Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1395
7
1
gregorian
2016
10
1
9
4
online
1
fulltext
fa
نقش خودکارآمدی و تاب آوری روان شناختی در تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان
Role of Self- Efficacy and Psychological Resiliency in Academic Procrastination of Students
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p dir="RTL"><strong>زمینه و اهداف:</strong> تعلل ورزی تحصیلی یکی از مؤلفههای تأثیرگذار بر کاهش عملکرد تحصیلی دانشجویان است. همچنین خودکارآمدی و تابآوری روانشناختی جزو مهارتهای مهم زندگی محسوب میشود که با پیامدهای مثبت در بسیاری از جنبههای زندگی همراه هستند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش خودکارآمدی و تابآوری روانشناختی در تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان بود.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش بررسی: </strong>این پژوهش از نوع همبستگی است که برای اجرای آن تعداد 389 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرکرد در سال تحصیلی 1394- 1393 به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه تعلل ورزی، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی و پرسشنامه تابآوری که همگی دارای روایی و پایایی بالابودند، پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار<span dir="LTR">18</span> <span dir="LTR">Spss</span> و به شیوه ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها: </strong>نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین خودکارآمدی و تابآوری روانشناختی با تعلل ورزی تحصیلی ارتباط منفی و معنادار وجود دارد (0/01><em><span dir="LTR">P</span></em>). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که خودکارامدی و تابآوری روانشناختی میتوانند بهطور منفی و معنادار 16 درصد از واریانس تعلل ورزی تحصیلی در دانشجویان را پیشبینی نماید.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری</strong>: تحقیق حاضر نشانگر اهمیت خودکارآمدی و تابآوری روانشناختی در تبیین تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان است. بنابراین ارائه آموزشهایی مبتنی بر یادگیری مهارتهای خودکارآمدی و تابآوری در محیطهای آموزشی، منجر به کاهش تعلل ورزی تحصیلی و درنتیجه عملکرد بهتر تحصیلی در دانشجویان خواهد شد.</p>
<p></p>
<p><strong>Background and Aims:</strong> Academic procrastination is one of the effective factors to reduce students' academic performance. Also self- efficacy and psychological resiliency are among the important life skills that are associated with positive outcomes in many aspects of life. Thus the aim of the current research was to determine the Role of Self- efficacy and resiliency in academic procrastination of Students<span dir="RTL">.</span></p>
<p><strong>Methods: </strong>the research method is a correlation to implement the number of 389 students from payame noor University of Shahr- e Kord in 2013-2014 academic years, were selected through random clustering sampling method and responded to Procrastination questionnaire, general self-efficacy questionnaire and Resiliency questionnaire that all of them had a high validity and reliability. The gathered data were analyzed by spss software using Pearson correlation coefficient and regression analysis.</p>
<p><strong>Results: </strong>results showed that there exist a negative and significant relation between self- efficacy and psychological resiliency with academic procrastination (<em>P</em><span dir="RTL">></span>0/01). The results of regression analysis showed that self- efficacy and psychological resiliency could negatively and significantly predict 16 Percent variance of academic procrastination in students.</p>
<p><strong>Conclusions: </strong>The results highlight the importance of self-efficacy and psychological resilience in determining students' academic procrastination. Thus, providing training based on learning of self-efficacy and psychological resilience skills in academic environments will lead to a reduction of academic procrastination and in conclusion better academic performance in students.</p>
خودکارآمدی, تاب آوری, تعلل ورزی تحصیلی, دانشجو
Quality Of Life, Life Style, Academic Performance, Achievement Education
277
284
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1266-1&slc_lang=fa&sid=1
ziba
soltani
زیبا
سلطانی
soltani1011@yahoo.com
100319475328460020368
100319475328460020368
No
Department of Counseling, Faculty of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
narges
jamali
نرگس
جمالی
nargesejamali@gmail.com
100319475328460020369
100319475328460020369
Yes
Department of General Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
azam
khojasteniam
اعظم
خجسته نیام
khojasteee@gmail.com
100319475328460020370
100319475328460020370
No
Department of Counseling, Islamic Azad University of Quchan Branch, Quchan, Iran
گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان،قوچان،ایران
shahriar
dargahi
شهریار
درگاهی
shahriardargahi@yahoo.com
100319475328460020371
100319475328460020371
No
Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education Science, University of Mohaghegh –Ardabili, Ardabil, Iran
گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران