OTHERS_CITABLE بررسی شکاف استقلال دانشگاهی ازدیدگاه خبرگان دانشگاهی (مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی بابل و صنعتی نوشیروانی) زمینه و اهداف: دستیابی به استقلال دانشگاهی مطلوب، مستلزم ایجاد ساختارها و برنامه‌های مناسب است. این پژوهش با هدف بررسی شکاف استقلال دانشگاهی از دیدگاه خبرگان دانشگاه صنعتی نوشیروانی و دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی– پیمایشی است. جامعه آماری آن شامل 50 نفر از خبرگان دو دانشگاه صنعتی نوشیروانی و دانشگاه علوم پزشکی بابل است و به منظور گردآوری داده‌ها، از دو پرسشنامه محقق ساخته (وضعیت موجود و مطلوب استقلال دانشگاهی) استفاده شده و  برای تحلیل داده‌ها، از آزمون ویلکاکسون با بهره‌گیری از نرم‌افزار Spss18 بهره برده شده است. یافته‌ها: در هر دو دانشگاه، در تمامی ابعادِ استقلالِ دانشگاهی شکاف وجود دارد. در دانشگاه صنعتی نوشیروانی، این شکاف‌ها مربوط می‌شوند به ابعاد استقلال کارکنان، استقلال حقیقی، استقلال سازمانی، آزادی علمی و استقلال مالی و در دانشگاه علوم پزشکی بابل مربوط هستند به استقلال سازمانی، استقلال کارکنان، آزادی علمی، استقلال حقیقی و استقلال مالی. شکاف استقلال مالی، استقلال سازمانی و آزادی علمی در دانشگاه علوم پزشکی بیشتر از دانشگاه نوشیروانی است و شکاف استقلال حقیقی و کارکنان، در دانشگاه  صنعتی نوشیروانی بیشتر دیده می‌شود.   نتیجه‌گیری: وجود شکاف بین وضع موجود و مطلوب تمامی ابعاد استقلال دانشگاهی در دو دانشگاه، بیانگر این است که استقلال دانشگاهی مطالبه‌ای است که این دو دانشگاه در جستجوی آن هستند. گرایش به کسب مؤلفه‌های استقلال دانشگاهی در این دانشگاه‌ها و ادراک خلأ موجود، نشان‌دهنده تمایل به توسعه‌یافتگی است. برنامه‌ریزی برای کاهش یا رفع شکاف موجود، تنها راه دستیابی به استقلال دانشگاهی مطلوب است.   http://edcbmj.ir/article-1-1264-fa.pdf 2017-09-26 334 344 استقلال مالی استقلال حقیقی استقلال سازمانی آزادی علمی استقلال کارکنان شکاف The Study of Academic Independence Gap Based on University Experts (The Case of Babol University of Medical Sciences and Noushirvani Technical University) Background and Aims: Achieving the desirable academic independence, requires the creation of appropriate structures and programs. This study has conducted with the aim of investigating the academic independence gap, from the Noshirvani and Medical Sciences University experts’ viewpoint. Methods: This study is descriptive-survey. The statistical population consisted of 50 experts of two Noshirvani and Medical Sciences University. In order to collect data, two researcher- made questionnaire (current and desirable situation of academic independence) were used. To analyze the data, Wilcoxon test was used by means of software spss18. Results: There are gaps in all aspects of academic independence in both Universities. In Noshirvani University, the maximum to minimum gap is related to the staff, actual, organizational, financial independence, and academic freedom dimensions and in Babol Medical Sciences University, it includes organizational, staff, actual, financial independence, and academic freedom. Financial and organizational independence gap, and academic freedom in Medical Sciences University is rather than of Noshirvani University and staff and actual independence gap of the Noshirvani University is more than the Medical Sciences University. Conclusions: the presence of a gap between the present and desirable status of all aspects of academic independence in two universities, indicate the demand of academic independence. The tendency to acquire academic independence components in these universities and existing gap perception, represents the desire to growth and development. Planning and enforcement actions to reduce or eliminate existing gap are the key factors for achieving the desired academic independence and, consequently, the development in all fields. http://edcbmj.ir/article-1-1264-en.pdf 2017-09-26 334 344 Financial Independence actual Independence Organizational Independence Academic freedom Staff Independence gap Jamileh Aqatabar Roudbari j.aqatabar@yahoo.com 1 Office of development and Innovation in Education, Vice Chancellor of Education, Babol University of Medical Science, Babol, Iran AUTHOR Tahereh Agha Mirzaei taghamirzaee@yahoo.com 2 Department of Management, Faculty of Management, Mazazndaran University of Science and Technology, Babol, Iran AUTHOR Khadijeh Barimani kh_barimani@yahoo.com 3 Department of Student Affairs, School of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran AUTHOR Reza Yousefi