Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1395
1
1
gregorian
2016
4
1
9
1
online
1
fulltext
fa
رابطه تعلل ورزی و کمال گرایی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان پزشکی
The relationship between Persecution and perfectionism with Academic achievement and Burnout in medical students
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>اهداف:</strong> فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی از مهمترین مباحث قابل پژوهش در دانشگاهها است و تشخیص متغیرهای پیش بینی <br>
کنندهی آن بسیار حائز اهمیت است. هدف این تحقیق، تعیین رابطه بین کمال گرایی سازگارانه و ناسازگارانه و تعلل ورزی تحصیلی با فرسودگی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی جندی شاپور بود.<br>
<strong>روشها:</strong> این پژوهش پیمایشی و مقطعی و از نوع همبستگی بود. 200 دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی 1394 به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی (سولومون و راث بلوم)، آزمون کمال گرای مثبت و منفی (استوبر و همکاران) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (نعامی) بود. طرح تحقیق همبستگی از نوع کانونی (متعارف) بود. <br>
<strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که بین مجموعه متغیرهای پیش بین (کمال گرایی سازگارانه و ناسازگارانه سازگازانه و ناسازگارانه و تعلل ورزی تحصیلی) و مجموعه متغیرهای ملاک (فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی) همبستگی کانونی برابر با 0/91 وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که از مجموعه متغیرهای ملاک، عملکرد تحصیلی بیشتر توسط متغیرهای پیش بین (کمال گرایی سازگارانه و ناسازگارانه و تعلل ورزی تحصیلی) تبیین میشود (0/05 > P).<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که از بین متغیرهای ملاک، صرفاً عملکرد تحصیلی و نه فرسودگی تحصیلی به وسیله تعلل ورزی و کمال گرایی سازگارانه و ناسازگارانه قابل پیش بینی هستند. بنابراین ارتباط معنی داری بین فرسودگی تحصیلی و متغیرهای پیش بین مشاهده نشد. بنابراین وجود کمال گرایی سازگارانه و ناسازگارانه و تعلل ورزی تحصیلی میتواند در دانشجویان به عنوان عامل مزاحم در عملکرد تحصیلی عمل مینماید.</p>
<p dir="RTL"></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Aims:</strong> The aim of this study was to investigate the relationship between Persecution, Maladjustment perfectionism and Adjustment perfectionism with Academic achievement and Academic Burnout among medical students.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Methods:</strong> This cross-sectional and correlational study which was performed by medical students from the Medical University of Gondi Shapoor in Ahvaz in 2015. The sample group included 200 medical students who were selected by random-stratified sampling. Procrastination Assessment Scale, Perfectionism Inventory, Academic Burnout Inventory were used for collecting data. Data analysis was conducted by SPSS 20 software using Pearson correlation coefficient and Canonical Correlation Analysis.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results:</strong> The findings indicated that there is a significant relationship between the Predicting Variables (Persecution, Maladjustment perfectionism and Adjustment perfectionism) and the Criteria Variables (Academic achievement and Academic Burnout). The amount of Canonical Correlation (0.91), (<em>P</em><0.05) is an indication of a significant relationship between the two sets of variables.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion:</strong> It can be concluded from this study that academic achievement not Academic Burnout was predicted by Persecution, Maladjustment perfectionism and adjustment perfectionism. Maladjustment perfectionism showed the greatest relationship with academic achievement. So Persecution, Maladjustment perfectionism and adjustment perfectionism can interfere with academic achievement.</p>
تعلل ورزی, کمال گرایی سازگارانه, ناسازگارانه, فرسودگی, عملکرد تحصیلی, دانشجویان پزشکی
Persecution, perfectionism, Academic achievement and Academic Burnout, medical students
34
41
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1217-1&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Dasht Bozorgi
زهرا
دشت بزرگی
zahradb2000@yahoo.com
100319475328460015588
100319475328460015588
Yes
Department of Psychology, Ahvaz branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران