[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 5 - ( آذر - دی 1395 ) ::
جلد 9 شماره 5 صفحات 350-335 برگشت به فهرست نسخه ها
اسکورم مدلی برای تولید محتوی الکترونیکی جهت یادگیری بهتر
حسین نجفی
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، drhossiennajafi@yahoo.com
چکیده:   (8162 مشاهده)

زمینه و اهداف: هدف تحقیق طراحی و تولید محتوای الکترونیکی بر اساس مدل استاندارد اسکورم برای بهبود یادگیری است

روش بررسی:  برای جمع‌آوری اطلاعات از روش توصیفی- مروری و برای انجام تحقیق از شیوه نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان ارشد رشته برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس و انتصاب به دو گروه آزمایشی و کنترل تعداد۳۰(هر گروه ۱۵ نفر) نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند که گروه آزمایشی به شیوه ارائه محتوای الکترونیکی مبتنی بر اسکورم بر پایه LMS و گروه کنترل به شیوه سنتی آموزش دیدند. از شاخص معدل تحصیلی برای مقایسه و از آزمونT برای تحلیل اولیه و از آزمون کوواریانس برای تحلیل نهایی استفاده شد.

 یافته‌ها: : مراحل طراحی و تولید محتوی الکترونیکی مبتنی بر اسکورم شامل شش مرحله مهارت نویسی، مقدمه، اسکوبندی، خلاصه، آزمون و پاسخ به آزمون است. سرانجام با اعمال متغیر عامل؛ از یک‌سو، معدل گروه آزمایشی (۱/۰۲۳۱± ۴۳۹۲/۱۸) در مقایسه با معدل گروه کنترل (۳۴۰۸/۱±۱۶/۷۲۱۱) به میزان ۱/۷۱۸۱ بالاتر بود و از سوی دیگر، بر اساس تحلیل نهایی کوواریانس (۴/۲۱= ج F<۸۹/۶= مF؛ ۲۷=df؛ ۰/۰۰۳=p) بین استفاده از محتوی الکترونیکی مبتنی بر مدل اسکورم در مقایسه با محتوی سنتی مبتنی بر متن در عملکرد تحصیلی دانشجویان تفاوت معنی‌داری  وجود داشت.

نتیجه‌گیری: اگر محتوی الکترونیکی مبتنی بر اسکورم به‌خوبی طراحی، تولید و ارائه شود، در مقایسه با محتوی سنتی در بهبود یادگیری می‌تواند اثرگذارتر باشد.

واژه‌های کلیدی: مدل استاندارد اسکورم، طراحی و تولید محتوا الکترونیکی، اشیای یادگیری، اسکوبندی، بهبود یادگیری
متن کامل [PDF 1410 kb]   (7021 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1395/5/23 | پذیرش: 1395/9/30 | انتشار: 1395/11/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi H. Shareable Content Object Reference Model: A model for the production of electronic content for better learning. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (5) :335-350
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1041-fa.html

نجفی حسین. اسکورم مدلی برای تولید محتوی الکترونیکی جهت یادگیری بهتر . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (5) :335-350

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1041-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 5 - ( آذر - دی 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660