Saeedabadi ruosefi@yahoo.coml 4 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Sari,Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دردانش آموزان زمینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان اول متوسطه (دختر) شهرستان کاشان است. روش بررسی: این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی است و ازنظر روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری شامل ۲۰۵ نفر از دانش آموزان اول متوسطه (دختر) شهرستان کاشان می‌باشد که در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ مشغول به تحصیل بودند و بر اساس جدول مورگان ۱۰۰ نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت انتخاب نمونه‌های موردنظر از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای استفاده‌شده است. ابزارهای پژوهش حاضر شامل پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ است. یافته‌ها: برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و مؤلفه‌های راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (راهبردهای شناختی و فراشناختی) در سطح آلفای ۰/۰۱ رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد.  (۰/۰۱>p). بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با مؤلفه مدیریت منابع و مؤلفه اضطراب امتحان رابطه مثبت و غیر معنی‌دار وجود دارد. (۰/۰۵<p< i="">). همچنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و باورهای انگیزشی و مؤلفه‌های باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، جهت‌گیری هدف و ارزش‌گذاری درونی) در سطح آلفای ۰/۰۱ رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. (</p<>۰/۰۱<p< i="">>p). نتیجه‌گیری:</p<>حال که شبکه‌های اجتماعی مجازی پیرامون ما را احاطه کرده است،  پژوهش پیش رو پیشنهاد می‌کند در آغاز زیرساخت‌ها برای نشر این ابزارها آماده شوند و با برگزاری دوره‌های کوتاه آموزشی، آموزگاران و استادان در به‌کارگیری رایانه و چگونگی تلفیق برنامه درسی با شبکه اجتماعی آموزش یابند. <p< i=""></p<> http://edcbmj.ir/article-1-1148-fa.pdf 2017-09-26 345 357 شبکه‌های اجتماعی مجازی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان اول متوسطه A survey on The Relationship Between The Use of Virtual Social Networks and Self-Regulated learning Strategies on Student Background and Aims: The aim of this study is to investigate the relationship between the use of virtual social networks and self-regulated learning strategies in the junior high school students (girls) in Kashan city. Methods: This is an applied research in terms of purpose and a descriptive correlational study in terms of method. The study population consists of 205 junior high school students (girl) in Kashan city which were studying during 2015-2016. A number of 100 students were chosen as sample according to Morgan table. Cluster sampling method was used to choose samples. Pintrich Self-regulated learning strategies questionnaire was used as research tool. Results: Pierson correlation coefficient was used to analyze data. Pierson correlation coefficient results showed that there is a positive and significant relationship between the variable of virtual social network using rate and Self-regulated learning strategies and components of self-regulated learning strategies (Cognitive and metacognitive strategies) by alpha level 0.01.(P<0.01). There is a positive and none-significant relationship between virtual social network using rate with Resource management component and component test anxiety (P>0/05). Pierson correlation coefficient results showed that there is a positive and significant relationship between the variable of virtual social network using rate and motivational beliefs  as well as Components of motivational beliefs (self-efficacy, goal orientation and intrinsic value) by alpha level 0.01.(P<0.01). Conclusions: This study suggests that now the virtual social networks surround our environment, we have to prepare the infrastructure for publishing the tools and by holding short training courses, educate Teachers and professors to apply the computers and how to integrate the curriculum with social networks. http://edcbmj.ir/article-1-1148-en.pdf 2017-09-26 345 357 Virtual social networks Self-regulated learning strategies The junior high school students khadije Aliabadi aliabadikh@yahoo.com 1 Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and EducativeSciences,AllamehTabatabai University,Tehran,Iran AUTHOR Maryam Rajabiyan dehzireh m.rajabiyan1393@gmail.com 2 Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and EducativeSciences,AllamehTabatabai University,Tehran,Iran AUTHOR Fariba Dortaj faribadortaj2007@yahoo.com 3 Department of Educational Technology, Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology, Payame Noor University, Kerman, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بازسازی برنامه توانمندسازی اساتید از طریق بکارگیری استراتژی مداخله ایی "تجربه نظارت شده و بازخورد بر تجربه" با هدف ارتقای مهارت‌های آنها در طراحی برنامه درسی زمینه و اهداف: بیشترخلاقیت و حتی قدرت آموزش در طراحی آن نهفته است. لذا هدف این پژوهش، بررسی تأثیر به‌کارگیری استراتژی مداخله‌ای"تجربۀ نظارت شده و بازخورد بر تجربه"، در ارتقای مهارت عملکردی اعضای هیئت علمی در حوزۀ طراحی آموزش است. روش بررسی: جامعۀ آماری، 158 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه بودند که از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. روش انجام پژوهش مداخله‌ای بود. این مداخلات در دو حیطۀ شناختی و عملکردیِ مهارت طراحی شد. در حیطه شناختی مهارت از استراتژی مداخله‌ای "تجربۀ نظارت شده" استفاده و تأثیر مداخلۀ مذکور از راه مقایسۀ پیش آزمون و پس آزمون بررسی شد. در حیطۀ عملکردی مهارت، از استراتژی مداخله‌ای"بازخورد بر تجربه" از راه چک لیست استفاده شد. بررسی تأثیر مداخلات صورت گرفته در این حیطه از طریق چک لیست ودر دو بعد محتوایی و ساختاری /تکنیکی صورت پذیرفت. یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها، در حیطۀ شناختی(براساس آزمون t زوجی)، در حیطۀ عملکردی(براساس تعداد طرح درس‌های استاندارد تدوین شدۀ هر استاد) و از دیدگاه فراگیران(براساس پرسشنامۀ رضایتمندی) بیانگرتاثیر به‌کارگیری استراتژی‌های مذکور در ارتقای مهارت در حوزۀ طراحی آموزش بود.   نتیجه‌گیری: اعضای هیئت علمی نیازمند به‌کارگیری آموخته‌هایشان هستند. لذا به‌کارگیری استراتژی مداخله‌ای مذکور در دوره‌های مهارتی اعضای هیئت علمی توصیه می‌شود. http://edcbmj.ir/article-1-1150-fa.pdf 2017-09-26 358 363 طراحی برنامه درسی تدریس اعضای هیات علمی Reconstructing Academic Staff Development Program: by Implementing a Supervised and Feedback on Experience Strategy in Order to Improve Their Teaching Skills in lesson Planning Background and Aims: Most of the creativity and even the power of training lies in its design. The aim of this study is to investigate the impact of interventional strategy, supervised experience and feedbacks on experience, to promote the faculty members' functional skills in the field of training design. Methods: The study population consists of 158 faculty members which were chosen by using available sampling method. The research method was interventional. These interventions were designed in two fields of cognitive and functional skills. In the cognitive domain of skill, an interventional strategy of "supervised experience" was used and the effect of mentioned interventions was examined by pre-test and post-test comparing method. In the functional domain of skill, an intervention strategy "feedback on experience" was used through a checklist. The investigation of interventions impact in this area, was done through a checklist and in two structural and technical aspects. Results: The results of the data analysis, in the cognitive domain (based on the paired T-test), in the functional domain (based on the number of standard lesson plans developed by the professors) and from the learner's point of view (based on satisfaction questionnaire), indicate the impact of applying these strategies to improve skills in the design of training. Conclusions: Considering the fact that there is an essencial need for applying the acquired skills by academic staff, implementing interventional strategy in faculty development programs can help them to improve their applied skills in higher education. http://edcbmj.ir/article-1-1150-en.pdf 2017-09-26 358 363 Lesson Planning Teaching Academic Staff Azadeh Safavi safaviazadeh@yahoo.com 1 Department of Medical Education Development, Faculty of Dentistry, Hamedan University of Medical Sciences, Iran AUTHOR Amir Sadeghi ambehrad@yahoo.com 2 Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Hamedan University of Medical Sciences, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روان‌شناختی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه زمینه و اهداف: هدف از این پژوهش بررسی نقش ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روان‌شناختی در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی در دانشجویان است. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان رشته پرستاری ساکن در خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 145 تن برای نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی، ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روان‌شناختی استفاده شد و برای تحلیل داده‌ها نرم‌افزار Spss نسخه 22 و روش‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) به کار برده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشانگر آن است که بین ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روان‌شناختی با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد و 39 درصد از تغییراتِ سرزندگیِ تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روان‌شناختی قابل پیش‌بینی است.   نتیجه‌گیری: ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روان‌شناختی از عوامل مهم و مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانشجویان هستند. http://edcbmj.ir/article-1-1161-fa.pdf 2017-09-26 364 374 ادراک از محیط یادگیری سرسختی روان‌شناختی سرزندگی تحصیلی Prediction of Academic Buoyancy Based on Perception of Learning Environment and Psychological Hardiness in Medical Sciences Student Background and Aims: The purpose of this study is to investigate the role of perception from learning environment and psychological hardiness in academic buoyancy prediction of medical sciences students. Methods: The method of this study is correlational. Statistical population of this study comprised all of nursing students of Kermanshah Medical Sciences University which were living in dormitories. 145 students were selected as sample by using available sampling method. Academic buoyancy scale, perception of learning environment and psychological hardiness were used for collecting data and SPSS software version 22 and descriptive statistics methods (average, standard deviation) and Inferential statistics (Pearson correlation coefficient and multiple regression) were used for analysing data. Results: The findings showed that there is a positive significant correlation between Perception of learning environment and psychological hardiness with academic buoyancy and %39 of the total variance of academic buoyancy is predictable based on derception of learning environment and psychological hardiness. Conclusions: Therefore, it can be concluded that perception of learning environment and psychological hardiness consider as one of the important factors and related with academic buoyancy. http://edcbmj.ir/article-1-1161-en.pdf 2017-09-26 364 374 Perception of learning environment psychological hardiness Academic buoyancy Esmaeil Sadri Damirchi araz_sadri@yahoo.com 1 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran AUTHOR Ghafar Karimaianpoor karimiangh@gmail.com 2 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran AUTHOR Soheila Jalilan jaliliansoheila@gmail.com 3 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Peyam noor University, Kermanshah , Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE ارتباط تاب‌آوری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم زمینه و اهداف: فرسودگی تحصیلی عمده‌ترین پیامد استرس است و در مقابل، تاب‌آوری تحصیلی انعطاف‌پذیری و سازگاری از عوامل استرس‌زا هستند. به نظر می‌رسد تاب‌آوری یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در فرسودگی است. در این مطالعه ارتباط تاب‌آوری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی شد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 260 دانشجو از لیست کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم که جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل می‌دادند به صورت تصادفی منظم در سال 1395 انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه فرسودگی تحصیلی ماسلاچ و پرسشنامه تاب آوری تحصیلی ساموئلز بود. داده‌ها در نرم‌افزار آماری SPSS 16 تجزیه‌وتحلیل شد. سطح معنی‌داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین نمره فرسودگی تحصیلی14/87±34/32 و میانگین نمره تاب آوری تحصیلی در این مطالعه 12/23± 103/30 بود. زمانی که متغیرها در مدل رگرسیون چند متغیره به روش ENTER وارد شدند تحصیل در رشته بهداشت عمومی افزایش فرسودگی تحصیلی 9/73برابری را به دنبال داشت (63/04-1/50=95%CI 9/73=OR). مثبت نگری به میزان 20 درصد (0/91-0/71 = 95%CI0/80=OR) و داشتن مهارت‌های ارتباطی 5 درصد (99/0-91/0= 95%CI0/950=OR) در کاهش فرسودگی تحصیلی نقش داشت. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این مطالعه دانشجویان تاب‌آور، آسیب‌پذیری کمتری در مقابل فرسودگی تحصیلی دارند. بنابراین تقویت این متغیر در دانشجویان علوم‌پزشکی که در معرض فرسودگی تحصیلی قرار دارند، سبب بهبود عملکرد تحصیلی آنان می‌شود. http://edcbmj.ir/article-1-1183-fa.pdf 2017-10-04 375 383 فرسودگی تاب آوری دانشجویان علوم پزشکی Academic Resilience and Burnout Relationship of The Student of Qom University of Medical Sciences Background and aim: The main result of stress is academic burnout and academic resilience is flexibility and adaptability against stressors. It seems resilience is one of the most important influential factors on burnout. In this study the relation of academic resilience and burnout was investigated among the students of Qom University of Medical Sciences. Method: In this cross-sectional study, 260 students were selected randomly in year 2016, from the list of all students of Qom University of Medical Sciences who were the statistical population of this study. Maslach academic burnout and Samuels academic resilience questionnaires were used to collect data. Data were analyzed by SPSS software version 16. The significance level was 0.05 p. Results: In this study, the mean score of academic burnout was 34.32 ±14.87 and the mean score of academic resilience was 103.30 ±12.23. When variables were into multivariate regression model by ENTER, study in public health field had an increase in academic burnout by 9.73 (OR=9.73 95% CI=1.50-63.04). Optimism by 20% (OR=0.80 95% CI=0.71- 0.91) and communication skills by 5% (OR=0.95 95% CI=0.91- 0.99) had an effective role in academic burnout reduction. Conclusion: According to the results, resilient students had less vulnerability against academic burnout. So, the amplification of this variable among medical science students who are exposed to academic burnout can improve their academic performance. http://edcbmj.ir/article-1-1183-en.pdf 2017-10-04 375 383 Academic Burnout Resilience Students Medical Sciences Zahra Taheri Kharameh zahrahtaherikharame@yahoo.com 1 Student Research Center, School of Public Health, Hamedan University of Medical Sciences, Hamadan AUTHOR Fatemeh Sharififard fsharififard1391@yahoo.com 2 Department of Anesthesiology, School of Paramedical, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran AUTHOR Hamid Asayesh hasayesh@gmail.com 3 Department of Medical Emergencies, School of Paramedical, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran AUTHOR Mohammad Reza Sepahvandi sepahvand@muq.ac.ir 4 Department of Medical Emergencies, School of Paramedical, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE تدوین برنامه درسی صلح در آموزش عالی: یک مطالعه کیفی زمینه و اهداف: برقراری عدالت و عدم تبعیض از راه تعلیم و ترویج مفاهیمِ صلح‌آمیز می‌تواند نویدبخش استفاده از این آموزه‌ها در زندگی آینده افرادباشد. به همین سبب هدف پژوهش پیش رو تدوین برنامهدرسی صلح در آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران بوده است. روش بررسی: براساس طرح کیفی و روش مطالعهموردی، به منظور تعیین عناصر لازم برای تدوین برنامهدرسی صلح، با استفاده از پرسشنامه باز پاسخ و نیمه‌ساختارمند با نمونه‌گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، نظر استادان و متخصصان گروه حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه‌های شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و کرمان به‌دست آمد. آنگاه داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار Nvivo نسخه 11 از طریق فن تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد و یافته‌ها در قالب شبکه مضامین پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر دسته‌بندی و سازماندهی شدند. برای اعتباریابی داده‌های کیفی، از روش همسوسازی نتایج حاصل از شبکهمضامین و تحلیل اسناد استفاده شد. یافته‌ها: براساس نتایج به‌دست‌آمده، برنامهدرسی صلح (مضمون فراگیر) دارای ابعادی چون محتوا، منطق، اهداف، روش‌ها و محیط یادگیری به عنوان مضامین سازمان‌دهنده است و هر کدام از این مضامین نیز دارای سطوح و مضامین پایه متنوعی هستند که می‌توانند برای تدوین برنامه درسی صلح به کار آیند.  نتیجه‌گیری: آموزش صلح می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا دانش و مهارت‌های لازم را برای یک زندگی صلح‌آمیز بیاموزند و این دانش و مهارت را در خانواده، تعاملات اجتماعی و در سطوح ملی و بین‌المللی به کار گیرند. بنابراین لازم است که برای آموزش و ترویج صلح نه تنها به عنوان یک مفهوم وسیع، بلکه به عنوان یک واقعیت ملموس، از همه منابع و امکانات استفاده شود. http://edcbmj.ir/article-1-1293-fa.pdf 2017-09-26 384 396 برنامه درسی برنامه درسی صلح آموزش صلح آموزش عالی Developing of Peace Curriculum in Higher Education: A Qualitative Study Background and Aim: Establishing justice and non-discrimination through education and promoting peaceful concepts can be a promising way to use these teachings in people's future lives. Therefore, the purpose of this study was to develop a peace curriculum for higher education in Islamic Republic of Iran. Materials and Methods: Based on qualitative design and case study method, in order to determine the necessary elements to develop a peace curriculum, the opinion of the professors and experts of the social sciences and social groups of Shahid Beheshti, Isfahan, Shiraz and Kerman universities was conducted by using an open and semi-structured questionnaires, obtained with purposeful sampling and with theoretical saturation technique. Then, the data which obtained by using N-Vivo softwar, were categorized and organized through the theme analysis. The qualitative data validation method was used to reconcile the results of the content network and document analysis. Findings: Based on results, the peace curriculum (comprehensive content) has dimensions such as content, logic, goals, methods and learning environment as organizing themes, and each of these themes has a variety of levels and themes that can be used to compile Peace curriculum to be used. Discussion: Peace education can help students to learn the skills and knowledge that they need for a peaceful life and apply them in the family, social interactions, and at national and international levels. Therefore, it is necessary to use all of resources and facilities for the education and promotion of peace not only as a broad concept but also as a tangible reality. http://edcbmj.ir/article-1-1293-en.pdf 2017-09-26 384 396 curriculum peace curriculum peace education higher education Rahmatollah Marzoghi rmarzoghi@yahoo.com 1 Shiraz University AUTHOR Mehdi Mohammadi m48r52@gmail.com 2 Shiraz University AUTHOR Babak Shamshiri bshamshiri@rose.shirazu.ac.ir 3 Shiraz University AUTHOR Homayoun Dadgar homayoundadgar@gmail.com 4 Shiraz University AUTHOR
OTHERS_CITABLE مطالعه مدل های برنامه ریزی استراتژیک دانشگاه ها (مطالعه موردی : آموزش عالی ایران) زمینه و اهداف: هدف از نگارش این مقاله، ارزیابی و تحلیل مطالعات پیشین است که پیرامون برنامه‌ریزی استراتژیک در آموزش عالی ایران انجام‌شده است. روش بررسی: ازآن‌جایی‌که ایم مقاله‌ای مروری ـ تحلیلی است. جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت اسنادی بوده و بر اساس بررسی مطالعات قبلی انجام‌گرفته است. در این بررسی علاوه بر این‌که خلاصه‌ای از مقالات پیشین طرح شده، به تحلیل اجمالی آن‌ها نیز توجه شده است. یافته‌ها: در این مقالات اغلب از مدل خاصی برای برنامه‌ریزی استراتژیک در حوزۀ مطالعاتی استفاده شده، که برخی نکته های آن از چند نظر مهم بوده و نگارنده به آن پرداخته است: بی‌توجهی به چگونگی عملیاتی کردن استراتژی‌ها(خرد، میانه و کلان) در سطح محیط در دستِ بررسی، تعیین نکردن منابع مالی در فرایند اجرای تغییر استراتژی‌ها و کالا فرض کردن دانشگاه در فرایند بررسی استراتژی‌ها.  نتیجه‌گیری: آن‌چه نهایتاً در این مقاله به آن توجه شده، بیان این مطلب است که چون طبیعت دانشگاه و آموزش عالی با طبیعت سازمان‌ها و بنگاه‌های کسب‌وکار محور(به لحاظ زمینه، بازه زمانی، اجماع، سیستم ارزشی، مشتریان و ...) متفاوت است، باید در مدل‌های ارائه‌ شده تغییراتی داد. با شناخت این تفاوت‌ها، دانشگاه‌ها می‌توانند مدل سنتی را به‌گونه‌ای تغییر دهند که شناخت و مشارکت آن‌ها در این فرایند بهبود یابد و همواره برنامه‌ریزی استراتژیک با نتایج بهتری حاصل شود. http://edcbmj.ir/article-1-1152-fa.pdf 2017-09-26 397 406 برنامه‌ریزی استراتژی آموزش عالی دانشگاه The Investigation of Strategic Planning Models of Universities(A Case study: Iran’s Higher Education) Background and Aims: The aim of this paper is evaluating and analyzing the previous studies of Iran’s higher education strategic planning. Methods: Since this is a review-analytical study, the data collecting was done in the form of documentation and review of previous studies. In addition to presenting a summary of the previous articles, this article has analyzed them in brief. Results: This studies contain some notable points that can be deal with several levels as follows: lack of attention to how to operationalize strategies (at micro, middle and macro levels) in the studied area, lack of determining financial resources in the process of implementing changes in strategies, assuming the university as a commodity in the process of reviewing strategies. Conclusions: Finally what has been considered in this article is that since universities and higher education differ in nature from organizations and enterprises (in terms of area, period, consensus, value systems, clients, etc.), so some changes need to be applied in provided models. Having identified these differences, universities can change the traditional model to improve their knowledge and participation in this process, and strategic planning will always provide them with better results. http://edcbmj.ir/article-1-1152-en.pdf 2017-09-26 397 406 planning strategy higher education university Sana safari sa.safari@ymail.com 1 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Payame Noor University, Tehran,Iran AUTHOR Esmaeil safari esmaeil_safari@yahoo.com 2 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Payame Noor University, Tehran,Iran AUTHOR mohammad reza sarmadi sarmadi@pnu.ac.ir 3 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Payame Noor University, Tehran,Iran AUTHOR mehran farajollahi farajollahim@yahoo.com 4 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Payame Noor University, Tehran,Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE دانشجویان با چه معیارهایی اساتید خود را ارزشیابی می کنند؟ زمینه و هدف: متداول‌ترین روش ارزشیابی اساتید دانشگاه، ارزشیابی استاد توسط دانشجو است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی مهم‌ترین معیارهایی است که دانشجویان بر اساس آن به ارزشیابی اساتید خود می‌پردازند. مواد و روش‌ها:این مطالعه توصیفی – تحلیلی به‌صورت مقطعی در سال تحصیلی 94-95 در بین دانشجویان تمامی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام‌شده است. 315 دانشجو در این مطالعه مشارکت کردند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده گردید که شامل 24 پرسش در چهار حیطه ویژگی‌های فردی، مهارت‌های تدریس، قوانین آموزشی و مهارت‌های ارتباطی بوده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Spss ویرایش 20 استفاده گردید. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که از بین 24 معیار بررسی‌شده، معیارهای تسلط استاد به موضوع درس، قدرت تفهیم مطالب درسی (هردو با میانگین 0/40 ± 4/83)، مهارت برقراری ارتباط با دانشجویان (با میانگین 0/62 ± 4/54) و رعایت تناسب مطالب با سطح علمی فراگیران با میانگین 0/61 ± 4/50 مهم‌ترین معیارهای مدنظر دانشجویان در ارزشیابی اساتید بوده است و از دیدگاه آن‌ها معیارهایی چون سن، جنس، آراستگی ظاهر و شوخ‌طبعی تأثیر زیادی در ارزیابی اساتید نداشته است. همچنین آزمون آماری مشخص نمود که نوع ارزیابی دانشجویان بر اساس جنسیت و مقطع تحصیلی تفاوت معناداری باهم دارد (0/05P< ). نتیجه‌گیری:از بین چهار حیطه موردبررسی به ترتیب معیارهای مرتبط با مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های تدریس، نقش بیشتری در ارزیابی اساتید دارند. بنابراین توانمند نمودن اساتید درزمینهٔ روش‌های تدریس و ارتباط مؤثر با دانشجویان از ضروریات است. http://edcbmj.ir/article-1-1288-fa.pdf 2017-09-26 407 413 ارزیابی اعضای هیات علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل What Criteria Do Students Use to EvaluateTheir Teachers? Background and Aims: The most common way of assessing faculty members is assessmenting professors by students. The purpose of this study is to identify the most important criteria which were used to assess professors by their students. Methods: This cross-sectional descriptive-analytic study was carried out among students of all fields and academic levels of Babol University of Medical Sciences in the academic year of 2015-2016. A number of 315 students took part in this study. A questionnaire was used to collect data which included 24 questions in four areas: individual characteristics, teaching skills, teaching rules, and communication skills. SPSS software V.20 were used to analyze data. Results: Data analysis showed that among 24 examined criteria, the teachers' knowledge on the subject matter, teachers' ability to convey the lessons (both with a mean of 4.83 ± 4.40), the skill of communicating with students (with a mean of 4.54 ± 0.62) and the proportion of content with the academic level of the learners with an average of 4.50 ± 0.61 was the most important criteria for the students to evaluate the faculty. Also, criteria such as age, sex, appearances, and humorous did not have a great impact on the evaluation of faculties. Also, the statistical test revealed that there is a significant difference in the type of student evaluation based on gender and educational level (P <0.05). Conclusion: Of the four examined areas, accordingly, criteria related to communication skills and teaching skills have a greater role in the assessment of faculties. Therefore, empowering faculties in teaching methods and effective communication with students is essential.   