ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت کارآفرینی
اهداف: فناوری اطلاعات و ارتباطات به اشکال مختلف فناوری اطلاق می شود که به پردازش، نگهداری و ارسال اطلاعات به شکل الکترونیکی میپردازد. بهنظر میرسد این فناوری نوین در خلاقیت جوانان نسبت به کارآفرینی موثر باشد. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر دورههای آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت کارآفرینی دانشجویان بود. روشها: این مطالعه کاربردی روی 160 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند محصل در نیمسال دوم سال تحصیلی 88-1387 که بهروش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام شد. نمونهها به دو گروه 80 نفره شامل افرادی که دوره ICDL را گذرانده بودند و افرادی که این دوره را نگذرانده بودند تقسیم شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محققساخته خلاقیت کارآفرینی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 15 و روشهای آمار توصیفی و آزمون تی مستقل، همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد. یافتهها: بین میزان آشنایی با کامپیوتر و نیز استفاده از اینترنت با خلاقیت، رابطه مثبت و معنیداری بهدست آمد. همچنین بین میزان آشنایی با کامپیوتر و استفاده از اینترنت با خلاقیت در افرادی که دوره ICDL را گذرانده بودند، رابطه مثبت و معنیداری بهدست آمد. میانگین نمره خلاقیت در دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر در گروهی که دوره ICDL را نگذرانده بودند بهصورت معناداری بیشتر بود. نتیجهگیری: دورههای آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت کارآفرینی دانشجویان تاثیر دارد و باعث بالارفتن میزان خلاقیت کارآفرینی دانشجویان میشود.
http://edcbmj.ir/article-1-158-fa.pdf
2011-07-15
53
56
کلیدواژهها: فناوری اطلاعات و ارتباطات، خلاقیت کارآفرینی
The effect Information and communication technology on enterpreneuriad creativity
Aims: Information and communication technology (ICT) is applied to different forms of technology that implement processing, preserving and sending data electronically. It seems that this novel technology affect the youth’s entrepreneurial creativity. This study was carried out with the aim of evaluating the effect of ICT training courses on university students’ entrepreneurial creativity. Methods: This applied study was carried out on 160 students of Islamic Azad University of Birjand during the second academic semester of 2008-2009 who were selected by simple randomized sampling method. Samples were divided into two 80-person groups including those who had passed the ICDL course and those who had not passed it. A researcher-made questionnaire of entrepreneurial creativity was the data collection tool. Data were analyzed by descriptive statistical methods, independent t-test, Pearson correlation and one-way variance analysis using SPSS 15 software. Results: A significant positive relationship was fount between computer and internet utilization and creativity. In addition there was a significant positive correlation between computer and internet utilization and creativity in those who had passed the ICDL courses. The mean creativity score was significantly higher in male students who had not passed the ICDL courses compared to the female students of the same group. Conclusion: ICT training courses affect university students’ entrepreneurial creativity and leads to higher levels of entrepreneurial creativity in university students.
http://edcbmj.ir/article-1-158-en.pdf
2011-07-15
53
56
Keywords: Information & Communication Technology
Entrepreneurial Creativity
Nakhaei K.
karim_nakhaei_1360@yahoo.com
1
AUTHOR
Nakhaei H.
2
AUTHOR
Nakhaei F.
3
AUTHOR
Yousefi F.
