ORIGINAL_ARTICLE عوامل موثر بر خلاقیت و نوآوری اعضای هیات علمی و ارایه راهکار به منظور ارتقاء   اهداف: دانشگاه­ها به­منظور ارتقای کمیت و کیفیت خدمات، افزایش رقابت، کارآیی و کاهش هزینه­ها به وجود اساتید و مدرسان خلاق و نوآور نیازمندند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل فردی و سازمانی موثر بر خلاقیت و نوآوری اعضای هیات علمی در راستای ارایه راهکارهای مناسب به­منظور ارتقای خلاقیت و نوآوری در دانشگاه صورت پذیرفت.   روش­ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال تحصیلی 88-1387 روی کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین (210 نفر) انجام شد. با روش نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی از هر کدام از دانشکده­های "پزشکی"، "دندان­پزشکی"، "بهداشت و پیراپزشکی" و "پرستاری و مامایی" 16 نفر انتخاب شدند (در مجموع 64 نفر). گردآوری داده­ها به­وسیله پرسش­نامه محقق­ساخته دارای بخش ­های مشخصات فردی و عوامل موثر بر خلاقیت و نوآوری انجام شد. امتیازدهی پرسش­نامه به­صورت لیکرت 5گزینه­ای بود. روایی پرسش­نامه از طریق محتوایی، نظرات اساتید و متخصصان و پایایی آن نیز با انجام پیش­آزمون- پس­آزمون در 10 نفر از افراد جامعه پژوهش انجام و با ضریب همبستگی 92/0 تایید شد. داده­ها با بهره­گیری از نرم­افزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته­ها: عوامل فردی با میانگین 81/0±69/1 بر خلاقیت اعضای هیات علمی و عوامل سازمانی با میانگین 89/4±58/1 بر نوآوری اعضای هیات علمی تاثیر بیشتری داشتند. تفاوت معنی­داری بین عوامل سازمانی موثر بر خلاقیت بین دانشکده­ها وجود داشت (05/0>p). نتیجه­گیری: عوامل فردی بیشترین تاثیر را بر خلاقیت و عوامل سازمانی، بیشترین تاثیر را بر نوآوری اعضای هیات علمی دارند. http://edcbmj.ir/article-1-69-fa.pdf 2010-06-15 1 2 کلیدواژه ها: دانشگاه، نوآوری، خلاقیت، عوامل فردی، عوامل سازمانی Effective factors on faculty members’ creativity and innovation and presenting strategy for promotion   Aims: For promoting the quality and quantity of services, increasing competition, efficiency and reducing the costs, universities need creative and innovative professors and teachers. Therefore, the present study was conducted to determine the individual and organizational factors affecting creativity and innovation of faculty members in order to provide the appropriate strategies to promote the innovation and creativity in university .   Methods: This descriptive analytical study was carried out during 200 9 -20 10 on all faculty members of Qazvin University of Medical Sciences (210 participants). With the random categorical method, 16 persons were selected from each of the 4 “medical”, “dental”, “health and allied medical sciences” and “nursing and midwifery” schools (in total, 64 persons). Data were collected using a research-made questionnaire with the different parts including personal characteristics and the factors affecting the creativity and innovation. Questionnaire rating was in the form of five-point Likert scale whose validity was confirmed through content validity and professional comments, and its reliability was established through the pretest-posttest done with 10 participants and with the correlation coefficient of 0.92. The data were analyzed using SPSS 16 software.   Results: The most important influential factors of faculty member’s creativity were personal factors with the mean score of 1.69 ± 0.81 and the organizational factors with mean score of 1.58 ± 4.89. There was significant correlation between organizational factors affecting the creativity among faculties (p<0.05) Conclusion: Personal factors have the most influence on organizational factors and creativity, and the most influence on faculty members’ innovation.   http://edcbmj.ir/article-1-69-en.pdf 2010-06-15 1 2 Keywords: University Innovation Creativity Personal Factors Organizational Factors Hosseini M. hosseini_m_2006@yahoo.com 1 AUTHOR Sadeghi T. 2 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE اثربخشی برنامه آموزش مهارت های زندگی بر میزان سازگاری دانشجویان نابینا و کم بینا   اهداف: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه آموزش مهارت­های زندگی بر میزان سازگاری دانشجویان نابینا و کم­بینا بود.   