مقدمه: در این مقاله، جایگاه هوشهای چندگانه در اثربخشی نظام آموزش الکترونیکی بررسی شده است. بدین منظور، ابتدا مشکلات فراروی موسسات آموزشی الکترونیکی، نحوه کار تیمی و مفهوم هوشهای چندگانه معرفی شده و سپس به معرفی الگو پرداخته شده است. بهنظر میرسد که استفاده از هوشهای چندگانه در ایجاد و ترکیب نیروهای کاری تیمها در این نوع موسسات که مدیریت منابع انسانی را به عهده دارند، مفید باشد.
نتیجهگیری: با توجه به ساختار و ماهیت فعالیت در موسسات آموزشی الکترونیکی، اعضا با همافزایی از طریق فعالیت تکمیلی و با جهتگیری متحدانه، میتوانند تکالیف و وظایف محوله را بهتر انجام دهند. بهعبارتی ماهیت سازمانی مؤسسات آموزشی الکترونیکی به وجود ساختارهای سیستمی مشخص نیازمند است که نمیتوان در طراحی و تحقق چنین سیستمی، آنها را نادیده گرفت. هیچکدام از این اجزای نظام آموزش الکترونیکی، در حالت معمول، بهطور منفرد کار نمیکنند. در واقع امکان عملکرد مؤثر و موفقیتآمیز برای هر بخش در فعالیتهای انفرادی بدون دریافت کمک از دیگر واحدها غیرعملی است. همکوشی فعالیتها در این رویکرد سازمانی، کارکنان چنین سازمانهایی را مجبور مینماید تا دارای مهارتهای متنوع و بسیاری باشند. بهکارگیری گسترده مهارتها و توانمندیهای هوش چندگانه در کار تیمی سنگ بنای کیفیت نتایج و خدمات است .
Zahed Babelan A., Moeinikia M.. Place of multiple intelligences in achieving objectives of e-learning institutions. Educ Strategy Med Sci 2011; 3 (4) :155-160 URL: http://edcbmj.ir/article-1-103-fa.html
زاهد بابلان عادل، معینی کیا مهدی. جایگاه هوش های چندگانه در دست یابی به اهداف مراکز آموزش الکترونیکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1389; 3 (4) :155-160