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تضمین کیفیت در آموزش برمبنای مدل تحلیل اهمیت/عملکرد
اهداف: اثربخشی در آموزش منابع انسانی تابع کیفیت در این آموزشها است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای کیفیت در آموزش منابع انسانی و ارائه الگوی نوینی برای تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی با استفاده از این مولفهها و سیستم تحلیلی روش تحلیل اهمیت- عملکرد ( IPA ) انجام شد. روشها: این تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی در سال 1389 انجام شد. دادههای کیفی و کمی بهکمک مصاحبه و دو پرسشنامه جمع آوری شد. به منظور انجام مصاحبه، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، 30 آموزش گیرنده و 16 مدرس و برای اجرای پرسشنامه، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای، 94 آموزش گیرنده و 21 مدرس از مدرسان و شرکت کنندگان دوره های آموزشی مرکز آموزش شرکت مخابرات ایران به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با روشهای کیفی و همبستگی پیرسون و اسپیرمن، ضریب تعیین و آزمون T همبسته به کمک نرمافزار SPSS 11.5 تحلیل شد. یافتهها: 48 مولفه کیفیت در آموزش منابع انسانی شناسایی شد و بر اساس این مولفهها و سیستم تحلیلی مدل IPA ، الگویی عملیاتی برای ارزشیابی و تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی ارائه شد. نتیجهگیری: مدل IPA ، در زمینه ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش و بهسازی منابع انسانی، از توان بالایی برخوردار است و میتواند با جزئیات کامل، سیستم آموزشی را آسیبشناسی نموده و به فرآیند تصمیمگیری برای بهبود و تضمین کیفیت، کمک نماید.
http://edcbmj.ir/article-1-136-fa.pdf
2011-07-15
57
65
کلیدواژهها: آموزش منابع انسانی، تضمین کیفیت، رویکرد کیفیت خدمات، مدل تحلیل اهمیت- عملکرد
Quality assurance in training based on the importance/performance analysis model
Aims: Effectiveness of human resources training depends on the quality of training. This study was carried out with the aim of identifying the components of quality in human resources training and proposing a new model of quality assurance in human resources training by using these components and the analytical system of Importance-Performance Analysis (IPA). Methods: This exploratory mixed method study was performed in 2011. Qualitative and quantitative data were collected by interviews and two questionnaires. 30 learners and 16 instructors were selected for interview by purposive sampling method and 94 learners and 21 instructors were selected by stratified random sampling method for filling the questionnaires. All samples were the instructors and learners of Iran Telecommunication Company training courses. Data were analyzed by qualitative statistical methods, Pearson correlation coefficient and paired T-test using SPSS 11.5 software. Results: 48 components of quality in human resources training were identified and an operational model was proposed for evaluation and quality assurance in human resources training based on these components and the IPA model analytical system. Conclusion: The Importance-Performance Analysis (IPA) model is capable of evaluating and assuring quality in human resources training and can precisely identify the strengths and weaknesses of the educational system and provide guidance for strategy formulation in order to improve and assure the quality.
http://edcbmj.ir/article-1-136-en.pdf
2011-07-15
57
65
Keywords: Human Resources Training
Quality Assurance
Service Quality Approach
Importance Performance Analysis Model (IPA)
Fathi Vajargah K.
k-fathi@cc.sbu.ac.ir
1
AUTHOR
Pardakhtchi M. H.
2
AUTHOR
Abolghasemi M.
3
AUTHOR
Mohammad Hadi F.
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بهرهوری در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی
اهداف: تعیین عوامل مثبت و منفی موثر بر یادگیری مهارتهای بالینی برای کاهش مشکلات و افزایش میزان بهرهوری بسیار مهم است. از آنجا که نظرات دانشجویان بهعنوان عنصر اصلی آموزش، میتواند راهگشای برنامههای آینده باشد، پژوهش حاضر بهمنظور تعیین میزان بهرهوری در آموزش بالینی، از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی انجام گرفت. روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی روی 150 نفر از دانشجویان سال آخر پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد که بهروش سرشماری انتخاب شدند، در نیمسال دوم سال تحصیلی 86-1385 انجام شد. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه ای پژوهشگرساخته شامل دو بخش خصوصیات فردی و معیارهای بهرهوری استفاده شد. در معیارهای بهرهوری، 5 حیطه اهداف و برنامه آموزشی، مربی، برخورد با دانشجو، محیط آموزشی و نظارت و ارزشیابی بررسی شد. دادهها ب هکمک نرمافزار SPSS 13 با روشهای آماری توصیفی و آزمون T تکنمونهای تحلیل شد. یافتهها: میانگین امتیازات بهرهوری در آموزش بالینی در حیطه اهداف و برنامهریزی آموزشی 5/4 ± 5/20، در حیطه مربی 6/4 ± 15، در حیطه برخورد با دانشجو 2 ± 4/8، در حیطه محیط آموزشی 6/1 ± 10، در حیطه نظارت و ارزشیابی 9/1 ± 9/7 و بهطور کلی 2/12 ± 8/61 بود. بیشترین امتیاز بهرهوری در حیطه اهداف و برنامهریزی آموزشی و کمترین آن در حیطه نظارت و ارزشیابی بود. نتیجهگیری: میزان بهرهوری در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در 5 حیطه آموزش بالینی در حد متوسط است. افزایش انگیزه در پرسنل مراکز بهداشتی- درمانی برای همکاری در امر آموزش بالینی پیشنهاد میشود.
http://edcbmj.ir/article-1-115-fa.pdf
2011-07-15
67
71
کلیدواژهها: آموزش بالینی، بهرهوری، دانشجویان پرستاری و مامایی
Productivity in clinical education from the nursing and midwifery students’ viewpoint
Aims: Determining negative and positive factors that affect learning clinical skills, is of great importance. Since the viewpoints of students as the main part of education can pave the way for future programs, this study was designed to detect the efficiency rate of clinical education from the viewpoint of nursing and midwifery students in Shahrekord University of Medical Sciences. Methods: This descriptive cross-sectional study was carried out on 150 senior nursing and midwifery students who were selected by census method in the second academic semester of 2006-2007. Data collection was done by a researcher-made questionnaire including individual characteristics and efficiency criteria. Five domains of educational aims and programs, trainer, behavior with students, educational environment and finally supervision and evaluation were assessed. Data were analyzed by SPSS 13 software using descriptive statistical methods and one-sample T-test. Results: The mean scores of efficiency in clinical education was 20.5±4.5 in the domain of and educational aims and programs, 15±4.6 in the trainer domain, 8.4 ±2 in behavior with students, 10.1±1.6 in the domain of environment and 7.9±1.9 in supervision and evaluation. The highest and lowest efficiency rates were respectively observed in educational aims and programs and the supervision and evaluation domains. Conclusion: The efficiency rate in clinical education is “moderate” in five clinical education domains from the viewpoint of midwifery and nursing students studying in the Shahrekord University of Medical Sciences. Increasing the motivation of the personnel of healthcare centers in order to cooperate in clinical education is suggested.
http://edcbmj.ir/article-1-115-en.pdf
2011-07-15
67
71
Keywords: Clinical Education
Efficiency
Nursing and Midwifery Students
Delaram M.
masoumehdelaram@yahoo.com
1
AUTHOR
Salehiyan T.
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی رشته پزشکی عمومی درباره برنامه درسی مقطع علوم پایه
اهداف: برنامه درسی یکی از عناصر یا خرده نظامهای اصلی آموزش عالی هستند که نقش تعیینکننده و غیر قابل انکاری را در راستای تحقق اهداف و رسالتهای دانشگاهها ایفا میکنند. هدف این مطالعه بررسی دیدگاههای دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی قم درباره وضعیت موجود برنامه درسی مقطع علوم پایه بود. روشها: این پژوهش توصیفی روی 107 دانشجو و 20 نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی قم در سال 90-1389 که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته شامل اطلاعات جمعیتشناختی و ارزیابی نگرش دانشجویان نسبت به برنامه دروس مقطع علوم پایه (بافتشناسی، فیزیولوژی، ژنتیک، میکروبشناسی، ایمنیشناسی، آسیبشناسی) در مقیاس لیکرت بود. دادهها با روشهای آماری توصیفی و آزمون T مستقل به کمک نرمافزار SPSS 15 انجام شد. یافتهها: بیشتر دانشجویان مورد مطالعه نسبت به برنامههای درسی در حال اجرای مقطع علوم پایه تا حدودی رضایت داشتند و تفاوت معنیداری بین دختران و پسران وجود نداشت (05/0<p ) و بین نظرات و دیدگاههای دانشجویان و اعضای هیئت علمی نسبت به برنامه های درسی مقطع علوم نیز پایه تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0<p ). نتیجهگیری: بین دیدگاه دانشجویان پزشکی و اعضای هیئت علمی انطباق و همسانی وجود دارد و بین نظرات دختران و پسران دانشجوی رشته پزشکی تفاوتی وجود ندارد. همچنین دانشجویان از سطح دانش و مهارتهای تخصصی خود در محیط آموزش بالینی رضایت دارند.
http://edcbmj.ir/article-1-132-fa.pdf
2011-07-15
73
76
کلیدواژهها: دانشجویان، اعضای هیات علمی، برنامه درسی، رشته پزشکی عمومی، دوره علوم پایه
Viewpoint of general medicine students and faculty members about basic sciences curriculum
Aims: Curriculums are of the core elements or sub-systems of higher education that have a crucial and undeniable role toward universities’ goals and missions. The purpose of this study was to compare the views of students and instructors of Qom Medical University about the current situation of educational curriculum of basic science courses. Methods: This descriptive study was carried out on 107 students and 20 faculty member of Qom Medical University during 2010-2011, who were selected by accidental sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire based on Likert scale that included the demographic characteristics and evaluation of students’ views toward the curriculum of basic science courses (histology, physiology, genetics, microbiology, immunology, pathology). Data analysis was carried out by descriptive statistics and independent T-test using SPSS 15 software. Results: Most of the studied students were somewhat satisfied with the current curriculum of the basic science courses and there was no significant difference between males and females (p>0.05). There was no significant difference between the students and instructors’ views about the curriculum of the basic science courses (p>0.05). Conclusion: there is consistency and similarity between students and faculty members’ viewpoints and there is no significant difference between the opinions of male and female medical students. In addition, students are satisfied with their level of knowledge and skills in clinical environment.
http://edcbmj.ir/article-1-132-en.pdf
2011-07-15
73
76
Keywords: Students
Faculty Members
Curriculum
General Medicine
Basic Science Courses
Faraji Armaki A.
afarajia@gmail.com
1
AUTHOR
Bagher Panahi S.
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی درونی رهیافت مناسب برای بهبود کیفیت نظام آموزش عالی؛ مطالعه موردی
اهداف: ارزیابی درونی نوعی خودارزیابی است که برای پیبردن به کمیت و کیفیت وضعیت آموزشی و پژوهشی گروه توسط واحد آموزشی انجام میشود. هدف این تحقیق، ارزیابی درونی کیفیت آموزشی گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت معلم در ارتباط با هدفها و انتظارات و سپس ارایه پیشنهادات لازم برای بهبود کیفیت وضعیت موجود بود. روشها: این تحقیق توصیفی- کاربردی در سال 1387 و 1388 انجام شد. به دلیل محدود بودن جامعه آماری مورد مطالعه به تمام شماری اعضای هیأت علمی، دانشجویان، مدیر گروه و مسئولان کتابخانه پرداخته شد و از روش نمونهگیری در دسترس برای ارزیابی دانشآموختگان و کارفرمایان آنها استفاده شد. در انجام ارزیابی درونی ابتدا اهداف گروه در سه حیطه دروندادی، فرایندی و بروندادی تصریح و تدوین شده و سپس با توجه به تجربیات ملی و بینالمللی برای سه عامل اصلی درونداد، فرایند و برونداد تعداد 7 عامل، 40 ملاک و 124 نشانگر به همراه معیارهای قضاوت تدوین شد. سپس ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه و چک لیست تهیه و در اختیار نمونههای پژوهش قرار گرفت. دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی بهکمک نرمافزار SPSS 16 تحلیل شد. یافتهها: وضعیت موجود دروندادها، فرایندها، و بروندادهای گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت معلم نسبتاً مطلوب بود و گروه به طور کلی در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار گرفت. نتیجهگیری: گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیتمعلم برای عوامل دروندادی، فرآیندی و بروندادی دارای وضعیت نسبتاً مطلوب است. این ارزیابی درونی باعث شناخت اعضای هیأت علمی گروه و دانشگاه از کیفیت وضعیت موجود شده و مبنایی برای تصمیمگیریهای آتی گروه خواهد شد.
http://edcbmj.ir/article-1-138-fa.pdf
2011-07-15
83
77
کلیدواژهها: آموزش عالی، ارزیابی، ارزیابی درونی، کیفیت، کیفیت در آموزش عالی
Internal evaluation as an appropriate approach to improve higher education system a case study
Aims: Internal evaluation is a kind of self-evaluation that is applied by educational units in order to determine the educational and research situation of the department. The purpose of this study was the application of internal evaluation model in the education technology department of Tarbiat-Moallem University considering the aims and expectations, in order to offer needed suggestions for its quality improvement. Methods : This descriptive applied research was carried out in 2008 & 2009. All faculty members, students, librarians and the head of the department were studied due to the limitation of statistical society. Available sampling method was used for evaluating the alumni and their direct employers. To conduct the internal evaluation, at first, the goals of the department were determined in three categories: input, process and output. Bearing national and international experiences in mind, 7 factors, 40 criteria and 124 indicators along with judgment criteria was determined. Data collection tools including questionnaires and checklists were prepared and distributed among the research samples. Data analysis was carried out by descriptive statistical methods using SPSS 16 software. Results: The current status of the education technology department of Tarbiat-Moallem University in terms of input, process and output was quite desirable leading to a satisfactory level in general. Conclusion : The education technology department of Tarbiat-Moallem University is in a quite desirable level in terms of input, process and output factors. Internal evaluation results in faculty members’ well comprehension of the current situation and this will be used as a basis for the department’s further decisions.
http://edcbmj.ir/article-1-138-en.pdf
2011-07-15
83
77
Keywords: Higher Education
Evaluation
Internal Evaluation
Quality
Quality in Higher Education
Karimyan H.
karimyan_h@yahoo.com
1
AUTHOR
Naderi E.
2
AUTHOR
Attaran M.
3
AUTHOR
Salehi K.
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر دورههای آموزشی ضمن خدمت بر کارآیی نیروی انسانی از دیدگاه کارشناسان ستادی دانشگاه
اهداف: آموزش کارکنان میتواند در کسب تجربه و بهبود عملکرد افراد موثر باشد و همچنین میتواند با دربرداشتن پیشرفت استراتژیک، تضمینکننده بقا و کمال در سازمان باشد. هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش آموزش ضمن خدمت بر کارآیی کارکنان آموزشدیده از دیدگاه کارشناسان شاغل در ستاد دانشگاه علوم پزشکی اراک بود. روشها: این مطالعه مقطعی- تحلیلی روی 126 نفر از کارشناسانی که دوره های آموزش ضمن خدمت را طی سالهای 1380 تا 1385 در ستاد دانشگاه علوم پزشکی اراک گذرانده بودند، انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه پایا و روا و مشتمل بر سوالات کارایی، رضایت، مهارت و توانمندی شغلی بود. دادهها با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی، آزمون تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون ضریب همبستگی پیرسون بهکمک نرمافزار SPSS 11.5 تحلیل شد. یافتهها: رابطه معنیداری بین دوره های آموزشی ضمن خدمت با کارایی، رضایت شغلی، مهارت شغلی و توانمندی شغلی به دست آمد (001/0> p ). بین میانگین نمرات کارایی، رضایت شغلی و مهارت شغلی و توانمندی شغلی در سطوح سه گانه سن (48/0= p )، سطوح تحصیلات (241/0= p ) و سطوح سابقه کار (218/0= p ) ارتباط معنیداری وجود نداشت . نتیجهگیری: از دیدگاه کارشناسان، دورههای آموزش ضمن خدمت موجب ارتقای سطح کارآیی کارکنان میشود. لازم است در آموزش ضمن خدمت، علاوه بر توجه به ارتقای مهارت و کارآیی شغلی کارکنان، پرورش ویژگیهای شخصیتی، تقویت فرهنگ سازمانی و منش آنان نیز مورد توجه قرار گیرد.
http://edcbmj.ir/article-1-78-fa.pdf
2011-07-15
85
89
کلیدواژهها: آموزش، کارآیی، مهارت، رضایت، توانمندی شغلی
Effect of in-service educational courses on human resources efficiency from university experts’ point of view
Aims: Employees’ training can be effective in gaining experience and improving individuals’ function and can also guarantee the survival and perfection of the organization by strategic improvement. The main aim of the present research was to determine the effect of in-service training on trained employees’ efficiency from experts’ point of view in the central office of Arak medical University of Medical Sciences. Methods: This cross-sectional analytical study was carried out on 126 experts who had passed their in-service training courses in the central office of Arak University of Medical Sciences during 2001-2006. Data collection was carried out by a reliable and valid questionnaire including questions on occupational efficiency, satisfaction, skill and capability. Data are analyzed by descriptive statistical methods, independent t-test ، one-way variance analysis and Pearson correlation coefficient using SPSS 11.5 software. Results: There was a significant correlation between in-service training courses and efficiency, occupational satisfaction, skill and capability (p<0.001). Meanwhile, there was no significant relationship between the average scores of efficiency, satisfaction, skill and capability with the three levels of age (p=0.48), education levels (p=0.241) and employment duration levels (p=0.218). Conclusion: In-service training courses will lead to promotion of employees’ efficiency level from experts’ point of view. Developing the employees’ personal characteristics, reinforcement of organizational culture and attitude along with paying attention to promoting their skills and occupational efficiency should be considered.
http://edcbmj.ir/article-1-78-en.pdf
2011-07-15
85
89
Keywords: Education
Efficiency
Skill
Satisfaction
Occupational Capability
Rabiee F.
fatemerabiei@yahoo.com fatemerabiei@yahoo.com fatemerabiei@y
1
AUTHOR
Moayedi S. N.
2
AUTHOR
Naderi Z.
3
AUTHOR
Aliabadi Farahani K.
4
AUTHOR
Shamsi M.
5
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
نقش آموزش عالی در یادگیری مادامالعمر
مقدمه: تغییرات وسیع اقتصادی- اجتماعی و فناوری، تاثیر قوی بر نظامهای تعلیم و تربیت در کشورهای صنعتی نشان داده است. مفاهیم و عباراتی همچون جامعه اطلاعاتی، اقتصاد دانش محور و جوامع یادگیری، هماکنون ویژگی برجستهای در مسیر اصلی مباحث سیاسی آموزشی و دولتی شده و اهمیّت یادگیری در هر مرحله از توسعه انسانی به شکل گستردهای قابل تشخیص است. ا مروزه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان مکانهای کلیدی برای توسعه یادگیری مادام العمر در نظر گرفته میشوند. هدف از ارائه این مقاله مروری بررسی یادگیری مادام العمر و نقش آموزش عالی در توسعه آن بود. نتیجهگیری: یادگیری مادامالعمر میتواند بهعنوان مجموعهای از اصول راهنما برای توسعه به جای مسالهای اضافی برای موسسات آموزش عالی ارایه شود. برای ایجاد و توسعه یادگیری مادامالعمر در آموزش عالی، موسسات نیازمند توسعه آگاهی نظاممند و تحلیل ارتباطات داخلی بین سطوح گوناگون سازمانهای خود و درک چگونگی وابستگی این عوامل با تعاملات شناختی و عاطفی یادگیری هستند. یادگیری مادامالعمر تعقیبکننده اهداف عمومی مانند عمومیسازی آموزش هم در کیفیت و هم در کمّیت و اقامهکننده اصل یادگیری واقعی در آموزش اجباری و تسهیلکننده توسعه و پیشرفت از تحصیل بهکار است. برای این منظور نیاز به عزم ملی در سطح جامعه و آموزش عالی است و بایستی این نگرش به واقعیت و باور در ذهن افراد جامعه تبدیل شود.
http://edcbmj.ir/article-1-102-fa.pdf
2011-07-15
91
94
کلیدواژهها: آموزش عالی، یادگیری مادام العمر، یادگیری
Role of higher education in lifelong learning
Introduction: Extensive socio-economic and technological changes have shown a potent effect on educational systems in industrial countries. Concepts and statements such as the Information Society, the Knowledge-Based Economy and the Learning Society has now become prominent characteristics in the main path of political-educational and governmental issues and the importance of learning is vastly distinguishable in each stage of human development. Universities and higher education institutes are nowadays considered as the key places of developing the lifelong learning. The purpose of this review article was to evaluate the lifelong learning and the role of high education in its development. Conclusion: Lifelong learning can be proposed to high education institutes as a set of guidelines instead of an excess topic. Institutes have to develop organized awareness, analyze internal relationships among their different organizational levels and comprehend the manner of these factors’ dependence on cognitive and emotional interactions of learning in order to create and develop lifelong learning in high education. Lifelong learning follows the general aims such as generalization of education regarding both quality and quantity and is the expresser of the genuine learning principle in obligatory education and the facilitator of advancement from education to work. National certainty is needed in society and high education institutes for this purpose and this attitude should become a belief and reality in individuals’ minds all over the society.