روش­ها: جامعه آماری کلیه دانشجویان نابینا و کم­بینای دانشگاه­های اصفهان بودند. از این میان، 21 دانشجو به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به­صورت تصادفی 11 نفر در گروه آزمایش و 10 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. در بررسی اولیه، تمامی دانشجویان پرسش­نامه سازگاری بل را تکمیل کردند. گروه آزمایش به­صورت حضوری به مدت 12 جلسه (یک جلسه در هفته) در برنامه آموزشی مهارت­های زندگی شرکت کردند و به­صورت غیرحضوری، در منزل با CD تحت آموزش قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ­گونه آموزشی دریافت نکرد. از دو گروه پس از اتمام جلسات توسط همان ابزار، پس­آزمون به عمل آمد. داده­ها با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS 16 و با استفاده از شاخص­های توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس چند­متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.   یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنی­داری در مرحله پس­آزمون بین گروه آزمایش (02/4 ± 49/93) و گروه کنترل (21/4 ± 26/71) نشان داد (001/0>p) . نتیجه­گیری: برنامه آموزش مهارت­های زندگی روشی موثر برای افزایش سازگاری دانشجویان نابینا و کم­بینا است. http://edcbmj.ir/article-1-58-fa.pdf 2010-06-15 3 4 کلیدواژه ها: نابینایی، کم بینایی، برنامه آموزش مهارت های زندگی، سازگاری Effectiveness of life skills educational program on blind and low-vision university students compatibility   Aims: The aim of the research was to investigate the effectiveness of life skills’ education program on the blind and low-vision students.   Methods: The statistical population included the whole blind and low-vision students of Isfahan University. Of these, 21 students were chosen using available sampling and were assigned to experimental group (11 students) and control group (10 students) randomly. In the initial study all students filled the Bell compatibility questionnaire. The experimental group not only attended in classroom instruction of the life skills’ education program for 12 sessions (one session per week), but also they were instructed with CDs at home. The control group did not receive any education. Also, both groups had a posttest after ending the sessions by the same tool. Data was analyzed using statistical software SPSS16, descriptive indicators and multivariate analysis of covariance test (MANCOVA) .   Results: Results of the covariance analysis revealed a significant (p ≤0.001) difference in follow-up posttest stage between experimental group (93.49 ± 4.03) and control group (71.26 ± 4.21) . Conclusion: The life skills’ educational program is an effective way to increase the compatibility of blind and low-vision students. http://edcbmj.ir/article-1-58-en.pdf 2010-06-15 3 4 Keywords: Blindness Low Vision Life Skills’ Education Program Compatibility Seyed reza Poorseyed S. R. seyed_reza_poorseyed@yahoo.com 1 AUTHOR Said Habibollahi S. 2 AUTHOR Salar Faramarzi S. 3 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE میزان رضایت دانشجویان دوره کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی از رشته تحصیلی خود   اهداف: رشته مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی از رشته­های موثر و کلیدی رشته­های بهداشت- درمان است. برای بهره­وری مناسب از خدمات متخصصان این رشته، باید به عواملی همچون رضایت­مندی آنان توجه نمود. در این مطالعه، میزان رضایت دانشجویان دوره کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی از رشته تحصیلی خود ارزیابی شد.   روش­ها: این مطالعه توصیفی به روش مقطعی انجام شد. جامعه آماری 89 نفر دانشجوی در حال تحصیل دوره کارشناسی رشته مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی یکی از دانشگاه­های علوم پزشکی شهر تهران بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند. پس از انجام مطالعات کتابخانه­ای، پرسش‌نامه­ای 31سئوالی تهیه و اعتبار و روایی آن مورد تایید قرار گرفت. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته­ها: 54/68% دانشجویان از دروس اصلی و تخصصی راضی و 11/10% ناراضی بودند. همچنین، 7/42% دانشجویان از محتوای کارآموزی رضایت داشتند، درحالی­که 45/40% از محتوای کارآموزی ناراضی بودند. 57/50% دانشجویان از نحوه تدریس اساتید راضی و 32/39% ناراضی بودند. 44/39% دانشجویان قبل از انتخاب رشته با رشته تحصیلی خود آشنایی کم، 95/44% آشنایی متوسط و 11/10% آشنایی زیاد داشتند. نتیجه­گیری: شاخصه مهم اطلاع­رسانی باید مورد توجه بیشتری واقع شود و با توجه به امیدواری کم دانشجویان نسبت به جایگاه کاری، باید به آینده شغلی دانشجویان حساسیت بیشتری نشان داده شود. http://edcbmj.ir/article-1-68-fa.pdf 2010-06-15 5 6 کلیدواژه ها: رضایت مندی، مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی، دانشجویان کارشناسی Amount of health-treatment services management bachelor students’ satisfaction from their educational field   Aims: Health Management course is one of the most effective and key courses in the health courses. For better utilization of its experts’ services, factors such as their satisfaction should be considered. In this study, the satisfaction level of the BA degree students of Health Management from their course was evaluated.   Methods: This descriptive study was conducted through a cross- sectional method. The participants of the study were 89 undergraduate students of health management course in one of the Tehran city universities of medical sciences who were selected by census method. Following the library studies, a questionnaire containing 31 questions was designed whose reliability and validity were confirmed. The data were analyzed using descriptive statistics.   Results: 68.54% of students were satisfied with the major and specific course and 10.11% of students were dissatisfied with them. Also, 42.7% of students were satisfied with the training content, while 40.45% were dissatisfied with them. 50.57% of students were satisfied with teaching method of professors and 39.32% were unsatisfied. In addition, 39.44% of the students had a little familiarity with health management course, prior to the selection of the course, 44.95% of them had an average familiarity and 10.11% of them had high level of familiarity. Conclusion: The important index of providing information should be considered more and regarding to the low hope of students for the occupational status, more sensitivity regarding the future of students in term of their job and occupational aspect is necessary.   http://edcbmj.ir/article-1-68-en.pdf 2010-06-15 5 6 Sanaei Nasab H. 1 AUTHOR Hojat Rashidy Jahan H. hojatr73@gmail.com 2 AUTHOR REZA Tavakoli R. 3 AUTHOR abdolreza Delavari A. R. 4 AUTHOR Hasan Rafati H. 5 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE یادگیری زدایی؛ راهکاری برای یادگیری بیشتر   مقدمه: به رغم آگاهی فزاینده در مورد اهمّیت و ضرورت یادگیری، چگونگی، اشکال آن و رویه­هایی که یادگیری را در افراد و سازمان­ها تشویق می­کند، شناخت بسیار کمی درباره یادگیری­زدایی وجود دارد. چیستی یادگیری­زدایی، چرایی مهم آن و شرایطی که آن را ترغیب می­کنند، کمتر مورد بحث قرار گرفته­اند. با توجه به اهمّیت یادگیری­زدایی و نقش آن در فرآیند انتقال و اکتساب دانش، این مقاله به بررسی یادگیری­زدایی، ضرورت و انواع آن پرداخته است. نتیجه­گیری: یادگیری­زدایی تغییری مستمر است که افراد و سازمان­ها را برای انطباق با محیط و توسعه مهارت­های جدید توانمند می­کند. حرکت در منحنی یادگیری­زدایی حرکتی عمدی، مستلزم ساختار­سازی مجدد و پاک­سازی رویه­های قدیمی است. در این فرآیند، رهایی از آنچه که دیگر مفید نیست، توقف متفکرانه و خلق فضای پاک قبل از یادگیری جدید ضروری است. برای موفقیت فردی و سازمانی، لازم است که بین یادگیری و یادگیری­زدایی تعادل ایجاد شود. http://edcbmj.ir/article-1-66-fa.pdf 2010-06-15 7 8 کلیدواژه ها: یادگیری، یادگیری زدایی، ساختارهای دانش Learning bleaching strategy to learn more   Introduction: Despite the increasing awareness regarding the importance and necessity of learning, its knowhow, forms and procedures that encourage learning in individuals and organizations, there is very little knowledge about unlearning. There is little study about what and why of unlearning and the condition in which it is encouraged. With regard to the importance of unlearning and its role in knowledge transfer and acquisition process, this paper investigated the unlearning, its necessity and its types. Conclusion: Unlearning is a continuous change which empowers individuals and organizations for adaptation with environment and developing new skills. Movement in unlearning curve is deliberate, requires restructuring and purification of the old procedures. In this process, getting