ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل کیفیت آموزش مجازی و حضوری؛ دانشگاه امیرکبیر
اهداف: امروزه کیفیت در آموزش عالی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. گسترش کمی نظام آموزش عالی بدون توجه به کیفیت، پیامدهای نامطلوبی بههمراه خواهد داشت. هدف این پژوهش، تحلیل شکاف کیفیت خدمات آموزش مجازی و حضوری از دیدگاه دانشجویان بود. روشها: در این پژوهش توصیفی- پیمایشی، 200 نفر از دانشجویان حضوری و مجازی دانشگاه امیرکبیر در سال تحصیلی 91-1390 با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته کیفیت خدمات آموزشی بر اساس 11 مولفه در قالب 36 سئوال بود که پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 91/0 و روایی آن بهصورت محتوایی و سازه تایید شد. تحلیل دادهها در سطح توصیفی و استنباطی (آزمونهای T زوجی و T تکنمونهای) بهکمک نرمافزار SPSS 18 انجام شد. یافتهها: تمام مولفهها با میانگین 40/0±77/3 بالاتر از حد متوسط بودند. مولفه قابلیت اطمینان، (47/0±92/3) بالاترین و مولفه اعتبار (38/0±00/3) کمترین میانگین را داشت. مولفههای قابلیت اطمینان، امنیت، دسترسی، ارتباطات، اعتبار، ادب و انعطافپذیری در آموزش مجازی و حضوری تفاوت معنیدار داشتند، اما در سایر مولفهها این تفاوت معنیدار نبود. ابعاد قابلیت اطمینان و شایستگی بهترتیب بیشترین و کمترین شکاف را داشتند. نتیجهگیری: میانگین مولفههای کیفیت خدمات آموزشی بالاتر از حد متوسط است.
http://edcbmj.ir/article-1-335-fa.pdf
2014-05-26
75
81
کیفیت خدمات
آموزش حضوری
آموزش مجازی
دانشگاه
دانشجویان
Analysis of Virtual and Face to Face Training Quality Amir Kabir University
Aims: Nowadays, quality in higher education has been highly taken into consideration. Quantitative development of higher education, if quality is not taken into consideration, has inappropriate consequences. The aim of this study was to analyze the quality gap of virtual and face-to-face education services from the view points of the students. Methods: In this descriptive-survey study, 200 students of the virtual and face-to-face students of Amir Kabir University were selected at the academic year of 2011-12, using stratified random sampling method. The study tool was the researcher-made questionnaire of quality of the educational services, based on 11 components in the format of 36 questions, and its reliability was confirmed with Cronbach’s alpha coefficient of 0.91 and its validity was confirmed as content and structure. Data analysis was performed in descriptive and inferential level (paired T and one-sample T tests), using SPSS 18 software. Results: All the components were more than moderate level with the average of 3.77±0.40. The components of capability of assurance (3.92±0.47) and credit (3.00±0.38) had the highest and the lowest average respectively. The components of assurance, security, availability, communication, credit, politeness and flexibility in virtual and face-to-face education had significant difference, but in other components, the difference was not significant. The dimensions of capability of assurance and credit had the maximum and the minimum gap respectively. Conclusion: The average of the components of quality of educational services is more than moderate level.
http://edcbmj.ir/article-1-335-en.pdf
2014-05-26
75
81
Quality of the Services
Face-to face education
Virtual education
University
Students
Rahimi H.
hamid_rahimi_1982@yahoo.com
1
Education Department, Human Sciences Faculty, Kashan University, Kashan, Iran
AUTHOR
Shahin A.
2
Management Department, Administrative
AUTHOR
Agha Babayi R.
