اهداف: شناخت عواملی که منجر به پیشرفت تحصیلی و مانع از افت تحصیلی می شود، از اهمیت ویژهای برخوردار است. پارهای از مطالعات بیانگر ارتباط مستقیم بین انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی هستند، ولی بعضی صاحبنظران رابطه مستقیم آنها را مورد تردید قرار دادهاند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی- همبستگی روی 304 دانشجوی دانشگاه کاشان که از سال 1386 تا 1387 در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بودند و بهروش تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس استفاده شد. از معدل دانشجویان بهعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی، آزمون T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و نرمافزار SPSS 15 استفاده شد.
یافتهها: بین انگیزش و پیشرفت تحصیلی، رابطه معنیداری وجود داشت (001/0=p ). میانگین نمرات انگیزش پیشرفت در دانشجویان دختر و پسر با هم تفاوت آماری معنیدار داشت، به این صورت که انگیزش پیشرفت دختران بیشتر از پسران بود. رابطه بین انگیزش پیشرفت با سن نیز از نظر آماری معنیدار بود.
(05/0=p ).
نتیجه گیری: بین انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی، رابطه وجود دارد. همچنین تفاوت بین دانشجویان دختر و پسر از نظر انگیزش و پیشرفت تحصیلی معنیدار است و انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دختران بیشتر از پسران است. سن نیز با انگیزه پیشرفت رابطه دارد.
Tamannaifar M. R., Gandomi Z.. Correlation between achievement motivation and academic achievement in university students. Educ Strategy Med Sci 2011; 4 (1) :15-19 URL: http://edcbmj.ir/article-1-104-fa.html
تمنایی فر محمد رضا، گندمی زینب. رابطه انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (1) :15-19