rid of whatever that is not helpful, thoughtful cease and creating purified environment before new learning are essential. For individual and organizational success, the balance between learning and unlearning is necessary. http://edcbmj.ir/article-1-66-en.pdf 2010-06-15 7 8 Keywords: Learning Unlearning Knowledge Structures Adli F. faradli@alzahra.ac.ir 1 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE خلاقیت در آموزش عالی؛ گامی اساسی در جهت توسعه پایدار   مقدمه: آموزش عالی معرف نوع مهمی از سرمایه­گذاری در منابع انسانی است که با فراهم­آوری و ارتقای دانش، مهارت و نگرش مورد نیاز فراگیران، به توسعه پایدار کمک می­کند. آموزش عالی موجب ترویج دانش می­شود و با پیشرفت­های تحقیقاتی و علمی، دانش جدید نیز به وجود می­آورد. دانش جدید، مدیون تفکر خلاق بشر است. بنابراین، خلاقیت در زمره مهم­ترین و فراگیرترین فعالیت­های انسان به­شمار می­رود. خلاقیت توانایی فرد برای تولید ایده­ها، نظریه­ها، بینش­ها یا بازسازی مجدد علوم و سایر زمینه­هاست. آموزش عالی به­عنوان نمودی از فرهنگ هر جامعه نقش بسیار زیادی در پویایی خلاقیت فراگیران دارد. هدف از این مطالعه، معرفی خلاقیت در آموزش عالی و بررسی نقش آن در توسعه پایدار بود. نتیجه­گیری: با تغییرات فراگیر در نظام آموزش عالی و تربیت افراد خلاق و نوآور می­توان گامی در جهت تحقق و گسترش توسعه پایدار برداشت. تعلیم­دهندگان به­عنوان رکن اساسی نظام تربیتی، نقش بسیار مهمی در پرورش خلاقیت دارند. از این­رو کلید تربیت فرهنگی را که خود کلید توسعه پایدار و ترقی جامعه است، باید در دست معلمانی نوجو و نوآور یافت که به الگوهای مختلف خلاقانه تدریس وفادارند. http://edcbmj.ir/article-1-74-fa.pdf 2010-06-15 9 10 کلیدواژه ها: خلاقیت، آموزش عالی، توسعه پایدار Creativity in higher education a basic step to stable development   Introduction: Higher education represents a significant type of investment in human resources that help sustainable development by providing and promoting the required knowledge, skill and insights of learners. Higher education promote the knowledge and scientific and research progress gives rise to the new knowledge. New knowledge owes human’s creative thinking. Therefore, creativity is among the most important and universal functions of human being. Creativity is the ability of individual to generate a new idea, theory and insight or reconstructing the sciences and the other fields. As a cultural symbol in a society, higher education plays a major role in creativity dynamic of learners. The aim of this study was to introduce the creativity in higher education and to examine its role in sustainable development. Conclusion: It is possible to take a step towards realizing and expansion of the sustainable development by evolving extensive changes in supreme educational system and training creative and innovative students. As a principal basis of educational system teachers play a major role in nurturing the creativity. Therefore, the key to cultural education and preparation, which is itself the key to sustainable development and society progress, should be found in the hands of innovative and new-seeker teachers with a high loyalty to the various creative teaching patterns.   http://edcbmj.ir/article-1-74-en.pdf 2010-06-15 9 10 Keywords: Creativity Higher Education Sustainable Development Sadeghi Z. 1 AUTHOR Mohtashami R. reza_mohtashami1979@yahoo.com 2 AUTHOR Miri A. 3 AUTHOR Sadeghi S. 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE پرسش نامه الکترونیکی   مقدمه: پرسش­نامه ابزاری علمی برای اندازه­گیری و جمع­آوری نوع خاصی از اطلاعات است. اگر مراحل منطقی تحقیق را به سه مرحله تجسس، توصیف و اثبات یا تفسیر تقسیم کنیم، پرسش­نامه در مرحله تجسس قرار می­گیرد. پرسش­نامه یکی از رایج­ترین تکنیک­های جمع­آوری داده است. پرسش­نامه­های الکترونیکی به دو صورت "مبتنی بر وب" یا "مبتنی بر پست الکترونیکی" قابل اجرا هستند. مهم­ترین مشکل این گونه پرسش­نامه­ها، دست­یابی به تعداد نمونه مناسب از جامعه پژوهش و نمونه­گیری به روش صحیح است. با توجه به گسترش فنّاوری اطلاعات و به ویژه اینترنت این مطالعه به مرور انواع پرسش­نامه­های الکترونیکی و ویژگی­های آنها پرداخته است. نتیجه­گیری: سرعت، وسعت، سهولت، هزینه کم، ویرایش­پذیری و داده­پردازی بهینه از مزایای پرسش­نامه­های الکترونیکی نسبت به شیوه­های چاپی سنتی هستند. با این