3
Education Department, Educational
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر آموزش احیای قلبی- ریوی مبتنی بر مدل تثبیت موقعیت بر افسردگی، اضطراب و استرس پرستاران بخش مراقبت ویژه
اهداف: پرستاران از جمله گروههای ارایهدهنده مراقبت هستند که در معرض استرس، اضطراب و افسردگی قرار میگیرند و استرس، افسردگی و اضطراب از مشکلات رایج آنهاست . هدف این مطالعه، بررسی تاثیر آموزش احیای قلبی- ریوی بر میزان افسردگی، اضطراب و استرس پرستاران بخشهای ویژه، مبتنی بر مدل تثبیت موقعیت بود. روشها: این مطالعه بهروش نیمهتجربی در سال 1391 انجام شد. جامعه آماری، همه پرستاران شاغل در بخشهای ویژه بیمارستان منتخب شهر تهران بودند که از بین آنها تعداد 30 پرستار بهشیوه نمونهگیری تصادفی و بر اساس فرمول آلتمن انتخاب شدند . ابزار گردآوری دادهها شامل فرم اطلاعات دموگرافیک و فرم کوتاه پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس بود . به این منظور، قبل و بعد از آموزش احیای قلبی- ریوی مبتنی بر مدل تثبیت موقعیت، میانگین نمرات افسردگی، اضطراب و استرس پرستاران مقایسه شد و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 15 و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافتهها: میانگین نمرات افسردگی، اضطراب و استرس پرستاران، قبل و بعد از آموزش دارای تفاوت معنیدار بود (0001/0>p). بین وجود افسردگی، اضطراب و استرس در افراد با ویژگیهای فردی آنان رابطه معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: آموزش احیای قلبی- ریوی مبتنی بر مدل تثبیت موقعیت برای پرستاران در بخشهای ویژه موجب کاهش استرس، اضطراب و افسردگی شده و بهدنبال آن تثبیت موقعیت که همان مراقبت در بخش ویژه است، تقویت میشود .
http://edcbmj.ir/article-1-488-fa.pdf
2014-05-26
83
88
افسردگی
اضطراب
استرس
پرستاران بخش ویژه
مدل تثبیت موقعیت
آموزش احیای قلبی- ریوی
Effect of Cardiopulmonary Resuscitation Training Based on Stabilizing Model on Depression, Anxiety and Stress of Intensive Care Unit Nurses
Aims: Nurses are one of the care groups that undergo stress, anxiety and depression, and stress, anxiety and depression are of their current problems. The aim of this study was to evaluate the effect of cardiopulmonary resuscitation training on the rate of depression, anxiety and stress of the intensive care unit nurses, based on the positioning model. Methods: This study was performed at the year 2012, using semi-empirical method. The statistical population was all the nurses working at the intensive care units of selected hospitals in Tehran, and 30 nurses were selected from them, using random sampling and based on Altman formula. The tool for data collecting includes demographic information form and short form of depression, anxiety and stress questionnaire (DASS-21). To this end, the averages of the scores of depression, anxiety and stress of the nurses were compared, before and after cardiopulmonary resuscitation training based on the positioning model, and data were analyzed, using SPSS 15 software and descriptive and inferential statistical tests. Results: The averages of the scores of depression, anxiety and stress had a significant difference (p=0.0001) before and after training. No significant correlation was observed between the existence of depression, anxiety and stress among people with their personality. Conclusion: Cardiopulmonary resuscitation training based on the positioning model for nurses of the intensive units results in the decrease of stress, anxiety and depression, and following it, positioning which is the same as care in the intensive unit, is reinforced.
http://edcbmj.ir/article-1-488-en.pdf
2014-05-26
83
88
Depression
Anxiety
Stress
Intensive Care Unit Nurses
Positioning Model
Cardiopulmonary Resuscitation Training
Sohrabi A.
1
Behavioral Sciences Research Center, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Mahmoudi H.
h.mahmoudi@bmsu.ac.ir
2
Medical-Surgical Department, Nursing Faculty, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Salamezadeh Zavareh E.
3
Military Nursing Department, Nursing Faculty, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Siratinir M.
4
Psychiatric Nursing Department, Nursing Faculty, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر تدریس همزمان آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان بر یادگیری دانشجویان بهداشت حرفهای
اهداف: در اصلاحات برنامه آموزش پزشکی، تلفیق تئوری و عمل در آموزش مورد تاکید قرار گرفته است. دروس آناتومی و فیزیولوژی به عنوان دروس پایهای اهمیت اساسی دارند. هدف این پژوهش تعیین تاثیر تدریس همزمان آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان بر یادگیری دانشجویان رشته بهداشت حرفهای بود. روشها: این بررسی در قالب مطالعه تجربی در میان دانشجویان بهداشت حرفهای دانشکده بهداشت مشهد در سال93-1392 انجام شد. افراد نمونه به دو گروه آزمایش (25 نفر) و گواه (18 نفر) تقسیم شدند. طرح درس با استفاده از نظرات کارشناسان، تدوین شد. تدریس همزمان دروس آناتومی و فیزیولوژی برای گروه آزمایش و تدریس جداگانه برای گروه گواه، توسط یک مدرس انجام شد. نتایج ارزیابیها در پایان دوره در قالب نرم افزار SPSS 11 و آزمون T استودنت مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: بین میانگین نمره نهایی فیزیولوژی دو گروه گواه (95/0±36/18) و آزمایش (64/0±40/19) اختلاف معنیداری مشاهده شد (05/0=p). اما بین نمره نهایی آناتومی دو گروه تفاوت معنیداری مشاهده نشد. اختلاف مشاهدهشده در برخی از مباحث دروس فیزیولوژی و آناتومی، معنیدار بود. نتیجهگیری: تدریس همزمان دروس آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان موجب افزایش یادگیری دانشجویان رشته بهداشت حرفهای در درس فیزیولوژی و بهویژه در مباحث عصب و عضله، ریه و بینایی و شنوایی در فیزیولوژی و اندامهای فوقانی و تحتانی و قلب در آناتومی میشود.
http://edcbmj.ir/article-1-526-fa.pdf
2014-05-26
89
92
آموزش پزشکی
بهداشت حرفهای
فیزیولوژی
آناتومی
تدریس همزمان
Effect of Simultaneous Teaching of Human Anatomy and Physiology on Occupational Health Students’ Learning
Aims: Modulation of theory and practice in training is emphasized in the reforms of the medical training course. The courses of anatomy and physiology, as basic courses, are important. The aim of this study was to determine the effect of simultaneous teaching of anatomy and physiology of the human body on occupational health students’ learning. Methods: This study was performed as an empirical study among the occupational health students of the health faculty of Mashhad in 2013-14. The sample members were divided into two Control (18 persons) and Experiment (25 persons) groups. The lesson plan was compiled, using comments of experts. Simultaneous teaching of the anatomy and physiology courses and separate teaching were conducted by one teacher for group experiment and group control respectively. Data from the evaluations were evaluated at the end of the course, using SPSS 11 software and T-student test. Results: There was a significant difference between the final score of physiology in control (18.36±0.95) and experiment (19.40±0.64) group (p=0.05). But, no significant difference was observed between the final scores of anatomy of the two groups. The observed difference between some topics of the courses of physiology and anatomy was significant. Conclusion: Simultaneous teaching of the courses of anatomy and physiology of the human body results in the development of the occupational health students’ learning in the course of physiology, particularly in the topics of nerve and muscle, lung and optic and auditory in physiology, and upper and lower extremities and the heart in anatomy.
http://edcbmj.ir/article-1-526-en.pdf
2014-05-26
89
92
Medical Training
Occupational Health
Physiology
Anatomy
Simultaneous Teaching
Assadi S.N.
assadin@mums.ac.ir
1
“Health Sciences Research Center” and “Occupational Health Engineering Department, Health School”, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل موثر بر موفقیت یادگیری الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران
اهداف: چهار عامل محتوی (مطالب)، استاد، دانشجو و سامانه مجازی از عناصر تشکیلدهنده آموزش مجازی هستند که توجه به نقش هر یک از این عناصر در موفقیت یادگیری الکترونیکی بسیار حایز اهمیت است. اااا این مطالعه با هدف بررسی میزان تاثیر چهار عامل محتوی، استاد، دانشجو و سامانه مجازی بر موفقیت یادگیری الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان انجام شد. روشها: این مطالعه تحلیلی مقطعی، با استفاده از روش سرشماری روی 60 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مجازی رشته آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پردیس همت) در سال 1391 انجام شد. ابزار اصلی جمعآوری دادهها، دو پرسشنامه محققساخته (پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه گردآوری اطلاعات) بود که پس از تایید روایی صوری و محتوایی و همچنین پایایی، مورد استفاده قرار گرفت. نتایج بهدستآمده با نرمافزار SPSS 16 و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای T تکنمونهای و فریدمن) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: از دیدگاه دانشجویان مورد مطالعه، تاثیر عوامل محتوی با میانگین 19/0±41/3 و استاد با میانگین 31/0±57/3 بر موفقیت یادگیری الکترونیکی بسیار زیاد و تاثیر عوامل دانشجو با میانگین 28/0±44/2 و سامانه مجازی با میانگین 36/0±91/2 بر موفقیت یادگیری الکترونیکی زیاد بود. رتبه میانگین نمرات برای مولفههای استاد 52/3، محتوی 33/3، سامانه مجازی 05/2 و دانشجو 1/1 بود (001/0>p). نتیجهگیری: بنابر نظر دانشجویان، میزان تاثیر دو عامل محتوی و استاد بر موفقیت یادگیری الکترونیکی بسیار زیاد و میزان تاثیر دو عامل دانشجو و سامانه مجازی زیاد است. عوامل استاد، محتوی، سامانه مجازی و دانشجو بهترتیب بیشترین تا کمترین رتبه تاثیر بر یادگیری را دارند.
http://edcbmj.ir/article-1-433-fa.pdf
2014-05-26
93
97
آموزش مجازی
یادگیری الکترونیکی
یادگیری موثر
Effective E-Learning View Point of Tehran University of Medical Sciences Virtual Faculty Post-Graduate Students
Aims: From the components of virtual education are content (entries), teacher, student and virtual systems, and observance the role of each one is very important in the success of e-learning. The aim of this study was to evaluate the effect level of the four components of content, teacher, student and virtual system on the success of e-learning from the students’ points of view. Methods: This cross-sectional study was conducted over 60 students of the virtual graduate stage of the field of medical education of Tehran Medical University (Hemmat college), using census method in 2012. Main tools for data collecting were two researcher-made questionnaires (demographic questionnaire and data collection questionnaire), that were used after formal and content validity confirmation and, also, after reliability confirmation. Data were analyzed, using SPSS 16 software and descriptive and inferential statistics methods (One-sample T and Friedman tests). Results: From the view points of the students who were under study, the effect of the components of content- with the average of 3.41±0.19- and teacher- with the average of 3.57±0.31- on the success of e-learning was very high, and the effect of the components of student- with the average of 2.44±0.28- and virtual systems- with the average of 2.91±0.36- on the success of e-learning was high. Ranks of mean scores for the components of teacher, content, virtual systems and student were 3.52, 3.33, 2.05 and 1.1 respectively (p<0.001). Conclusion: According to the students’ view points, the effect level of the two components of content and teacher on the success of e-learning is very high and the effect level of the two components of student and virtual systems is high. The components of teacher, content, virtual systems and student have the highest to the lowest rank of effect on learning respectively.
http://edcbmj.ir/article-1-433-en.pdf
2014-05-26
93
97
Virtual Education
E-learning
Effective Learning
Golband F.
1
Medical Education Department, Virtual School ,Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Mojtahedzadeh R.
2
E-learning Department, Virtual School ,Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Hosseini A.F.
3
Statistics & Mathematics Department, Management and Medical Information School, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Mirhosseini F.
4
Anesthesia Department, Allied Health Sciences School, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
AUTHOR
Bigdeli SH.
shb555@yahoo.com
5
“Center of Educational Research in Medical Sciences (CERMS)” and “Medical Education Department, Medicine School”, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بازنگری برنامه درسی پزشکی عمومی با رویکرد طب نظامی
اهداف: آموزش پزشکی کنونی، نیاز دانشآموختگان این رشته را با توجه به نیازهای جدید پیشآمده، بهویژه در زمینه طب نظامی برآورده نمیسازد. بنابراین اصلاح برنامه درسی آن، امری ضروری بهنظر میرسد. این مطالعه با هدف بازنگری برنامه درسی پزشکی عمومی با رویکرد طب نظامی و تعیین برنامه درسی طب نظامی انجام گرفت. روشها: این مطالعه از نوع ترکیبی شامل دو بخش کیفی و کمی است. در بخش کیفی، مرور توصیفی منابع و متون با روش فیشبرداری و در بخش کمی، تحقیق پیمایشی با نظرسنجی از کارشناسان طب نظامی بهروش دلفی و نهایتاً جلسه متمرکز گروه متخصصان انجام شد و اطلاعات لازم در این زمینه بهدست آمد. یافتهها: ضرورت برنامه درسی پزشکی با رویکرد طب نظامی در حد خیلی زیاد ارزیابی شد. تعداد 14 عنوان هدف یادگیری با بیش از 75% توافق کارشناسان برای پزشک نظامی در برنامه درسی تعیین شد. 5 عنوان درس برای دروس پایه طب نظامی بهحجم کلی 7 واحد و 10 عنوان درس برای دروس تخصصی بالینی نظری طب نظامی بهحجم کلی 19 واحد، همچنین 5 دوره کارآموزی- کارورزی برای دروس بالینی بهحجم کلی 11 هفته تعیین شد. نتیجهگیری: برنامه درسی جدید برای رشته پزشکی با رویکرد طب نظامی دارای 14 عنوان هدف کلی در حیطههای دانشی، نگرشی و مهارتی و تعداد 26 واحد درسی نظری- عملی طب نظامی شامل دروس پایه و اصلی و تخصصی و همچنین 11 هفته دوره کارورزی مهارتهای طب نظامی و حوادث است که باید به برنامه درسی کشوری این رشته اضافه شود.
