health.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Methods: </strong>In this field-experimental study, 44 midwifery students were divided equally into two groups of web-based (22 students) and face-to-face (22 students). Pre–post test scores were done for both groups, before and after education, then compared within and between groups by Independent and paired T-test.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results: </strong>Based on the findings, there wasn’t any significant differences between web-based and traditional education groups score, but both web-based and face-to-face teaching methods were effective on promotion of students’ knowledge (P<0.02), pre-post test showed both education methods were effective.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion: </strong>Web-based teaching seems to be effective as traditional teaching in education of medical students. With regard to advantages of web-based method, it is recommended to be used in university educational programs.</p>
آموزش مجازی, آموزش سنتی, دانشجویان
Web-based education, Traditional education, students
8
15
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1210-1&slc_lang=fa&sid=1
Soheila
Rabiepoor
سهیلا
ربیعی پور
soheila80@yahoo.com
100319475328460015577
100319475328460015577
No
Midwifery Department, Urmia University of medical sciences, Iran
گروه مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران
Nasrin
KhajeAli
نسرین
خواجه علی
nasrinkh2009@yahoo.com
100319475328460015578
100319475328460015578
No
Medical Education Department, Faculty of Medical Education, Research and Technology Center OF Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی، دفتر تحقیقات و فناوری دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
Elham
Sadeghi
الهام
صادقی
elham.sadeghi86@gmail.com
100319475328460015579
100319475328460015579
Yes
Health Affairs Department, Urmia University of medical sciences, Iran
معاونت امور بهداشتی استان آذربایجان غربی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران