ORIGINAL_ARTICLE مقایسه تطبیقی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری اوکلند درامریکا مقدمه: دکتری پرستاری بالاترین مقطع آموزشی در پرستاری است، از این رو نقش تعیین کننده ای در صلاحیت های دانش آموختگان و در نتیجه رشد حرفه ای پرستاری و سطح سلامت جامعه خواهد داشت. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکتری پرستاری درایران و دانشکده پرستاری دانشگاه اوکلند انجام شده است روش: مطالعه تطبیقی حاضر از نظر روش شناختی، توصیفی –تحلیلی بوده که در سال 1399، با جستجو در سامانه ی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در ایران و دانشکده پرستاری دانشگاه اوکلند انجام شد، برای مقایسه تطبیقی از الگوی ( Beredy ) در چهارمرحله؛ توصیف، ،تفسیر، همجوار ی و مقایسه استفاده شد . یافته ها: دو دانشگاه با داشتن شباهتهایی، از حیث اهداف، چشم انداز، برنامه ی درسی و نحوه اجرای برنامه ها تفاوت هایی با هم دارند. این تفاوتها  شامل شرایط پذیرش دانشجو،کیفیت ارائه دروس، ارزیابی دانشجویان و نقشهای مورد انتظار از دانش آموخته است. نقش های دانش اموختگان در دانشکده پرستاری دانشگاه اوکلند بر توانایی ارائه مراقبت جهانی و بین فرهنگی تاکید داشته ولی در ایران بر نقش های آموزشی و پژوهشی دانش آموختگان توجه بیشتری می شود. نتیجه گیری : جهت توسعه توانمندی های آموزشی، پژوهشی ، بالینی و رهبری در دانشجویان دکتری پرستاری در ایران، ایجاد فرصتهای آموزش مجازی، ایجاد نگرش فراملی به مقوله سلامت، ایجاد توانمندیهای جذب گرانت از مراکز تحقیقاتی داخل و خارج از کشور، توسعه مراکز اعتبار سنجی و ارزشیابی تحصیلی دوره ی دکترای پرستاری و جذب دانشجویان دکترا در مراکز تحقیقات بالینی توصیه می شود.   واژگان کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه آموزشی، دوره دکتری پرستاری، دانشگاه ایران، دانشکده پرستاری دانشگاه اوکلند http://edcbmj.ir/article-1-2634-fa.pdf 2020-10-31 277 286 مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری دانشگاه ایران دانشکده پرستاری دانشگاه اوکلند Comparative Study of Nursing PhD Course in Iran and a Nursing Faculty in University of Auckland, the USA Introduction: Nursing PhD is the highest level of education in nursing, so it will play a decisive role in the qualifications of graduates and the professional development of nursing and community health. The aim of this study was to compare the educational system of nursing PhD course in Iran and the School of Nursing, University of Auckland. Methods: This comparative study was descriptive-analytical which was conducted in 2020 by searching in the system of the ministry of health and medical education in Iran and the school of nursing of Auckland University. For comparing, the two educational systems have been used from Beredy pattern in four stages; Description, interpretation, proximity and comparison. Results: Despite the similarities between the two universities, there are some differences in terms of goals, vision, curriculum, and implemented programs, between them. The roles of graduates in the school of nursing at Auckland University emphasize the ability to provide global and intercultural care, but in Iran, more attention is paid to the educational and research roles of graduates. Conclusion: To develop educational, research, clinical and leadership capabilities in nursing doctoral students in Iran, to create virtual learning opportunities, to create transnational attitudes towards health, to create opportunities to attract grants from research centers inside and outside the country, developing accreditation centers and academic evaluation of nursing doctoral courses and recruitment of doctoral students in clinical research centers is recommended. http://edcbmj.ir/article-1-2634-en.pdf 2020-10-31 277 286 Comparative study nursing PhD course Curriculum Iran University Nursing faculty of Auckland University Fahimeh Abedini fa.23.abedini@gmail.com 1 nursing faculty. Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran. fa.23.abedini@gmail.com. 09124757842 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-3079-2796 zohreh vafadar zohrehvafadar@gmail.com 2 Health Management Research Center,medical-surgical group-nursing faculty. Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran. Zohrehvafadar@gmail.com . 09173117227 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-3079-2796
ORIGINAL_ARTICLE بررسی تأثیر آموزش معکوس برمیزان آمادگی یادگیری خود راهبر دانشجویان پرستاری چکیده مقدمه: امروزه  محیط های آموزشی به طور جدی بر اهمیت آمادگی یادگیری خود راهبر فراگیران تاکید می ورزند و از سوی دیگر آن دسته از روش های آموزشی که در آنها مدرسان می توانند از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات استفاده نمایند بسیار مورد توجه قرار گرفته است لذا مطالعه ی حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش معکوس برمیزان  آمادگی یادگیری خود راهبر دانشجویان پرستاری انجام شد . روش: مطالعه ی حاضر مطالعه ایی نیمه تجربی است که بر روی 36 نفر دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری میبد انجام شد. 12 جلسه درس پرستاری بیماری کودکان به روش سنتی سخنرانی بهمراه اسلاید و 12 جلسه به شیوه ی کلاس درس معکوس تدریس شد. ابزار جمع اوری داده ها پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه آمادگی یادگیری خود راهبر فیشر بود که در جلسه ی 12 و جلسه 24 توسط دانشجویان تکمیل و داده ها در نرم افزار آماری spss نسخه 22  تجزیه و تحلیل شد. یافته ها : نتایج نشان داد که مقایسه ی میزان آمادگی یادگیری خودراهبر نمونه های مورد مطالعه قبل و بعد از مداخله ، اختلاف آماری معناداری داشته است (004/0 = p ) همچنین در حیطه ی رغبت به یادگیری تفاوت معنادار بود(001/0 = p )ولی در حیطه های خود کنترلی و خود مدیریتی تفاوت معناداری مشاهده نشد(05/0 p>) . نتیجه گیری :استفاده از روش کلاس درس معکوس می تواند تاثیری مثبتی بر آمادگی یادگیری خود راهبر دانشجویان داشته باشد و در کنار روش های تدریس سنتی مورد استفاده قرار گیرد.   http://edcbmj.ir/article-1-2549-fa.pdf 2020-10-31 287 294 کلیدواژه ها : آموزش معکوس آمادگی یادگیری خود راهبر دانشجویان پرستاری The effect of flipped education on the Self-directed learning readiness nursing students in the illnesses pediatric nursing lesson Introduction: Nowadays, the importance of self-directed learning of learners has been emphasized by educational environments seriously and on the other hand, those teaching methods in which teachers can use information and communication technology have attracted enormous interest. Therefore, this study was carried out aimed to determine The effect of flipped  education  on the Self-directed learning readiness nursing students in the illnesses pediatric nursing lesson.   Method: This study is considered as a quasi-experimental research which was carried out on 36 nursing students of Meybod Nursing School. The pediatric nursing lesson was taught in 12 sessions in the traditional way with lecture method and 12 sessions in the Flipped Classroom method. Data were collected by demographic questionnaire and Fisher self-report questionnaire which was completed by students in session 12 and 24 and analyzed by SPSS software version 22.   Results: According to the results, there was a statistically significant difference between self-directed learning readiness before and after the intervention (p = 0.004). Also, a significant difference was observed in the field of interest in learning (P=0.001) and there was no significant difference in self-control and self-management domains (p> 0.05). Conclusion: The results show that the flipped classroom method can have a positive effect on self-directed learning readiness of the students and be used alongside the traditional method of teaching.   http://edcbmj.ir/article-1-2549-en.pdf 2020-10-31 287 294 keywords: flipped education Self-directed learning readiness nursing students atena dadgari a.dadgari۳۰@gmail.com 1 Shahid Sadoughi University of Medical Sciences AUTHOR Imane bagheri imane.bagheri۶۶@gmail.com 2 Isfahan University of Medical Sciences, isfahan, Iran. AUTHOR naiire salmani n.salmani@ssu.ac.ir 3 Shahid Sadoughi University of Medical Sciences AUTHOR
OTHERS_CITABLE واکاوی چالش‌های دانشجویان بین‌المللی دانشگاه یزد بر اساس نظریه داده بنیاد مقدمه: از دو دهه اخیر، دانشجویان بین‌المللی و مسائل آنها جزء جدا ناشدنیبین المللی ­سازی دانشگاه‌ها است. درنتیجه شناخت و بررسی مسائل و مشکلات دانشجویان بین­ المللی و تلاش برای جذب آنها در دانشگاه مقصد از جمله اهداف سیاسی و اقتصادی آموزش عالی کشور است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر واکاوی چالش­های دانشجویان بین­ المللی دانشگاه یزد تعیین شد. روش کار: رویکرد پژوهش «کیفی» و روش پژوهش «نظریه مبنایی» بود. گروه هدف شامل دانشجویان بین ­المللی دانشگاه یزد بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش «مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته» بود. مصاحبه­ها تا 18 مورد انجام شد و اشباع نظری حاصل گردید. داده‌ها به شیوه «کدگذاری» و «مقوله بندی» در سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. برای تعیین اعتبار داده­ها، از روش «سه سوسازی» استفاده ‌شد. نتایج: در مجموع یافته ­ها مؤید ابعاد شش گانه نظریه مبنایی بود. مقوله­ های شکل دهنده چالش­های دانشجویان بین ­الملل دانشگاه یزد و روابط بین آنها در قالب مدل پارادایمی ظهور یافت که شامل موجبات علّی (6 مقوله)، مقوله محوری (چالش بدو ورود و سازگاری)، راهبرد (5 مقوله)، شرایط محیطی (2 مقوله) ویژگی­های زمینه ای (5 مقوله) و پیامدها (3 مقوله) می­ شود. نتیجه گیری: با در نظر گرفتن ویژگی­های زمینه ­ای و شرایط محیطی، از طریق راهبردهای توجه، راهنمایی و مشاوره با دانشجویان بین ­المللی، انگیزش دانشجویان، ارتباطات و همکاری­های دانشگاهی، تلاش مضاعف و مشارکت دانشجویان بین ­المللی می­توان شاهد پیامد­های رضایتمندی دانشجویان بین المللی، وفاداری به دانشگاه و پیشرفت تحصیلی آن­ها بود. http://edcbmj.ir/article-1-2224-fa.pdf 2020-10-31 295 305 چالش‌های دانشجویان بین‌المللی رویکرد پژوهش کیفی روش پژوهش نظریه مبنایی. Examining International Students’ Challenges at Yazd University based on Grounded Theory Research Abstract Introduction: Over the last two decades, the issue of international students has been an integral part of the internalization of universities. Therefore, recognizing and probing into the issues faced by such students and trying to attract them to the target university have been among the political and economic goals of the country’s higher education. To this end, the present study aimed at exploring the challenges faced by international students in Yazd University. Methods: A qualitative research approach and a ground theory method were selected. The target group included all international students in Yazd University, selected via theorical sampling. The research tool was a semi-structured deep interview. The interviews conducted reached 18 and the theoretical saturation was achieved. The obtained data were analyzed via coding and categorization at three levels of open, axial and selective coding. The triangulation method was employed to verify data credibility. Results: The findings generally verified the six dimensions of the grounded theory. The constituting types of challenges faced by the international students and their interrelationships appeared through a paradigmatic model consisting of causal condition (6 types), core category (arrival challenge and adaptation), strategy (5 types), environmental factors (2 types), context (5 types) and consequences (3 types). Conclusions: Given the contextual and environmental factors, we can accomplish students’ satisfaction, their loyalty toward the university and their academic achievement through strategies including attention, guidance, counselling, motivation, communications and cooperation, further effort and involvement. http://edcbmj.ir/article-1-2224-en.pdf 2020-10-31 295 305 : International Students Challenges Qualitative Research Approach Grounded Theory Research Method Saadi Soltani s.soltani@staff.yazd.ac.ir 1 Yazd University AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-3852-7233 Mohsen Shakeri shakerimohsen@yazd.ac.ir 2 Yazd University AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-4024-6921 Mehdi Sabokro msabokro@yazd.ac.ir 3 Yazd University AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-9837-6791
ORIGINAL_ARTICLE تاثیر آموزش گروهی مهارت‌های اجتماعی بر رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی در دانش‌آموزان دختر مقدمه: کمرویی به عنوان یک پدیده­ی پیچیده مرکب از عوامل ذهنی، روانی و اجتماعی تعریف شده­است که با اضطراب در موقعیت­­های اجتماعی یا رفتارهای بین فردی ناشی از نگرانی درباره­ی ارزیابی از طرف دیگران مشخص می­شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر، اثربخشی  آموزش گروهی مهارت­های اجتماعی بر رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی در دانش­آموزان متوسطه دوم دختر شهر خرم آباد بود. روش: روش­ پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه­ آماری  شامل کلیه دانش­آموزان متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال 96-1395 در شهر خرم‌آباد می‌باشد. که تعداد 40 نفر از دانش­آموزان به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده­ها از طریق پرسشنامه رفتار سکوت­کلاسی بهنام­فر، ضامنی و عنایتی (1394)، پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی لیری  (1983) و مقیاس رفتار کمرویی چیک و ملچیور (1990)  جمع­آوری شدند. جهت تحلیل داده­ها از شاخص­های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته­ها: نتایج  پژوهش نشان داد که آموزش گروهی مهارت­های اجتماعی بر کاهش رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی در دانش­آموزان دختر متوسطه دوم شهر خرم­آباد اثربخش بود (82/22=F ،001/0p<). نتیجه­گیری: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش می­توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت­های اجتماعی به دانش­آموزان منجر به افزایش مهارت­های اجتماعی در دانش­آموزان شد که برخوردارری از این مهارت­ها سبب کاهش رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی دانش­آموزان در موقعیت­های اجتماعی می­شود.   http://edcbmj.ir/article-1-1585-fa.pdf 2020-10-31 306 315 مهارت‌های اجتماعی سکوت کلاسی ترس از ارزیابی منفی کمرویی Investigate the effect of social skills training on reducing classroom silence, fear of negative evaluation and shyness of female students Introduction: Shyness is defined as a complex phenomenon including mental, psychological and social factors that is characterized by anxiety in social situations or interpersonal behaviors due to being concern about others’ evaluation. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of social skills training on reducing classroom silence, fear of negative evaluation and shyness of female students in Khorramabad city. Method: The method of this study is based on pre-test-post-test with control group. The statistical population includes upper secondary school students in Khorramabad city 40 of whom were selected by multi-stage random cluster sampling among the target population. Data were collected by Behnamfar, Zameni and Enayati's classroom silence questionnaire (2015), Daliri’s negative evaluation questionnaire (1983) and Cheek & Melchior shyness scale (1990). The descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate covariance analysis) were used to analyze the data. Results: The results of the study showed that social skills training reduced the classroom's silent behavior, fear of negative evaluation and shyness in female upper secondary school students of Khorramabad city (F = 22.82, P<0.001). Conclusion: According to the results of the research it can be concluded that providing students with social skills training increases social skills in students that enjoying such skills reduced the classroom silence behavior fear of negative evaluation and shyness in students in social situations. http://edcbmj.ir/article-1-1585-en.pdf 2020-10-31 306 315 social skills classroom silence fear of negative evaluation shyness Mohammad Abbasi abbasi.mohammad@hotmail.com 1 lorstanunivercity AUTHOR https://orcid.org/uhiu-ooef-iefe-efje Mahboubeh Maleki psymalekimahboob@gmail.com 2 Allameh University AUTHOR https://orcid.org/eof-eofj-oef-ef Saeed Romanian Sroomani56@gmail.com 3 lorstanunivercity AUTHOR https://orcid.org/oef-of-ej-eoj kobra Aalipour k.alipour370@gmail.com 4 lorstanunivercity AUTHOR https://orcid.org/ee-efj-ej-efj
ORIGINAL_ARTICLE طراحی الگوی مدیریت دانش در اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان چکیده مقدمه:پژوهش حاضر با هدف طراحی و الگوی مدیریت دانش در اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان انجام پذیرفت. روش کار:روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و آموزشی شامل مسؤلین آموزش و پرورش استان هرمزگان بود که به صورت هدفمند به روش دلفی، تعداد 18 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی، کلیه مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان و مدیران مدارس به تعداد 1000 نفردر سال 1397 بودند که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 246 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری، چند مرحله ای بود. گرداوری داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته انجام پذیرفت. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریه‌پردازی داده بنیاد بود. در بخش کمی، در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت.  یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که مولفه های تشکیل دهنده مدیریت دانش شامل، خلق دانش(32/3)، حفظ دانش(29/3)، انتقال دانش(22/3) و بکارگیری دانش(27/3) بودند.  نتیجه گیری: مدل ارائه شده در این مطالعه، تسهیلگرها و موانع پیش روی مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش را نیز در بر می گیرد و از برازش  و اعتبار مناسبی برخوردار است.   واژگان کلیدی:  مدیریت دانش، خلق دانش، انتقال دانش، حفظ و نگهداری دانش، بکارگیری دانش وآموزش و پرورش   http://edcbmj.ir/article-1-2097-fa.pdf 2020-10-31 316 324 مدیریت دانش خلق دانش انتقال دانش حفظ و نگهداری دانش بکارگیری دانش آموزش و پروش Designing the Pattern of Knowledge Management in The General Administration of Education in Hormozgan Province Introduction: This research was conducted with the aim of designing a knowledge management model in the General Directorate of Education in Hormozgan province, Iran. Methods: The research method was qualitative-quantitative. The statistical population of the research in the qualitative part was 18 people. The second group of statistical population of this study included all administrators of Hormozgan provincial education administration. By using the Cochran formula, 246 people were selected as sample size. To assess the narrative in the qualitative section, the valuable ideas of the professors familiar with this field and the specialists and educators of the Hormozgan province and the university officials who were well-known in this field were used. In order to measure the reliability of the qualitative section, the reliability of the interviews was used to test the reliability of the test and the method of the agreement within the subject. Validity in the quantitative section was used using face, quantitative section. Results: The results of the data analysis showed that the components of knowledge management consisted of knowledge creation (3.32), knowledge preservation (3.29), knowledge transfer (3.22), and application of knowledge (3.27). Conclusions: The model, exacerbated the mechanisms, facilitators and barriers to knowledge management in the education organization and itwas getting round and fitted well. http://edcbmj.ir/article-1-2097-en.pdf 2020-10-31 316 324 Knowledge Management Knowledge Creation Knowledge Transfer Knowledge Retention Application of knowledge Education. samaneh naghipoor ivaki s.naghipoor@gmail.com 1 islamic azad university of kish AUTHOR mahdi bagheri mbagheri.sbu@gmail.com 2 islamic azad university of bandar abbas AUTHOR ghodsi ahghar ahghar2004@yahoo.com 3 Research Institute for Education Studies AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE اثربخشی مداخله ی اصلاح سوگیری شناختی بر کاهش سوگیری توجه دانش آموزان دارای اضطراب امتحان چکیده مقدمه: بسیاری از مشکلات تحصیلی دانش­ آموزان ازجمله افت تحصیلی و رفتارهای ناسازگارانه از اضطراب امتحانی نشأت می‌گیرد که ریشه در سوگیری شناختی دارد. اصلاح سوگیری شناختی می‌تواند موجب کاهش سوگیری توجه دانش­ آموزان به نکات منفی شود؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله­ ی اصلاح سوگیری شناختی بر کاهش سوگیری توجه دانش آموزان دارای اضطراب امتحان بود. روش کار: این پژوهش به شیوه­ ی آزمایشی و با طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه­ ی آماری پژوهش حاضر را کلیه­ ی دانش‌آموزان دختر سال آخر دبیرستان منطقه 3 شهر تهران که دارای اضطراب امتحان بودند، تشکیل دادند که در سال تحصیلی 97-98 مشغول به تحصیل بودند. نمونه­ ی پژوهش شامل 32 دانش‌آموز دختر دارای اضطراب امتحان بود که به ‌صورت نمونه‌گیری خوشه­ ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (16 نفر برای هر گروه). ابزار تحقیق در این پژوهش پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (1980) باپایایی 0/88  و آزمایه دات پروب(2017) استفاده شد که دارای روایی مناسبی بوده و پایایی ابزار برای چهره متنفر 0/94 و چهره خنثی 0/95 است. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره در نسخه 22SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که مداخله­ ی اصلاح سوگیری شناختی بر کاهش سوگیری توجه دانش‌آموزان دارای اضطراب امتحان مؤثر بوده است (0/05P<). نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می­توان گفت که با به ‌کارگیری این شیوه از مداخله می­توان سوگیری توجه دانش­ آموزان دارای اضطراب امتحان را کاهش داد و در نتیجه موجب افزایش سلامت روان و تمرکز بیشتر دانش آموزان دارای اضطراب امتحان شد. http://edcbmj.ir/article-1-2107-fa.pdf 2020-10-31 325 334 اصلاح سوگیری شناختی سوگیری توجه آزمایه ی دات پروب اضطراب امتحان. The Effect of Cognitive Bias Modification in the Attention Bias of Students With Test Anxiety Abstract Introduction: Many of the students 'educational problems, including academic failure and maladaptive behaviors, stem from exam anxiety caused by students' cognitive bias. Cognitive bias modification can reduce attention biases students to be negative. Therefore, the purpose of the present study was to investigate the effectiveness of cognitive bias modification intervention on reducing attention bias in students with test anxiety. Methods: This research was an experimental study with pre and post-tests and a control group design. Statistical population of the study included all high school female students with test anxiety in district 3 of Tehran City in 2018-2019 academic years. Research sample included 32 female students with test anxiety who were selected cluster sampling and classified into two groups: experimental group (n=16 subjects) and control group (n=16 subjects). The research instrument in used in this study was the Sarason Anxiety Questionnaire (1980) with a reliability of 0.88 and dot probe task(2017). Which has good validity and reliability of tool for hated face is 0.94 and neutral face is 0.95. The results were analyzed using univariate analysis of covariance in SPSS version 22. Results: The results of Analysis of Covariance (ANCOVA) showed that cognitive bias modification were effective in attention bias of students with test anxiety (P < 0.05). Conclusions: According to the results, it can be said that using this intervention can reduce the attention bias of the students with test anxiety, and thus increase the mental health and concentration of the students with test anxiety. http://edcbmj.ir/article-1-2107-en.pdf 2020-10-31 325 334 Cognitive Bias Modification Attention Bias Dot Probe Task Test Anxiety. Matin Arsanjani arsanjanimatin@gmail.com 1 Qom Branch, Islamic Azad University AUTHOR Majid Zargham hajebi zarghamhajebi@gmail.com 2 Qom Branch, Islamic Azad University AUTHOR Hassan Mirzahosseini mirzahoseini.hasan@yahoo.com 3 Qom Branch, Islamic Azad University AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1397 مقدمه: آموزش بالینی در شکل دهی مهارت های اساسی و توانمندی های حرفه ای دانشجویان در  اتاق عمل نقش مهمی دارد. شناخت وضعیت فعلی ،  بستری برای ارتقاء عملکرد آنها در آینده میباشد . هدف مطالعه تعیین عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1397 بود. روش ها: در مطالعه توصیفی-مقطعی حاضر، 134 نفراز دانشجویان اتاق عمل و هوشبری که حداقل یک ترم تحصیلی کارآموزی بالینی را گذرانده بودند، انتخاب شدند. دیدگاه دانشجویان در مورد آموزش بالینی توسط پرسشنامه پایا و روا، متشکل از پنج بخش : عملکرد مربیان بالینی؛ برخورد با دانشجو، اهداف و برنامه آموزشی، امکانات و تجهیزات محیط بالینی و سیستم ارزشیابی بالینی مورد ارزیابی و امتیاز دهی قرار گرفت. داده ها ، آزمون تی مستقل و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین سنی دانشجویان 8/1 ± 6/21   سال بود. میانگین امتیاز حیطه های مورد سنجش به ترتیب عبارت از اهداف و برنامه های آموزشی 6/4 ± 3/10، ، مربی 7/3 ± 4/11 ، برخورد با دانشجو 9/1 ± 2/4، محیط آموزشی 5/2± 9/4 )، نظارت و ارزشیابی 6/1 ± 7/2 و خودکارآمدی دانشجو 7/2 ± 6/7 بود. به ترتیب حیطه مربی و اهداف و برنامه آموزشی بیشترین میانگین امتیاز کسب شد. 9/67 درصد شرکت کنندگان، کیفیت آموزش بالینی را متوسط گزارش کردند و اختلاف نظرات دانشجویان اتاق عمل و هوشبری در حیطه ی اهداف و برنامه آموزشی معنی دار بود  (01/0 > P ). نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه، کیفیت آموزش بالینی در این دو رشته مشابه هم بوده و در کل در سطح متوسطی می باشد. برای بهبود وضعیت آموزش بالینی  در این رشته ها، تأمین امکانات، تجهیزات محیط بالینی و بازنگری ابزارها و فرایندهای ارزشیابی بالینی، ارتقای عملکرد مربیان و جذب مربیان بالینی مستقل پیشنهاد می شود http://edcbmj.ir/article-1-2139-fa.pdf 2020-10-31 335 341 کیفیت آموزش بالینی اتاق عمل هوشبری Factors affecting on quality of clinical education from perspectives of Operating room and Anesthesiology students at Mazandaran University of medical sciences in 2018 Background: Clinical education plays a fundamental role in forming basic skills and professional competencies for operating room and anesthesiology students. Understanding students’ perspectives on clinical training can help us to improve the quality of their clinical performance in the future. This study was conducted to determine the present status of clinical education from perspectives of operating room and anesthesiology students in mazandaran University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive cross-sectional study, a number of 134 students of operating room and Anesthesiology studying in Mazandaran university of Medical science in 2018 were selected through convenient sampling. A valid and reliable questionnaire which assessed five domains of instructor, environment and facilities, educational programs, dealing with students and supervision and evaluation was applied. Data was analyzed by SPSS software using descriptive statistics, t-test, and chi- square. Results: The mean age of the students was 21/6±1/8. The mean scores of the assessed domains were: educational programs (10/3±4/6), instructor (11/4±3/7), environment and facilities (4/9±2/5), dealing with students (4/2±1/9), supervision and evaluation (2/7±1/6) and self-efficacy (7/6±2/7). 67.9% of the participants reported the quality of clinical education as moderate. There was significant difference between the two groups regarding the educational programs domain (p<0.01). Conclusions: The mean scores of all assessed domains were in average level. In order to improve the situation of clinical education, it is recommended to provide facilities and equipment for clinical environments and revise the tools and process of clinical evaluation. Improving instructors' performance and encouraging professional cooperation could lead to the improvement of clinical education.   http://edcbmj.ir/article-1-2139-en.pdf 2020-10-31 335 341 quality clinical education operating room anesthesiology Omid Zadi Omid.zd.axule73@gmail.com 1 Mazandaran University of Medical Sciences AUTHOR Ebrahim Nasiri rezanf2002@yahoo.com 2 Mazandaran University of Medical Sciences AUTHOR Zinab Bazari zbazari@mazums.ac.ir 3 Mazandaran University of Medical Sciences AUTHOR Hadizeh Asadpour hasadpour@mazums.ac.ir 4 Mazandaran University of Medical Sciences AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی صلاحیت آموزشی اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید و دانشجویان مقدمه: شناسایی نقاط قوت و ضعف صلاحیت‌های اساتید خصوصاً در شاخه‌های پزشکی گامی مهم در زمینه‌ی ارتقای آموزش و بدنبال آن سلامت جامعه محسوب می‌شود، مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین صلاحیت آموزشی اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید و دانشجویان انجام شد. روش کار: مطالعه مقطعی حاضر بر روی اعضای هیئت علمی رشته پرستاری و دانشجویان پرستاری دانشکده‌ی پرستاری و مامائی زاهدان در سال 1395 انجام شد. 40 استاد به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. و به ازای هر استاد به تصادف سه دانشجو انتخاب شد. صلاحیت آموزشی اساتید با استفاده از پرسشنامه‌ی خودارزیابی صلاحیت آموزشی اساتید و پرسشنامه‌ی صلاحیت آموزشی اساتید از منظر دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات حاصل، با استفاده از آزمون‌های تی‌مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، همبستگی پیرسون و تی‌زوج تحت نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمره‌ی صلاحیت آموزشی اعضای هیئت علمی به روش خودگزارشی  2/6±47/82  و میانگین این نمره، از دید دانشجویان 08/11±40/65 گزارش شد. این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار بود (001/0> P). اما میان نمره‌ی صلاحیت آموزشی اساتید، با ویژگی‌های فردی اساتید و دانشجویان اختلاف آماری معنی‌داری وجود نداشت (05/0< P) نتیجه‌گیری: توانمندی آموزشی اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید در سطح عالی و از دیدگاه دانشجویان در سطح  خوب ارزیابی شد. این اختلاف، برنامه‌ریزی مناسب جهت ارتقاء توانمندی آموزشی اساتید را می‌طلبد و مطالعات بیشتر برای کشف عوامل مؤثر بر توانمندی آموزشی توصیه می شود. http://edcbmj.ir/article-1-2149-fa.pdf 2020-10-31 342 350 صلاحیت آموزش هیئت علمی دانشجویان Assessment of teaching competencies of faculty members from the viewpoints of faculty members and students Introduction: The identification of the strengths and weaknesses of competencies, especially in the medical branches, is an important step in promoting education and the health of the community, this study aims to determine the teaching competencies of faculty from the viewpoints of faculty members and students Methods: This study was a cross sectional study that its statistical population consisted of faculty members and students of the Nursing and Midwifery school of Zahedan in 2015. 40 faculty members entered the study by census e method. And for each faculty member, three students were selected randomly. The faculty members' teaching competency was assessed by self-report and students' opinion polls. The obtained data were analyzed using t-test, ANOVA, Pearson correlation and Paired t test in SPSS. Results: The results of the study showed that the average score of faculty members' teaching competency form faculty members' point of view was 82.47 ± 6.2 and from students view was 65.40 ± 11.08, respectively (P <0.001). There was no significant difference between personal characteristics of students and faculties and faculties’ teaching competency (P >0.05) Conclusions: faculty members' ranked the teaching competency from high and students ranked it good.  So, planning to enhance the teaching competencies based on students' views and further studies to explore the factors affecting teaching competency is recommended. http://edcbmj.ir/article-1-2149-en.pdf 2020-10-31 342 350 Teaching Competency Faculty Students Toktam Kianian t.kianian67@gmai..com 1 Tabriz University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-3834-7280 Ali Navidian Navidianali@gmail.com 2 Zahedan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-6890-1508 Hanieh Gheraatipour Gheraatipour@gmail.com 3 Zahedan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-1382-5576
ORIGINAL_ARTICLE مدل یابی روابط ساختاری نظریه ذهن با گرایش به شبکه های مجازی از طریق میانجی سازگاری اجتماعی در دانش آموزان تیزهوش مقدمه: فضای مجازی ابعاد زیادی از زندگی انسان ها را پوشش می دهد و این گرایش به فضای مجازی می تواند تحت تاثیر ابعاد شناختی و هیجانی باشد، بنابراین هدف پژوهش حاضر مدل یابی روابط ساختاری نظریه ذهن با گرایش به شبکه های مجازی از طریق میانجی سازگاری اجتماعی در دانش آموزان تیزهوش بود. روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و به طور خاص مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی 300 دانش آموزان تیزهوش مدرسه سمپاد متوسطه دوم در مقطع 11 رشته تحصیلی تجربی در سال تحصیلی 1399-1398، در شهر گرگان بودند که تعداد 300  دانش آموز به عنوان حجم نمونه به روش سرشماری انتخاب شدند و با پرسشنامه شبکه های مجازی مجردی و همکاران (1393)، پرسشنامه نظریه ذهن استیرمن (1994) و پرسشنامه سازگاری کالیفرنیا   (CTP) ارزیابی شدند. نتایج: نتایج نشان داد، بین نظریه ذهن و سازگاری اجتماعی با گرایش به شبکه های مجازی رابطه ی منفی معنی دار وجود دارد. مدل پژوهش دارای برازش بوده و تایید شد و 380/0 از واریانس گرایش به شبکه های مجازی توسط نظریه ذهن و سازگاری اجتماعی مورد تبیین قرار گرفت و سازگاری اجتماعی در رابطه ی بین نظریه ذهن با گرایش به شبکه های مجازی نقش واسطه ای دارا بود. نتیجه­گیری: تغییرات گرایش به فضای مجازی بر مبنای مستقیم نظریه ذهن و غیرمستقیم سازگاری اجتماعی در دانش آموزان تیزهوش قابل تبیین است و این پژوهش تلویحات کاربردی برای مشاوران مدارس دارا می باشد http://edcbmj.ir/article-1-2362-fa.pdf 2020-10-31 351 359 سازگاری اجتماعی نظریه ذهن گرایش به شبکه های مجازی دانش آموزان تیزهوش Modeling structural relationships of mind theory with tendency to virtual networks through mediating of social adjustment in gifted students Introduction: Cyberspace covers many aspects of human life and this tendency to cyberspace can be influenced by cognitive and emotional dimensions. So the aim of this study was modeling structural relationships of mind theory with tendency to virtual networks through mediating of social adjustment in Gifted students. Methods: The research method was descriptive-correlation and in particular structural equation modeling. The statistical population of the present study was all 300 gifted students of Secondary School Sampad Secondary School in 11 experimental fields in the academic year of 2019 in Gorgan. Mojardi, et al (2014) tendency to virtual networks questionnaire, Steerneman (1994) theory of mind questionnaire and California Test Personality (CTP) were evaluated. Results: The results showed that there is a significant negative relationship between theory of mind and social adjustment with tendency to virtual networks. The research model was fitted and validated and explained 0.380 of variance in tendency to virtual networks by theory of mind and social adaptation and social adaptation had a mediating role in the relationship between theory of mind with tendency to virtual networks. Conclusion: Changes in the tendency for cyberspace based on direct theory of mind and indirect social adjustment can be explained in gifted students and this study has practical implications for school counselors.   http://edcbmj.ir/article-1-2362-en.pdf 2020-10-31 351 359 social adjustment theory of mind tendency to virtual networks gifted students Alireza Sangani sangany.psycho@gmail.com 1 AUTHOR Behnam Makvandi senkh.1991@gmail.com 2 AUTHOR Parviz Asgari parvizasgari@gmail.com 3 AUTHOR Saeed Bakhtiarpor saeed12@gamil.com 4 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE ادراک دانشجویان رشته های بهداشت از محیط آموزشی و نقش آن در پیش بینی سرزندگی تحصیلی مقدمه: درک دانشجویان از محیط آموزشی محل تحصیل، نقش بسیار مهمی در فرایند یادگیری، سرزندگی تحصیلی و عملکرد دارد. این مطالعه، باهدف بررسی درک دانشجویان رشته‌های بهداشت از محیط آموزشی و ارزیابی قابلیت پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی از طریق درک آن‌ها از محیط آموزشی انجام‌شده است. روش‌ها: این تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته‌های بهداشت شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایلام، اراک، بیرجند، سمنان و همدان در سال تحصیلی 98-97 بوده است. تعداد 475 دانشجو به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای، انتخاب و داده‌های 400 شرکت‌کننده مورد آنالیز قرار گرفت (نرخ پاسخ=2/84 درصد). ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه سنجش محیط آموزشی (DREEM) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی بود. در این مطالعه ضمن استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22، از آزمون‌های t مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه، رگرسیون‌های ساده و چندگانه جهت آنالیز داده‌ها استفاده گردید. نتایج: میانگین نمره کلی درک دانشجویان از محیط آموزشی 92/22±1/114 (حداکثر 200) به دست آمد. نتایج مطالعه نشان داد که درک دانشجویان از محیط آموزشی 9 درصد از واریانس سرزندگی تحصیلی آن‌ها را پیش‌بینی می‌کند (304/0=R، 092/0=2R، 09/0=2 R تعدیل‌شده،507/40=F،001/0>p). همچنین، ضرایب رگرسیونی نشان داد که تمام مؤلفه‌های درک دانشجویان از محیط آموزشی به جزء مؤلفه درک دانشجویان از مدرسین، نقش معنی‌داری در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی داشته‌اند.  نتیجه‌گیری: درک دانشجویان رشته‌های بهداشت در مورد محیط آموزشی، در سطح متوسط بوده، به مفهوم وجود جنبه‌های مثبت در محیط آموزشی بیش از جنبه‌های منفی است. گرچه، انجام ارزیابی‌های دقیق، تشخیص نقاط قوت و ضعف و انجام مداخلات آموزشی، جهت بهبود درک دانشجویان از محیط آموزشی و به‌تبع آن، افزایش سرزندگی تحصیلی ضروری است. http://edcbmj.ir/article-1-2420-fa.pdf 2020-10-31 360 370 واژه های کلیدی: سرزندگی تحصیلی ادراک دانشجویان از محیط آموزشی بهداشت Health sciences students’ perception of the educational environment and its role in predicting academic buoyancy Introduction: Students’ perceptions of their educational environment play a very crucial role in the learning process, academic buoyancy and performance. This study aimed to investigate health sciences students’ perceptions of the educational environment and evaluated the predictability of academic buoyancy through their perceptions of the educational environment. Methods: This research was a descriptive -correlational study. The statistical population consisted of all health students who were studying in Ilam, Arak, Birjand, Semnan and Hamadan Universities of Medical Sciences in the academic year 2018-19. A total number of 475 students were selected through multistage random sampling method and the data of 400 participants were analyzed (response rate = 84.2%). Data were gathered using a Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM) and academic buoyancy questionnaires. In this study, while using SPSS v.22 software, independent samples t-test, one–way ANOVA, simple and multiple regressions were employed for data analysis. Results: The mean overall DREEM score was 114.1±22.92 (maximum, 200). The result showed that students' perceptions of the educational environment would predict 9% of the variance of their academic buoyancy (R=0.304, R2=0.092, Adjusted R2=0.09, F=40.507, p<0.01). Also, regression coefficients showed that the components of students’ perceptions of the educational environment, except the component of students’ perceptions of teachers, had a significant role in predicting academic buoyancy. Conclusion: Health students’ perceptions of their educational environment were at a moderate level shows that the educational environment was found to be more positive than negative. Nevertheless, addressing accurate assessments, identifying strengths and weaknesses, and conducting educational interventions are essential to enhance students' perceptions of the educational environment and, consequently, improve academic buoyancy. http://edcbmj.ir/article-1-2420-en.pdf 2020-10-31 360 370 Keywords: Academic buoyancy Students’ perception of the educational environment Health Taleb askaripoor taleb.askaripoor@yahoo.com 1 Semnan University of Medical Sciences AUTHOR Ayat Rahmani asakereh1357@yahoo.com 2 Semnan University of Medical Sciences AUTHOR Hamed Aghaei hamedaghaeih@gmail.com 3 Arak University of Medical Sciences AUTHOR Vahideh Abolhasannejad a.occupational@yahoo.com 4 Birgand University of Medical Sciences AUTHOR Ali Mohammad Abbasi Askari.t@yahoo.com 5 Ilam University of Medical Sciences AUTHOR Masoud Shafii motlagh el.hse@yahoo.com 6 Hamadan University of Medical Sciences AUTHOR Mohammad Ebrahim Ghaffari m.gh19@yahoo.com 7 Guilan University of Medical Sciences AUTHOR Mahdi Mohammadian Mastanabad damghan.edo@yahoo.com 8 Semnan University of Medical Sciences AUTHOR Mohammad Ali Jalilvand Shirali.g@yahoo.com 9 Semnan University of Medical Sciences AUTHOR Elehe kazemi kazemie187@yahoo.com 10 Mohammad Ali AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی رابطه بین شناخت اجتماعی و عملکرد تحصیلی با نقش واسطه‌ای توانایی شناختی و هیجانات تحصیلی در دانشجویان مقدمه: پایه‌اش وضعیت تحصیلی دانشجویان یکی از مأموریت‌های آموزشی دانشگاه‌هاست توانایی‌های شناختی مغز نقش محوری در یادگیری و موفقیت تحصیلی ایفا می‌کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ای هیجانات تحصیلی و توانایی شناختی در ارتباط بین شناخت اجتماعی و عملکرد تحصیلی بود مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و طرح همبستگی بود. جامعه آماری را تمامی دانشجویان مقطع  کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 1397-1398 تشکیل دادند که 380 دانشجو به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های عملکرد تحصیلی، پرسشنامه هیجان تحصیلی، پرسشنامه توانایی شناختی و پرسشنامه شناخت اجتماعی استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل مسیر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج جدول ماتریس همبستگی نشان داد که بین عملکرد تحصیلی و همچنین توانایی شناختی با متغیر شناختی اجتماعی و ابعاد شناخت خود، ذهن‌خوانی و درک محیط آموزشی رابطه معناداری دارد همچنین هیجان تحصیلی با  توانایی شناختی و شناخت اجتماعی و هر 4 بعد آن رابطه معناداری داشت.  همچنین نتایج تحلیل مسیر حاکی از معناداری نقش واسطه‌ای هیجانات تحصیلی و توانایی شناختی در ارتباط بین شناخت اجتماعی با عملکرد تحصیلی بود. نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که شناخت اجتماعی با واسطه‌گری هیجانات تحصیلی و توانایی شناختی از عوامل اساسی برای بررسی رضایت و عملکرد تحصیلی دانشجویان است.   http://edcbmj.ir/article-1-2079-fa.pdf 2020-10-31 371 381 شناخت اجتماعی هیجانات تحصیلی توانایی شناختی عملکرد تحصیلی The Relationship between Social Cognition and Academic Performance with The Mediating Role of Cognitive Cognitive Abilities and Academic Emotion in Students Introduction: Students' academic status is one of the missions of universities. The cognitive abilities of the brain play a central role in learning and academic achievement. The purpose of this study was to investigate the role of mediators of academic excitement and cognitive ability in relation between social cognition and academic performance. Materials and Methods: This research was a descriptive research and correlation design. The statistical population was comprised of all undergraduate students of Shahid Beheshti University in the academic year 1397-1398, of which 380 students were selected as available. Data were gathered through a questionnaire of academic performance, a questionnaire of emotional readiness, a cognitive ability questionnaire, and a social cognition questionnaire. Pearson correlation coefficient and path analysis were used to analyze the data. Results: The results of the correlation matrix table showed that there was a significant relationship between academic performance and cognitive ability with social cognitive variable and self-cognitive dimensions, mindfulness and perception of educational environment. Also, there was a significant relationship between cognitive and social cognition and all four dimensions of academic excitement. Also, the results of path analysis indicated a significant role of the mediating role of academic excitement and cognitive ability in the relationship between social cognition and academic performance. Conclusion: Generally, it can be concluded that social cognition by mediating educational excitements and cognitive ability is one of the basic factors for assessing the satisfaction and academic performance of students.   http://edcbmj.ir/article-1-2079-en.pdf 2020-10-31 371 381 Cognitive Ability Academic Excitement Cognitive Ability Academic Achievement Ali Aghaziarati aliziarzti66@gmail.com 1 AUTHOR Kiana Karevan Brojerdi kianakarevanbrojerdi@gmail.com 2 AUTHOR Ehsan Bedayat lost.ehsan@gmail.com 3 AUTHOR Marziyeh Asgari Marzieh.askary1369@gmail.com 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE آسیب‌شناسی برنامه‌های آموزش مداوم پرستاران : یک مطالعه پدیدارشناسی چکیده مقدمه:  آموزش مدوام که ابزاری مناسب برای ارتقای سطح دانش، مهارت و بینش منابع انسانی هر سازمان و ضامن پیشرفت و توسعه آنها است، نیازمند بستری مناسب و غلبه بر چالش­های پیش روی خود است. از این رو هدف این تحقیق، بررسی تجارب پرستاران و شناخت نقاط ضعف دوره­های آموزش مدوام رگزار شده، طی یک مطالعه کیفی بود.ر روش ها: این مطالعه یک مطالعه کیفی به روش پدیدارشناسی تفسیری در پاییز 1397 انجام شد،24 نفر از سوپروایزران آموزشی، سرپرستاران و پرستاران با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف، در این مطالعه مشارکت داشتند. با مصاحبه نیمه ساختارمند، داده­ها جمع­آوری شد و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از رویکرد کلایزی استفاده شد. نرم افزار؟ ) از هیچ نرم­افزاری استفاده نشده است) نتایج: در طی فرایند آنالیز محتوی مصاحبه، در نهایت 4 طبقه اصلی شامل محتوای نامناسب؛ پایین بودن سطح تعامل در کلاس­ها؛ کم توجهی به روش­های یاددهی –یادگیری مؤثر؛ مهارت­حرفه­ای اندک اساتید، بدست آمد . نتیجه­گیری: در حال حاضر، در فرآیندهای یادگیری و آموزش مداوم، مسائل ذکر شده فوق، باعث کاهش اثربخشی دوره­های آموزشی شده است و اجرای این دوره­ها، صرفاٌ برای پر کردن ساعات آموزشی پرستاران استفاده می­شود، بنابراین برای بهبود این وضعیت ،نیاز به توجه و بسترسازی مناسب است. http://edcbmj.ir/article-1-2546-fa.pdf 2020-10-31 382 391 کلید‌واژه‌ها: آموزش‌ پرستاری آموزش‌مداوم آسیب‌شناسی برنامه‌های آموزش‌ پرستاری توسعه حرفه ای Challenges of Nursing Continuing Education: A Phenomenological Study Background: Continuous education, which is an appropriate tool for enhancing the level of knowledge, skills and insights of any organization's human resources and ensuring their progress and development, requires an appropriate background and overcoming the challenge.Therefore, the aim of this study is reviewing the experiences of nurses and identifying the weaknesses of the educational courses hold by a qualitative study.Method: This study was a qualitative study using interpretive phenomenological method conducted in autumn 2018. 24 educational supervisors, supervisors, and nurses participated in this study and were selected by purposeful sampling method. Data were collected through semi-structured interviews. Data analysis was done by Colaizzi method. Results :In analyzing the content of interviews, 4 main categories obtained;Inappropriate content; low level of interaction in classrooms; not paying attention to effective teaching-learning methods; low professional skills of professors. Conclusion: Currently, in the process of learning and continuing education, the above mentioned issues have reduced the effectiveness of training courses and these courses are used solely to fill nurses' training hours, therefore, appropriate attention and support is needed to improve this condition.   http://edcbmj.ir/article-1-2546-en.pdf 2020-10-31 382 391 Nursing education Continuous education challenges of nursing education programs Professional development nasrin farzan nasrinfarzan.h@gmail.com 1 Shahid Beheshti University AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-0144-5138 gholamreza shams gh_shams@sbu.ac.ir 2 Shahid Beheshti University AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-4233-3850 morteza rezaeizadeh morteza.rezaeizadeh@ul.ie 3 Shahid Beheshti University AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-3695-7886 mohammad ghahramani m-ghahramani@sbu.ac.ir 4 Shahid Beheshti University AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-8143-000x
OTHERS_CITABLE شناسایی و تبیین تجربیات مشکلات موجود در حیطه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت نظام آموزشی کشور مقدمه : شناسایی موانع سلامت افراد جامعه بزرگترین پشتوانه یک کشور است؛ به گونه ای که برای داشتن یک جامعه سالم،  شناسایی موانع سلامت دانش آموزان  را به ‌عنوان یک ضرورت مطرح می کند , آنها را به سوی عادات   و رفتارهای بهداشتی مناسب رهنمون خواهد ساخت. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی مشکلات  موجود در  حیطه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت  نظام آموزشی است .  روش ها  : این پژوهش به صورت کیفی انجام گردید . بر الگوی تفسیری استوار بود و با استفاده از روش پدیدارشناسی به اجرا درآمد ، شیوه جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته بود که با 15 نفر از متخصصین تعلیم و تربیت  و آموزش بهداشت که معیارهای ورود رو داشتند انجام گرفت. به منظور تحلیل داده های مصاحبه شده از روش Colaizzi  استفاده شد .  . یافته ها : با تحلیل و ادغام یافته ها 2  مولفه اصلی شامل " مشکلات در سطح مدارس  و در سطح کلان " و 19 مولفه فرعی  استخراج گردید  نتیجه گیری : نتایج به دست آمده نشان می دهد که  از میان مولفه های فرعی  به دست آمده  از تحلیل پاسخ های متخصصین تعلیم و تربیت و آموزش بهداشت ، مهم ترین مولفه ها  در شناسایی موانع موجود در حیطه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت  نظام آموزشی ، تربیت معلمان متخصص و علاقمند به آموزش بهداشت  میباشد که  نظام آموزشی باید در راستای تحقق آن تلاش نماید.   http://edcbmj.ir/article-1-2041-fa.pdf 2020-10-31 392 400 آموزش بهداشت و ارتقای سلامت متخصصین مدارس نظام آموزشی Identify and explain the experiences of problems in the field of health education and health promotion in the educational system Introduction: Identifying barriers to the health of individuals in society is the greatest support of a country; In order to have a healthy society, identifying barriers to students' health as a necessity will lead them to appropriate health habits and behaviors. Therefore, the purpose of this study is to investigate the existing problems in the field of health education and health promotion of the educational system.  Methods: The research was conducted qualitatively. It was based on an interpretive model and was performed using the phenomenological method. The method of data collection was semi-structured interviews with 15 health education specialists who met the inclusion criteria. Colaizzi method was used to analyze the interviewed data Results : By analyzing and integrating the findings, 2 main components including "problems at the school level and at the macro level" and 19 sub-components including "comprehensiveness of textbook content, non-expression of health problems in textbooks, creating interest in health education issues, teacher training" Specialist and interested in health education, understanding the interdependence between economic, political and health education aspects by officials, developing a comprehensive program of health education and health promotion, adopting new approaches in health education, Providing educational facilities and equipment, providing scientific and information resources in the field of health education, allocating the necessary and sufficient budget, revising the content of textbooks, increasing the quality of textbook printing, observing health standards in schools and buildings, health education Parents with students, health education of teachers, staff and school officials, teaching health concepts through new teaching methods, taking measures for active presence of students in nature and touching it closely, making students interested in health education and health promotion Extracurricular teaching of health concepts was extracted. Conclusion: The results show that among the sub-components obtained from the analysis of the answers of education and health education specialists, the most important components are in identifying the existing obstacles in the field of health education and health promotion of the education system, training specialized teachers and He is interested in health education, which the education system should strive to achieve. http://edcbmj.ir/article-1-2041-en.pdf 2020-10-31 392 400 Health education and health promotion specialists schools Education System mohammad azimi mohamadazimi1986@yahoo.com 1 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-0679-1929