http://edcbmj.ir/article-1-1288-en.pdf 2017-09-26 407 413 Faculties evaluation Students Babol University of Medical sciences Mousa Yaminfirooz yaminfirooz@gmail.com 1 Department of General Education, Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran AUTHOR Tayyebeh Esmaeili esmaeilima@yahoo.com 2 Medical Record Education,Department ofTherapy, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی نگرش دانشجویان نسبت به ارزیابی پویای الکترونیکی زمینه و اهداف: هدف مطالعۀ حاضر، بررسی نگرش دانشجویان سال اول رشتۀ ریاضی نسبت به تأثیر ارزیابی پویای الکترونیکی بر درک آن‌ها از قضایا و اثبات‌های ریاضی است. روش بررسی: ارزیابی پویا در محیط کامپیوتر طراحی شد و بین دانشجویان سال اول رشتۀ ریاضی در دانشکدۀ ریاضیِ یکی از دانشگاه‌های دولتی شرق کشور اجرا شد. محتوای ارزیابی در ارتباط با بررسی درک دانشجویان از فرآیند اثبات قضیۀ ریاضی بود و بازخوردهای آموزشی در این ارزیابی گنجانده شد. جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها با مرتبط کردن دو رویکرد کمّی و کیفی در قالب روش پژوهشِ ترکیبی صورت گرفت. تعداد افراد نمونه، 35 نفر بود که با استفاده از روش نمونه‌گیریِ در دسترس و هدفمند، انتخاب شدند. پس از اجرای این ارزیابی برای بررسی نگرش دانشجویان نسبت به تأثیر ارزیابی بر درک آن‌ها، از پرسش‌نامه و مصاحبۀ نیمه ساختاریافته استفاده شد. یافته‌ها: بررسی داده‌های به‌دست‌آمده از ابزارهای اندازه‌گیری، بیانگر نگرش مثبت دانشجویان به ارزیابی پویای الکترونیکی است. نتایج نشان داد که اغلب دانشجویان، دریافتِ پیام‌ها و بازخوردها را در طول مسیر ارزیابی بر پیشرفت کار خود و درک اثبات قضیه‌ی مدِنظر، مؤثر می‌دانستند.   نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد استادان می‌توانند این نوع ارزیابی را در سطح دانشگاه‌ها برای بررسی درک دانشجویان در ریاضیات و حتی دروس دیگر استفاده کنند. http://edcbmj.ir/article-1-1182-fa.pdf 2017-09-26 414 422 نگرش دانشجویان درک اثبات ارزیابی پویا ارزیابی الکترونیکی Exploring students’ attitudes towards Dynamic E-Assessment Background and Aims: The purpose of this study is to investigate first-year mathematics major students’ attitudes towards the effect of dynamic e-assessment on their understanding of mathematical proofs. Methods: A dynamic assessment was designed in a computer environment and undertaken among the first-year mathematics major students at Faculty of Mathematical Sciences of one of the public universities in east of Iran. The assessment was designed to examine students’ understanding of mathematical proofs and educational feedback was also included in the assessment. Drawing on the mixed-methods research, data collection and data analysis were done using both quantitative and qualitative approaches. The sample comprised 35 students who were selected using convenience and purposive sampling. Following the completion of the assessment, a questionnaire was completed by students and a semi-structured interview was conducted to investigate students’ attitudes towards the effect of assessment on their understanding of mathematical proofs. Results: The results obtained showed that students had positive attitudes towards the dynamic e-assessment. The findings indicated that most of the students believed receiving feedback during the assessment had positive effect on their understanding of mathematical proofs. Conclusion: It seems such assessment could be used more often by lecturers to explore students’ understanding of different mathematical concepts, and also in other topics.  http://edcbmj.ir/article-1-1182-en.pdf 2017-09-26 414 422 students’ attitude proof conception dynamic assessment electronic assessment Fahimeh Kolahdouz math65fa@gmail.com 1 Department of Applied Mathematics, Faculty of Mathematical Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran AUTHOR Hassan Alamolhodaei alam@um.ac.ir 2 Department of Applied Mathematics, Faculty of Mathematical Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran AUTHOR Farzad Radmehr 3 Department of Applied Mathematics, Faculty of Mathematical Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran AUTHOR Mehdi Jabbari Nooghabi jabbarinm@uS. Hassan m.ac.ir 4 Department of Statistics, Faculty of Mathematical Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran AUTHOR