http://edcbmj.ir/article-1-102-en.pdf
2011-07-15
91
94
Keywords: High Education
Lifelong Learning
Learning
Mohammadi Mehr M.
Mojganmehr20@yahoo.com
1
AUTHOR
Maleki H.
2
AUTHOR
Abbas Pour A.
3
AUTHOR
Khoshdel A. R.
4
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
آسیب شناسی ارزشیابی برنامه درسی در آموزش عالی
مقدمه: زمانی که مفهوم ارزشیابی مطرح میشود، از آن بهعنوان تعیین کننده ارزش یا شایستگی نام برده می شود. دو دهه قبل ارزشیابی برنامه درسی بهعنوان حوزه مطالعاتی مستقلی در رشته علوم تربیتی ظاهر شد. با وجود اینکه معمولاً مساله اصلی ارزشیابی فراگیران است تا ارزشیابی برنامههای آموزشی، نیاز به مطالعه و بررسی عمیق ماهیت و کیفیت اصلاح برنامههای درسی، یک مجموعه از مفاهیم، اصول، روشها، نظریهها و الگوهای جدید را موجب شد. این عقاید و روشهای جدید مبنای حوزه جدید ارزشیابی برنامه درسی هستند. ارزشیابی از برنامه درسی در آموزش عالی با چالشهای متعددی مواجه است و هنوز جایگاه خود را در ساختار برنامه ریزی درسی پیدا نکرده است. این پژوهش با هدف پرداختن به چالشهایی که ارزشیابی برنامه درسی در آموزش عالی با آن مواجه است و ارایه رهنمودهایی در این خصوص انجام شد. نتیجهگیری: از جمله چالشهای مهم در مورد ارزشیابی برنامههای درسی آموزش عالی مشخصنبودن معنای برنامه درسی و ارزشیابی برنامه درسی، فقدان برنامه مشخص و قانونمند برای انجام ارزشیابی برنامه درسی، عدم استفاده از متخصصان داخل و خارج دانشگاه برای انجام صحیح ارزشیابی، مشخصنکردن بودجه لازم برای انجام ارزشیابی، بیتوجهی به نتایج ارزشیابی و غیره است.
http://edcbmj.ir/article-1-129-fa.pdf
2011-07-15
95
100
کلیدواژهها: برنامه درسی، ارزشیابی آموزشی، ارزشیابی برنامه درسی، آموزش عالی
Pathology of curriculum evaluation in higher education
Introduction: The time when the concept of evaluation is presented, it is considered as a determining value or competency. Two decades ago, an evaluation of the curriculum as an independent field of study appeared in educational sciences. Although the main issue is to evaluate learners rather than curriculums, the need to deep study of the nature and quality of curriculum reform led to a set of new concepts, principles, methods, theories and models. These ideas and new methods are the bases of the new domain of curriculum evaluation. Curriculum evaluation in higher education has faced a lot of challenges and has not yet found its position in curriculum construction. This research was carried out to investigate the challenges of curriculum evaluation in higher education and present guidelines on this issue. Conclusion: Lack of exact definition of curriculum and curriculum evaluation, lack of a defined and legal program for curriculum evaluation, lack of using professionals from inside and outside universities for the correct performance of evaluation, not defining the evaluation budget, ignoring the evaluation results and etc are of important challenges of curriculum evaluation in higher education.
http://edcbmj.ir/article-1-129-en.pdf
2011-07-15
95
100
Keywords: Curriculum
Educational Evaluation
Curriculum Evaluation
Higher Education
Momeni Mahmouei H.
moameni_57@yahoo.com
1
AUTHOR