وجود، عدم دسترسی گروه­هایی از پاسخ­گویان بالقوه به اینترنت یا کم­بودن سواد و مهارت­های رایانه­ای آنان می­تواند نقطه ضعف پرسش­نامه­های الکترونیکی باشد. http://edcbmj.ir/article-1-57-fa.pdf 2010-06-15 11 12 کلیدواژه ها: پرسش نامه الکترونیکی، نمونه گیری، داده، اطلاعات Electronic Questionnaire   Introduction: Questionnaire is a scientific tool for measuring and collecting a particular type of information. If dividing the research into three logical phases of investigation, description, proving or interpretation, questionnaire is placed in the investigation phase. Questionnaire is one of the most common techniques of data collection. Electronic questionnaires can be performed in “Web-based” or “e-mail based” forms. The major problem of these kinds of questionnaires is the access to the proper sample size from the research population and sampling in a correct way. Considering the development of information technology (IT), especially the Internet, this study reviews the various kinds of electronic questionnaires and their characteristics.   Conclusion: Speed, wideness, ease, cost-effectiveness, editablity and optimal data processing (DP) are among the advantages of electronic questionnaires comparing with the traditional print methods. However, the lack of access to the Internet for some potential responders, or their low literacy and computer skills, can be the weak points of electronic questionnaires. http://edcbmj.ir/article-1-57-en.pdf 2010-06-15 11 12 Keywords: Electronic Questionnaires Sampling Data Information Ekhlasizadeh M. mahmoode8@yahoo.com 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE فعالیت یادگیری بحث؛ رویکردی نوین در آموزش های مجازی   مقدمه: گسترش فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در تمام ابعاد زندگی انسان تغییرات اساسی ایجاد کرده است. در عصر حاضر، محیط مناسب یادگیری باید همواره در سطحی وسیع و با انعطاف لازم در دسترس همگان باشد، به­طوری­که آموزش باید بتواند نه در داخل مراکز آموزشی با دیواره­های بسته، بلکه در هر کجا در اختیار قرار گیرد. تعداد زیاد دانشجویان در کلاس­های برخط، عدم امکان مشارکت کلیه دانشجویان کلاس در یادگیری، عدم وجود امکانات سخت­افزاری و نرم­افزاری لازم برای ایجاد تعامل بین استاد و دانشجو و دانشجویان با یکدیگر، عدم امکان تعامل چهره به چهره و وجود سایر فعالیت­های سرگرم­کننده و جذاب در محیط وب هنگام حضور در کلاس درس الکترونیکی، منجر به چالش­هایی در عرصه فعالیت­های یادگیری به ویژه فعالیت یادگیری بحث می­شود. لذا هدف از این مطالعه، معرفی "فعالیت یادگیری بحث" به­عنوان یکی از فعالیت­های یادگیری در آموزش­های مبتنی بر وب به دو طریق همزمان و غیر­همزمان بود. نتیجه­گیری: فنّاوری اطلاعات و ارتباطات، روز به روز نقش بیشتر و مهم­تری در آموزش عالی به­طور اعم و در برنامه­درسی به طور اخص ایفا می­کند. از مهم­ترین ویژگی­های آن، توجه به یادگیرنده به­عنوان سازنده دانش است. بر این اساس، توجه به فعالیت­های یادگیری در برنامه درسی مبتنی بر وب ضروری است و باید فعالیت­های مختلفی اندیشه شود تا یادگیرنده از طریق آنها به وسعت و غنای یادگیری خود بیافزاید. http://edcbmj.ir/article-1-70-fa.pdf 2010-06-15 13 14 کلیدواژه ها: آموزش الکترونیکی، برنامه درسی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فعالیت یادگیری بحث Discussion learning activity a novel approach to virtual education   Introduction: The spread of ICT ( Information and communication technologi es) in all aspects of human life has created fundamental changes. At the present era, the appropriate learning environment should always be wide enough with the necessary flexibility available to everyone, so that education can be possible not inside the educational centers with closed walls but everywhere. Large numbers of online class students, the lack of participation of all classroom students in learning, the lack of the necessary hardware and software facilities for creating interaction between students and faculty and students together, impossibility of face to face interaction and the existence of the other entertaining and interesting activities in the Web environment while attending in the electronic classroom, lead to challenges in the learning activities field, especially discussion learning activities . Therefore, the aim of this study was introducing the “discussion learning activities as the one of the learning activities in web-based instructions in both simultaneous and non-simultaneous ways. Conclusion: Information and communication technology plays a greater role by the passage of time in the higher education in general and in the curriculum in particular. Attention to the learner as the constructor of the knowledge is among from its major characteristics. Therefore, considering the learning activities in the web-based curriculum is necessary and several activities should be provided so that learner can increase his/her learning extent and richness through them. http://edcbmj.ir/article-1-70-en.pdf 2010-06-15 13 14 Keywords: E-Learning Curriculum Information & Communication Technology (ICT) Discussion Learning Activity Gharebaghi Sh. gharehbaghi.sh@gmail.com 1 AUTHOR Soltan Mohammadi Z. 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE آموزش نامه؛ روش ارزیابی آموزش و استراتژی بازخوردی در پرستاری   مقدمه: استفاده از ارزشیابی کارآمد­ترین روش برای بهبود کیفی آموزش است و از مزایای عمده آن می­توان به بهبود روحیه و فعالیت شرکت­کنندگان در ارزشیابی و نیز توجیه بهتر امکانات مادی و مالی و آموزش به کمک ارزشیابی اشاره کرد. ارزشیابی به فرآیندی نظامدار برای جمع­آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور تعیین میزان تحقق هدف­های مورد نظر گفته می­شود. برای این منظور، نیاز به ابزارهای ارزشیابی احساس می­شود. طبق تقسیم­بندی ابزار­های ارزیابی، آموزش­نامه­ها از آزمون­های عملکردی هستند و برای سنجش هدف­های آموزشی و بازده­های یادگیری حوزه روانی- حرکتی و شناختی به­کار می­روند. از آموزش­نامه­ها تحت عنوان "پرونده­های آموزشی فردی" نیز نام می­برند که در ابتدا به­عنوان وسیله تسهیل­کننده برای ضبط و برنامه­ریزی آموزش در روان­پزشکی مورد استفاده قرار گرفته شد. آموزش­نامه­ها به­عنوان استراتژی تسهیل فرآیند بازخوردی و تفکر خلاق طی آموزش بالینی پرستاری مورد استفاده قرار می­گیرند. هدف از این مطالعه، بررسی تاریخچه استفاده از آموزش­نامه، تعاریف، مزایا، معایب و کاربرد آن به­عنوان استراتژی بازخوردی در پرستاری بود. نتیجه­گیری: آموزش­نامه، به دلیل کاهش فاصله بین نظر و بالین، می­تواند به معلم و دانشجو در رسیدن به اهداف آموزشی و بالینی کمک کند و همچنین به کمک آن می­توان از دانشجو و استاد بازخورد گرفت. http://edcbmj.ir/article-1-60-fa.pdf 2010-06-15 15 16 کلیدواژه ها: ارزشیابی، کارنامه، ابزار ارزیابی، بازخورد، آموزش بالینی Log book a method of evaluating education and feedback strategy in nursing   Introduction: The use of evaluation is the most efficient way to improve the quality of education and among its major advantages are the improvement of morale and activity of participants and also the better justification of material and financial resources and education accompanying with evaluation. Evaluation is defined as the systematic process for collection, analysis and interpretation of information in order to determine the realization rate of the desired goals. For this purpose, the need for evaluation tools is felt. According to the classification of evaluation tools, log books are functional tests and used to assess the educational goals and learning outcomes of psycho-motor and cognitive areas. Log books are also called “personal educational records” which have been used at first in psychology, as a facilitator device for the recording and planning of education. Log books are used as a strategy for facilitating the feedback process and creative thinking during clinical education of nursing. The aim of this study was to examine the history of the use of log book, definitions, advantages, disadvantages, and its application as a feedback strategy in nursing. Conclusion: Due to the reduced distance between comment and clinic, log book can assist teacher and student reaching the educational and clinical goals and also it can provide feedback from student and teacher.   http://edcbmj.ir/article-1-60-en.pdf 2010-06-15 15 16 Keywords: Evaluation Log Book Evaluation Tool Feedback Clinical Education Mohammadi A. maryam.mohammadi14@yahoo.com 1 AUTHOR Khaghanizade M. 2 AUTHOR Ebadi A. 3 AUTHOR Mohammadi A. 4 AUTHOR Amiri F. 5 AUTHOR Raesifar A. 6 AUTHOR