1- گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، دانشکده پرستاری ، بجنورد، ایران 2- مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد ، گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی ، گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، karimih@mums.ac.ir
چکیده: (6973 مشاهده)
زمینه و اهداف: : ادغام برنامهی درسی بهعنوان استراتژی مهم آموزشی در آموزش علوم پزشکی، اخیراً بسیار موردتوجه دانشکدههای پرستاری جهان قرارگرفته است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین نحوه پیادهسازی استراتژی ادغام در برنامه درسی لیسانس پرستاری آمریکا، کانادا و استرالیا و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای عملیاتی کردن آن در برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران میباشد.
روش بررسی: این مطالعه تطبیقی در سال 1392 به کمک الگوی بردی دارای مراحل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه میباشد. مجموعاً 10 دانشکده برتر از سه کشور آمریکا، استرالیا و کانادا به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. معیار ورود به مطالعه، اجرای استراتژی ادغام در برنامه درسی کارشناسی پرستاری بود. ابزار جمعآوری دادهها، 5 مرحله اجرای استراتژی ادغام بر اساس چکلیست 29 سؤالی طراحیشده در مطالعه چنگیز و همکاران بود. اعتبار اسناد و مدارک جمعآوریشده از طریق نقد درونی و نقد بیرونی بررسی شد. تجزیهوتحلیل دادهها نیز بر اساس الگوی بردی انجام شد.
یافتهها: بر اساس نحوه پیادهسازی استراتژی ادغام، راهکارهای مناسب برای پیادهسازی استراتژی ادغام در برنامه درسی پرستاری ایران بهصورت ادغام افقی- ادغام عمودی- ادغام از طریق مدل تدریس مشارکتی و یک نوع منحصربهفرد ادغام از طریق وجود هسته اصلی در تمامی دانشکدهها و در سطح دانشگاه میباشد.
نتیجهگیری: استفاده از تجربیات موفق دانشکدههای برتر پرستاری دنیا در پیادهسازی استراتژی ادغام در برنامه درسی لیسانس پرستاری، میتواند سبب ارتقای برنامه درسی کارشناسی پرستاری در ایران گردد.
Develop proposed strategies to implement integration strategy in nursing curriculum in Iran. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (4) :285-294 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1035-fa.html
خراشادی زاده فاطمه، کریمی مونقی حسین. تدوین راهکارهای پیشنهادی جهت اجرای استراتژی ادغام در برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (4) :285-294