OTHERS_CITABLE طراحی اهداف برنامه درسی مهارت های زندگی برای دانشجویان دوره کارشناسی مراکز آموزش عالی ایران چکیده مقدمه: سلامتی افراد محور توسعه جامعه است و دانشجویان  بخش اعظمی از جامعه جوان ما را تشکیل میدهند. آنان به لحاظ مشکلات و استرس های متنوعی که در این دورَان متحمل میشوند، در معرض ابتلا به بسیاری از مشکلات روانی _ اجتماعی قرار دارند  برای جلوگیری از این آسیب ها باید مهارت های زندگی در قالب برنامه درسی در آموزش عالی گنجانده شود. هدف از این مطالعه طراحیاهداف برنامه درسی مهارت های زندگی را برای دانشجویان دوره کارشناسی  مراکز آموزش عالی ایران بود. روش کار: این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شد. مشارکت کنندگان را 15 نفر صاحب نظر در زمینه مهارت های زندگی و  15 سند مکتوب شامل می شد.  برای انتخاب افراد ازروش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختار تا مرحله اشباع گردآوری و با نرم افزار MAXQDA  طی سه مرحله کد گذاری باز ،محوری وگزینشی ،تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: یافته های حاصل از این پژوهش شامل شامل 157کد اولیه بوده که در نهایت با ادغام کدهای اولیه57 کد مفهومی، 8 کد محوری و در 5کد گزینشی ارائه گردید؛ کد های گزینشی  « توسعه اجتماعی،توسعه اقتصادی،تقویت مهارت های مربوط به زندگی پیشرفته،بهزیستی روانی،خودشکوفایی» برای عتصر هدف استخراج شد. نتیجه گیری: یافته ها نشان داد اهداف برنامه درسی مهارت های زندگی  باید زمینه های اجتماعی ،اقتصادی وروانی  را در بر گیرد.   http://edcbmj.ir/article-1-2643-fa.pdf 2020-10-31 401 408 اهداف برنامه درسی مهارت های زندگی آموزش عالی To design the curriculum scopes of life skills for Iranian Higher Education Students’ Introduction: As you know the health of people cause to the development of society and the students are the main parts of society. They are faced to many problems and have to tolerated stress and anxiety in these circumstances. They are exposed to many psychological and social problems. To prevent these injuries, life skills should be included in the curriculum in higher education. The aim of this research is to design the curriculum scopes of life skills for Iranian Higher Education Students’. Methods: This study is done by qualitative approach and content analysis method. Participants included 15 life skills supervisors and 15 written documents. Targeted sampling was used to select individuals. Data were collected through semi-structured interviewers up to the saturation stage and analyzed with the MAXQDA software in three stages: open, axial and selective coding. Results: The findings of this study included 157 initial codes, which were finally combined with the initial codes of 57 conceptual codes, 8 axial codes and 5 selective codes. Selection codes “Social Development, Economic Development, Strengthening Advanced Life Skills, Mental Welfare, and Self-Sufficiency” were extracted for the target element. Conclusions: The findings showed that the objectives of life skills curriculum should be include Social, Economic and Psychological Contexts. http://edcbmj.ir/article-1-2643-en.pdf 2020-10-31 401 408 Objects Curriculum Life Skills Higher Education roya ghavanlou roya.ghavanlou2020@gmail.com 1 Azadshahr unit, Islamic of Iran University AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-6848-5612 aliasghar bayani aabayani@yahoo.com 2 Azadshahr unit, Islamic of Iran University AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9835-790x hamze akbari akbarihamze@yahoo.com 3 Azadshahr unit, Islamic of Iran University AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-5289-7353 hasan saemi saemi_61@yahoo.com 4 Azadshahr unit, Islamic of Iran University AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9597-913x
ORIGINAL_ARTICLE تاثیر یادگیری خودراهبر و روش ترکیبی بر زبان‌آموزی و ایجاد مهارت‌های ارتباطی نوآموزان دو زبانه پیش‌دبستانی مقدمه: امروزه نظام آموزش‌وپرورش ما به‌طور ملموس با چندگانگی‌زبانی و مسائل ناشی از آن، ازجمله ناکارآمدی مهارت‌های‌ارتباطی روبرو است؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر یادگیری‌ترکیبی و روش‌خودراهبر بر زبان‌آموزی و ایجاد مهارت‌ارتباطی نوآموزان دو زبانه‌پیش‌دبستانی است. روش کار: برای پژوهش از روش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه‌نوآموزان 5 ساله دوزبانه مدارس پیش‌دبستانی شهر کرج بود؛ از بین 50 مدرسه پیش‌دبستانی و مهدکودک‌گلبرگ که دارای بیشترین نوآموز دوزبانه بود انتخاب شد و بدین صورت تصادفی 36 نوآموز دوزبانه، انتخاب و به‌ صورت تصادفی به سه‌گروه 12 نفری تقسیم شدند سپس بر روی هرگروه به‌صورت تصادفی، هر سه‌روش سنتی، ترکیبی و خودراهبر اجرا شد. ابزار مورد استفاده شامل‌پرسشنامه‌های محقق‌ساخته زبان‌آموزی و مهارت‌های‌ارتباطی بود که روایی پرسشنامه‌ها توسط اساتیدگفتاردرمان و متخصصان‌‌آزمون‌ساز بررسی و پس از انجام اصلاحات لازم بر روی گویه‌های پرسشنامه‌ها، پرسشنامه‌ها مورد تائید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده ازضریب آلفای‌کرنباخ، به‌ترتیب 81/0 و 83/0 به دست آمد. جهت تجزیه‌و‌تحلیل‌ داده‌ها از نرم‌افزار تحلیل آماری spss به صورت آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس(اندازه‌گیری‌های مکرر)) استفاده شد. یافته‌ها: با توجه به یافته‌ها روش‌های ترکیبی، خودراهبر و سنتی بر زبان‌آموزی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان تاثیر معناداری دارند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان‌داد که روش‌ یادگیری ترکیبی به طورمعناداری نسبت به دو روش خودراهبر و سنتی تاثیر بیشتری بر یادگیری زبان‌آموزی نوآموزان دوزبانه دارد و روش یادگیری‌خودراهبر به طور معناداری نسبت به دوروش ترکیبی و سنتی تأثیر بیشتری بر یادگیری مهارت‌های ارتباطی نوآموزان دو زبانه دارد. http://edcbmj.ir/article-1-2120-fa.pdf 2020-10-31 409 421 یادگیری ترکیبی روش خودراهبر زبان‌آموزی مهارت‌های ارتباطی نوآموزان دو زبانه The effect of self-directed learning and its combined composition on language teaching and communication skills of preschool bilingual students Introduction: Nowadays, our education system faces tangible multiplicity and issues, including the inadequacy of communication skills. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of compound learning and self-directed methodology on language learning and the development of communication skills of bilingual students of pre-schools. Methodology: A quasi-experimental method was used for pre-test and post-test design. The statistical population of the study consisted of 5-year-old bilingual students from pre-schools in Karaj. Of the 50 pre-school and kindergartens, Golbarg kindergarten, which has the most bilingual students, was selected. In this way, 36 bilingual learners were selected and randomly divided into three groups of 12 people. Then, on each group the traditional, compound and self-directed method was performed randomly. The tool used included researcher-made language learning and communication skills. The validity of the questionnaires was assessed by professors of speech therapists and experts. After completing the necessary amendments on questionnaires, the questionnaires were approved. The reliability of the questionnaires was 0.81 and 0.83 using Alpha-Cronbach's coefficient. The data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (covariance analysis (repeated measure)) using SPSS statistical software. Findings: According to the findings, compound, self-directed and traditional methods have a significant effect on language learning and communication skills of students. Conclusion: The results of this study indicated that the compound learning method has more effect on bilingual learners' language learning than traditional and self-directed learning methods. And self-directed learning method has a significant effect on the learner's communication skills of bilingual students in comparison with the compound and traditional method http://edcbmj.ir/article-1-2120-en.pdf 2020-10-31 409 421 blended learning self-directive method language learning communicationa skills bilingual new learnerships Alireza Badeleh Alireza.badeleh@gmail.com 1 Farhangian University AUTHOR Zohreh Jame researchbadeleh@gmail.com 2 Islamic Azad University Central Tehran Branch AUTHOR Mahdi namdaripejman namdaripejman@gmail.com 3 Farhangian University AUTHOR