http://edcbmj.ir/article-1-598-fa.pdf
2014-05-26
99
105
برنامه درسی
پزشکی عمومی
رویکرد طب نظامی
General Physician Curriculum Reviewing with Military Medicine Approach
Aims: Current medical education does not satisfy needs of the graduates of this discipline according to the ongoing new demands, especially in the field of military medicine. Therefore, reform of its curriculum seems to be necessary. The aim of this study was to reform the curriculum of general medicine with military medicine approach and to determine military medicine curriculum. Methods: This study is of the combined kind, including two parts of qualitative and quantitative. In the qualitative part, descriptive review of sources and literature was performed, using method of taking notes, and in qualitative part, survey study was performed with conducting a poll from military medicine experts, using Delphi method and, finally, holding up the focused meeting of the group of professionals, and needed data of this domain were obtained. Results: Necessity of the medicine curriculum with military medicine approach was estimated a very high level. 14 titles for the aim of learning were determined in the curriculum for military medicine with more than 75% agreement of the experts. 5 course titles were determined for basic courses in military medicine with the total volume of 7 units, and 10 course titles were determined for theoretical clinical specialized courses of military medicine with the total volume of 19 units, also 5 titles were determined for clinical courses with the total volume of 11 weeks. Conclusion: The new curriculum for medicine discipline with military medicine approach has 14 titles of general aim in the domains of knowledge, attitude and skill, and 26 theoretical-practical course units of military medicine, including basic, main and specialized courses, and also, 11 weeks internship course of events and military medicine skills, that must be added to the national curriculum of this discipline.
http://edcbmj.ir/article-1-598-en.pdf
2014-05-26
99
105
Curriculum
General Medicine
Military Medicine Approach
Rahmani R.
rahmani@bmsu.ac.ir
1
Military Nursing Department, Nursing Faculty, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Mehrvarz Sh.
2
General Surgery Department, Medicine Faculty, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر فناوریهای نوین بر کارآیی و اثربخشی آموزش
اهداف: استفاده از فناوریهای نوین آموزشی توسط متخصصان تعلیم و تربیت مورد تاکید قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر فناوریهای نوین بر کارآیی و اثربخشی آموزشی بود. روشها: این پژوهش توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. فناوریهای نوین در قالب ۵ فاکتور اصلی که شامل؛ پایگاه دادههای علمی، نرمافزارهای کاربردی، فیلمهای آموزشی، اینترنت و رایانه بود، مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش در میان دانشجویان کارشناسی و ارشد دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 اجرا شد. ۳۵۶ نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند که در نهایت ۲۹۱ پرسشنامه توسط آنها تکمیل شد. دادههای مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه محققساخته جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 20 و آزمون Smart PLS برای بررسی برازش مدل مفهومی تدوینشده، استفاده شد. یافتهها: فناوریهای نوین (91/4=t)، و فاکتورهای آن مانند پایگاه دادههای علمی (47/2=t)، اینترنت (44/2=t)، فیلم های آموزشی (42/2=t)، و رایانه (73/2=t)، بر کارآیی و اثربخشی آموزشی تاثیر مثبت و معنیدار داشتند، درحالیکه نرمافزارهای آموزشی (42/0=t) بر کارآیی و اثربخشی آموزشی تاثیر معنیدار نداشت. نتیجهگیری: پایگاه دادهها، اینترنت، فیلمهای آموزشی و کاربرد رایانه از شاخصهای فناوریهای نوین بر کارآیی و اثربخشی آموزش موثر هستند.
http://edcbmj.ir/article-1-468-fa.pdf
2014-05-26
107
113
فناوریهای نوین
کارآیی
اثربخشی
آموزش
دانشجویان
Comparison of Complications of General and Spinal Anesthesia after Cesarean
Aims: The use of the new educational technologies has been emphasized by the education experts. The aim of the study was to evaluate the effect of new technologies on efficiency and effectiveness of teaching. Methods: This study was a descriptive survey study and, according to the aim, it was practical. The new technologies were considered in the format of 5 main items which included scientific database, application softwares, educational movies, internet and computer. The study was conducted among the undergraduate and graduate students at Isfahan University during the academic year 2012-13. 356 persons were selected through random sampling, and finally 291 questionnaires were completed by them.The required data for the study were collected, using researcher-made questionnaire. SPSS 20 software was used for data analysis and Smart PLS test was used for evaluating the fitness of the codified conceptual model. Results: The obtained results showed that the new technologies (t=4.91), and its items like scientific database (t=2.47), internet (t=2.44), educational movies (t=2.42) and computer (t=2.73) had a positive and significant effect on efficiency and effectiveness of teaching, while educational softwares with the value of (t=0.42) did not have a signficant effectiveness on efficiency and effectiveness of teaching. Conclusion: The new technologies are effective on efficiency and effectiveness of education. The items of database, internet, education movies and application of computer are effective on efficiency and effectiveness of teaching.
http://edcbmj.ir/article-1-468-en.pdf
2014-05-26
107
113
Modern Technologies
Efficiency
Effectiveness
Teaching
Students
Cheraghiyan Radi A.
amin.radi90@gmail.com
1
Educational Planning Department, Psychology & Educational Sciences Faculty, Isfahan University, Isfahan, Iran
AUTHOR
Abedi Sharbiyani A.A.
2
Business Administration Department, Economics & Administrative Sciences Faculty, Isfahan University, Isfahan, Iran
AUTHOR
Najafi H.
3
Educational Sciences Department, Psychology & Educational Sciences Faculty, Khalkhal Branch, Payam-e-Noor University, Khalkhal, Iran
AUTHOR
Nosrati Heshi K.
4
Philosophy of Education Department, Psychology & Educational Sciences Faculty, Isfahan University, Isfahan, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد تلفن همراه در ارایه محتوای آموزشی به دانشجویان
اهداف: در سالهای اخیر، علاقه به یادگیری همراه و استفاده از تجهیزات قابل حمل مانند تلفنهای همراه افزایش یافته است. فناوری تلفن همراه یکی از نمودهای فناوری اطلاعات و ارتباطات است که مانند سایر فناوریهای ارتباطی به حوزه آموزش راه یافته و بهعنوان آموزش مبتنی بر تلفن همراه مطرح شده است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی کاربرد تلفن همراه در ارایه محتوای آموزشی به دانشجویان بود. روشها: این پژوهش کاربردی و نیمهتجربی در جامعه دانشجویان رشته مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری اجرا شد. نمونههای پژوهش، با توجه به انتخاب درس خاص، کل دانشجویان ترم چهارم بهتعداد 40 نفر بودند که بهروش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها، آزمون محققساخته 20سئوالی بود. روایی محتوایی این آزمون با تایید متخصصان این امر و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 84/0 بهدست آمد. دادهها بهکمک نرمافزار SPSS 18 و آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای T مستقل و T وابسته) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمرات پاسخهای صحیح در گروه کنترل و گروه آزمایش، در مرحله پیشآزمون و همچنین مرحله پسآزمون تفاوت معنیداری نداشت. میانگین نمرات در گروه کنترل ، در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون با هم تفاوت معنیدار داشت (015/0=p). در گروه آزمایش نیز میانگین نمرات در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون دارای تفاوت معنیدار بود (003/0= p). نتیجهگیری: انتقال مطالب درسی از طریق تلفن همراه و در قالب پیامک، در یادگیری دانشجویان موثر است؛ هرچند این نوع انتقال محتوای آموزشی، برتری خاصی نسبت به روش سخنرانی ندارد.
http://edcbmj.ir/article-1-438-fa.pdf
2014-05-26
115
120
تلفن همراه
پیامک
دانشجویان رشته مامایی
درس تنظیم خانواده
Cell Phone Applicability in Providing Educational Content to Students
Aims: At the recent years, the interest in the mobile learning and the use of the portable equipment like the mobile phones has increased. The mobile phone technology is one of the aspects of ICT, which, like other communicational technologies, has entered into the domain of teaching and considered as mobile phone based teaching. The aim of this study was to investigate the usage of mobile phone in providing educational content for students. Methods: This applied and semi-experimental study was performed among the midwifery students’ society of Islamic Azad University, Sari branch. The study samples were, according to a selection of a special course, all 40 students of the fourth semester, who were entered to the study with the usage of census method. The tool for collecting data was 20 questions researcher made test. The content validity of this test was obtained by the experts’ confirmation and its reliability was obtained with the usage of Cronbach’s alpha coefficient 0.84. Data were analysed, using SPSS 18 software and descriptive and inferential statistics (independent and dependent T tests). Results: There was not a significant difference between the average of the scores of the true responses in control group and experiment group, at the pre-test stage and, also, at the post-test stage. The averages of the scores in the control group at the two stages of pre-test and post-test had a significant difference with each other (p=0.15). Also, in the experiment group, the averages of the scores at the two stages of pre-test and post-test had a significant difference (p=0.003). Conclusion: Transmission of the course materials via mobile phone and in the SMS format is effective on the students’ learning, though there is no special preference for this kind of transmitting the course materials than lecture method.
http://edcbmj.ir/article-1-438-en.pdf
2014-05-26
115
120
Mobile Phones
SMS
Midwifery Students
Family Planning Course
Enayati T.
tenayati@yahoo.com
1
Educational Sciences Department, Human Sciences Faculty, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
AUTHOR
Yazdan Panah Nozari A.
2
Nutrition and Sciences Department, Health Faculty, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
AUTHOR
Behnamfar R.
3
Educational Sciences Department, Human Sciences Faculty, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
AUTHOR
Ghafari Hamedani S.S.
4
Educational Sciences Department, Human Sciences Faculty, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه اعتقادات دینی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه
اهداف: ویژگیهایی که با هوش هیجانی تعریف میشود میتواند توسط دین بارور شود. این ویژگیها قابل آموزش و یادگیری هستند. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه معنیداری اعتقادات دینی و هوش هیجانی در بین دانشجویان دانشگاه انجام شد. روشها: این پژوهش توصیفی- همبستگی در 551 دانشجوی دانشگاههای (دولتی، پیام نور و آزاد) شهر رشت در سال تحصیلی 91-1390 با روش خوشهای چندمرحلهای انجام شد. گردآوری دادهها با استفاده از دو پرسشنامه شامل هوش هیجانی با چهار مولفه "خوشبینی"، "درک عواطف خود و دیگران"، "کنترل عواطف" و "مهارتهای اجتماعی" و پرسشنامه رشد اعتقادات دینی شریفی انجام شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمون T مستقل و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: همبستگی معنیداری بین میانگین امتیازات "اعتقادات دینی" (90/17±41/88) و "هوش هیجانی" (07/9±39/52) مشاهده نشد (063/0=r؛ 139/0=p). اما اختلاف امتیازات دانشجویان دختر و پسر در زمینه اعتقادات دینی و هوش هیجانی معنیدار و در دانشجویان دختر بیشتر بود. نتیجهگیری: بین اعتقادات دینی و هوش هیجانی دانشجویان همبستگی مثبتی وجود ندارد.
http://edcbmj.ir/article-1-456-fa.pdf
2014-05-26
121
126
اعتقادات دینی
هوش هیجانی
دانشجویان
دانشگاه
Religious Beliefs and Emotional Intelligence in University Students
Aims: The characteristic which are defined by emotional intelligence can be fertilized by religion. These characteristics can be taught and learned. The present study was done to investigate the significant correlation between religiosity and emotional intelligence among college students. Methods: This descriptive-correlative study was performed on 551 Governmental, Payam-e-Noor and Azad university students of Rasht City in 2011-12 by multistage cluster sampling method. Data were collected using two questionnaires Emotional Intelligence with four components of "optimism", "understand own and others emotions", "control of feelings" and "social skills" and the Sharifi’s religious beliefs growth. Data were analyzed using SPSS 16 software and independent T and Pearson correlation tests. Results: Significant correlation was not observed between the mean of "religious beliefs growth" (88.41±17.90) and "emotional intelligence" (52.39±9.07) (p=0.139 r=0.063). But the difference between the scores of male and female students in religious beliefs and the emotional intelligence was significant and it was higher in girls. Conclusion: There is no positive correlation between religiosity and emotional intelligence of university students.
http://edcbmj.ir/article-1-456-en.pdf
2014-05-26
121
126
Religious Beliefs
Emotional Intelligence
Students
University
Karimi F.
fatemeh.karimi223@gmail.com
1
Educational Sciences Department, Literature & Human Sciences Faculty, Gilan University, Rasht, Iran
AUTHOR